rep. af Philips OTL bi-ampli monoforstærker

Rør i alle afskygninger

rep. af Philips OTL bi-ampli monoforstærker

Indlægaf pqrannes » søn 3. apr 2011 20:42

Som tidligere nævnt (her eller andet steds) har jeg sådan en fin Philips mono OTL (OutputTransformerLess) bi-ampli forstærker:

Billede

På billedet ses den fine lille rørforstærker og den tilhørende basbox og diskanthøjttaleren, samt en Philips monotuner.

Uden bur ser den sådan ud (i mørke, dog):

Billede

To el86 PP til den ene forstærker del og to el86 PP til den anden. Et PCl82 og et ecc83 til resten.

Jeg vidste godt at den var lidt hård ved rørene - i en af positionerne lyste hvilket helst rør blåt - men prøvede den alligevel af i dag. Det lød ikke for godt. Ikke meget top og vist også noget forvrængning.

Derfor skulle bunden skrues af:

Billede

Flot er det, hard-wired and all, men også et par kedelige overraskelse med et par modstande der vist har fået, hvad de kan holde til:

Billede

og denne:

Billede

Det skal laves. Ikke lige med det første, da jeg står for at skulle af sted til på studietur med jobbet til Syditalien i næste uge. Men i det - ikke så - lange løb.

Her er endda en service manual (dog på hollandsk): http://www.peel.dk/Philips/Philips_AG9009.pdf, og her er i to halvdele hele diagrammet:

Billede

Billede

Det er indlysende at starte med at få de ødelagte modstand udskiftet, men er der andet der bør tages i farten?

Måske står jeg her overfor mit først re-cap af en vintage forstærker projekt?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: rep. af Philips OTL bi-ampli monoforstærker

Indlægaf Tonni » søn 3. apr 2011 22:34

Hej Peter!

Ja du sagde det selv! - Det tyder på den skal have den store tur!
De store "tjæreklodser" trænger med ret stor sandsynlighed til at blive skiftet!!!
Og det samme kunne sagtens tænkes at være lytternes skæbne...

- Står i øvrigt med et lignende projekt i horisonten. Ole har en mage ved...

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: rep. af Philips OTL bi-ampli monoforstærker

Indlægaf mcs_5 » søn 3. apr 2011 22:39

Jeg har ikke lige kigget på diagrammet, men mon ikke der er noget der har fået modstandene til at gå op i røg?

Philips plejer at bruge enten polyester eller keramiske kondensatorer til kobling, så det er nok mere modstande der er drevet i værdi og elektrolytter du skal kigge på.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: rep. af Philips OTL bi-ampli monoforstærker

Indlægaf mcs_5 » søn 3. apr 2011 22:45

Og nu har jeg så lige gjort billedet så lyst, at jeg kan se de tjæreklodser Tonni skriver om. Det er vel de sorte Wima kondensatorer du mener? Dem kender jeg så ikke så meget til. De sennepsfarvede Philips kondensatorer Philips normalt også selv brugte fejler sjældent noget. Er de sorte Wima'er dårligere?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: rep. af Philips OTL bi-ampli monoforstærker

Indlægaf Tube mania » man 4. apr 2011 11:40

De modstande du har ballade med er skærmgitter-modstandene R41,R44 (6,8K)+afkoblinger C32,C35 (8uF). Endvidere forsynings-.modstanden (anode-modstanden) R22 (15Kohm..det er den der er krakeleret) til driver-røret B2', her bør der ofres opmærksomhed på C21.
Endvidere bør C12,C17!, C22! C25!,C30,C33,C35,C36,C47,C39,C31, checkes eller endnu bedre udskiftes.
Katode-modstandene bør checkes for værdi, R40,R45,R37,R42 (150ohm)...når den lille smule er gjort skulle du være spillende igen...ellers ved du hvor jeg bor :!: Med ! mærke..overførings-kondensatorer...extra kontrol...mål 0volt på den ene side med DMM eller rørvolt-meter (JAU).
Ganske vidunderlig dokumentation.-..man kan sgu bygge en millimeter kopi efter den :thumbsup:
mvh
Senest rettet af Tube mania man 4. apr 2011 12:40, rettet i alt 6 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: rep. af Philips OTL bi-ampli monoforstærker

Indlægaf mcs_5 » man 4. apr 2011 12:19

Jeg så også lige i manualen, at der er en "Seleencel". Den skulle måske også skiftes ud med en mere moderne diodebro?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: rep. af Philips OTL bi-ampli monoforstærker

Indlægaf Tube mania » man 4. apr 2011 12:36

Njaah...de var sgu egentlig stabile nok på den tid...især hvis det er en af de flade.

Edit;Nå...nu fik jeg lige øje på den...det ER en af de flade og har sgu aldrig set en som var defekt...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: rep. af Philips OTL bi-ampli monoforstærker

Indlægaf pqrannes » man 4. apr 2011 12:56

Tusind tak for alle svarerne og kommentarerne. Jeg begynder at se på det og lave en reserverdelsliste, når jeg vender hjem fra studieturen til de varme lande.

Tak til Tube Mania for diskret at tilbyde sin hjælp. Kommer det til det, kan jeg medbringe den Siemens 2000 filmfremviser, som jeg glemte at give ham til træffet.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster