Philips el6405

Rør i alle afskygninger

Philips el6405

Indlægaf TueT » lør 2. jul 2016 17:08

IMG_20160702_162519.jpg

IMG_20160702_182950.jpg


Jeg fandt sådan en her på et loppemarked i Silkeborg.
Er det stadig muligt at finde stik til den ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TueT
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 mar 2015
Lokalitet: Randers

Re: Philips el6405

Indlægaf acj1980 » lør 2. jul 2016 20:42

De er lidt sværer at finde stik til da det ikke er direkte xlr stik, der skal nok kigges godt efter i krogene
acj1980
 

Re: Philips el6405

Indlægaf TueT » søn 3. jul 2016 21:05

Jeg fandt et på en mikrofon som fulgte med.
Nu har jeg fået liv i den, og der er lyd igennem. dog hvis man skruer op for de forskellige knapper så piver den helt vildt. lidt som når man køre negle ned af en tavle. er der en der måske har en god idè til hvad det kan være ?
TueT
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 mar 2015
Lokalitet: Randers

Re: Philips el6405

Indlægaf Fredmarantz » søn 3. jul 2016 21:53

Det kan være alt muligt - rør - lytter - modstande - snavsede potentiometre (hvis du er heldig) - umuligt at skrive sig ud af - vil jeg mene.

Et godt råd, som så ofte før.....tænd aldrig et ny-erhvervet apparat, hvis fortid man ikke kender. Hvornår har den sidst være i problemfri drift?

Jeg anbefaler, at du lader en god rørtekniker tjekke den grundigt igennem og lade ham foretage det nødvendige for at få den til at køre sundt og problemfrit. Alt andet vil i min optik være hazard med et dejligt rørapparat.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Philips el6405

Indlægaf TueT » søn 3. jul 2016 22:00

Tak for rådet.
sælger havde købt den af en anden for ikke så længe siden, og han havde haft strøm til den. men han vidste ikke noget om den ellers.
Jeg må se om jeg kan finde mig en god rørtekniker i det jyske :)
TueT
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 mar 2015
Lokalitet: Randers

Re: Philips el6405

Indlægaf acj1980 » søn 3. jul 2016 22:11

Netop som Freddy skriver så skal man være obs på at tilslutte den slags, jeg går udfra at den hyler hvis du havde tilsluttet en højtaler korrekt? der kan i rør være mikrofoni, men det kan ligeså godt være selvsving, hvis det er tilfældet skal du slet ikke bruge forstærkeren før fejlen er fundet da du risikere at den simpelthen dør.
PS: den ligner meget den jeg havde, min sleb jeg helt ned og fandt en farve mage til fordi den var så grim i lakken
acj1980
 

Re: Philips el6405

Indlægaf TueT » søn 3. jul 2016 22:21

Det kunne godt være at jeg skulle se om jeg kan få den lakeret. kender i tilfældigvis en i det jyske som i kan anbefale ?
TueT
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 mar 2015
Lokalitet: Randers

Re: Philips el6405

Indlægaf Fredmarantz » søn 3. jul 2016 23:01

Hvad folk gør med deres ting, er jo helt op til dem, men jeg ville aldrig selv begynde med at male - medmindre den var ved at korrodere for alvor . Jeg ville acceptere den, som den var. Den på billedet, som jeg går ud fra er det eksemplar, som vi taler om, er da nydeligt. Det er en vintageting - som ikke er ny - den har haft et liv og det synes jeg da godt, at man må kunne se. Men ja....det er jo ikke noget nyt, at jeg synes sådan noget.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Philips el6405

Indlægaf acj1980 » søn 3. jul 2016 23:05

Nu havde jeg nu heller ikke malet den i en helt anden farve, men blot slebet den gamle maling af og fundet en ny farve der var lig den gamle, den skulle jo se pæn ud hvilket den ikke gjorde før, nu snakker vi om min som jeg havde
acj1980
 

Re: Philips el6405

Indlægaf tctla » søn 3. jul 2016 23:06

Vær altid forsigtig med at tænde en ukendt gammel forstærker.
Især elektrolyt kondensatorer bliver dårlige med alderen, men også korrosion i rørsokler og omskiftere kan gøre forstærkeren ustabil.
Hvis du tilmed tænder for forstærkeren UDEN at tilslutte en højttaler, kan du MEGET nemt ødelægge noget, f.eks forårsage overslag og kortslutninger i udgangs-trafoen, hvis/når forstærkeren går i selvsving (hyler).
I denne forstærker, der primært er konstrueret til højvolts højttaler-anlæg (100V eller 70V), er der en omskifter forbundet til udgangs-trafoen T2.
Denne omskiftet SKAL stå i stilling 'A', hvis du vil tilslutte en 'normal' lav-ohm's højttaler.
I stilling 'A' er forstærkeren beregnet for tilkobling af en 5-Ohms højttaler, men kan selvfølgelig også anvende 4-Ohm & 8-Ohm højttalere.
Jeg har en rimelig komplet, men fransk-sproget, service-manual til 'dyret' i pdf-format.
Din, hvis du gi'r mig din e-mail adresse i en PM
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips el6405

Indlægaf ole n 84 » søn 3. jul 2016 23:29

Prøv at lade lars fra http://www.sound2vision.dk/ kikke på den han er en dygtig mand.
ole n 84
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Philips el6405

Indlægaf Torben » man 4. jul 2016 01:29

jEG HUSKER DEN GODT!
KØN ER DEN JO LANGTFRA - MEN EN TOTAL STABIL FORSTÆRKER TIL PROF. BRUG!
TILLYKKE MED DEN!
HILSEN TORBEN
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Philips el6405

Indlægaf tctla » man 4. jul 2016 11:28

Hej Tue,

Hvis du har et digital Volt/Ohm-meter og en loddekolbe, er det ikke hulens svært, at manøvrere rundt i og reparere en rør-forstærker, når man ellers har diagrammet (..med Print-layout), og det har du jo nu.
Har du mod på, at gå igang selv, kan jeg gerne give dig nogle 'pointere'; det er ikke svært.
Det er dog rimelig vigtigt, at dit digital voltmeter har en indre modstand på 10Mega-Ohm eller mere.
Hvis du har et 14-på-dusinet Kina-meter, kan du ikke helt stole på nogle af målingerne på rør-kredsløb, da målepunkterne kan være meget højimpedansede og instrumentet måske kun har en indgangsmodstand på 1Mega-Ohm.
Derved vil det belaste målepunket en del og du får en (stor) fejlvisning.
Alligevel kan du komme langt i processen.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips el6405

Indlægaf TueT » man 4. jul 2016 11:47

Jeg har sådan en her liggende http://faq.f650.com/FAQs/Photos/ElecPho ... erOhms.jpg ved ikke om den er nøjagtig nok. og har også en loddekolbe, så det kan da være at jeg selv går i krig med den
TueT
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 mar 2015
Lokalitet: Randers

Re: Philips el6405

Indlægaf tctla » man 4. jul 2016 17:25

Hej Tue,

Dit måle-instrument er liiiiige een tand bedre end et rap af en kæp ;)
Det har en indre modstand på 1Mega-Ohm ved jævnstrømsmålinger, så det vil belaste nogle målepunkter uhensigtsmæssigt.
Ikke noget stort problem, som man også kan tage højde for, når man nu kender instrumentets karakteristik.
Lad mig vide om/når du går igang, så vil jeg anbefale dig nogle steder, at starte med jævnstrøms kontrol-målinger.
Baseret på de måleværdier, du så opnår, kan du bruge Ohm-meter afdelingen af dit instrument til, at teste evt. tvivlsomme modstande.
Det er den 'videnskabelige' måde, at reparere et elektronik-produkt på.
Du kan jo også bare fyre løs og teste alle modstande uden smålig skelen til, om det er nødvendigt eller ej :thumbsup:
Tvivlsomme kondensatorer er det ikke så nemt, at sortere ud med dit instrument, men her KAN jævnstrøms måleresultaterne komme til nytte for at afgøre, hvad der dur og ikke-dur.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster