B O F A !

Rør i alle afskygninger

B O F A !

Indlægaf Per Hauberg » tirs 26. jul 2016 00:25

Godaften, -og tak for optagelsen i dette ærværdige forum.

Undervejs rundt på google på jagt efter gamle biograf-links, dukkede der lige pludselig en smukt istandsat V40 skuffe op på min skærm, og fortids tåbeligheder trænger sig på.
Omkring 1990 var mit gamle Bofa-panel med 7 x V40 + 4 x V15 efterhånden så surt og drillesygt med masser af brum, -relæer, der ikke skiftede, medmindre de fik et nøk oveni, og ret mange andre skavanker, som gjorde det let for en oversmart sælger at overbevise mig om, at det var tid at sige farvel. Havde jeg været mere interesseret i, ikke kun, at dét der kom ud ad højttalerne lød godt; men også hvorfor det gjorde det, havde sælgeren nok ikke fået sin vilje. At de kun tre kinotekniske firmaer i landet var rørende enige om at lade biograferne vide, at rør og Dolby Stereo ikke ville trives sammen, gjorde det bare endnu mere træls.
En ægte lydfreak havde hørt, at jeg stod overfor en udskiftning, og lagde billet ind på to eller måske tre af mine V40. Jeg har ikke haft kontakt med manden siden; men håber oprigtigt, han gjorde et godt køb, og at de gamle rørskuffer stadig spiller godt for ham. -Er det mon een af Jer her på siden ?
Ved at læse, hvad fornøjelse, I tydeligvis har af at arbejde med de gamle forstærkere, gør mig på een gang begejstret, -og ærgerlig over, at resten af mit rack røg på lossen :'(
Mit anlæg blev købt ikke bare brugt, men "på roden" hos et kinofirma, som havde overbevist den gamle Palladium-biograf i København om ganske det samme: at rør ikke var fremtiden. -Ligeledes fik man bildt Palladium ind, at deres kun 12 år gamle Philips 70mm fremvisere heller ikke var bedre værd end at smide ud, så alle disse dele, der i 1960 var opstillet på Vesterbrogade som værende toppen af poppen, stod i en krog på lageret i Rødovre en dag, jeg kom på visit i 1974. Philips-maskinerne (Model DP70) havde det faktisk ikke godt, og Dansk Biograf Teknik havde ikke en mand, der kunne gøre noget for dem, så først da jeg en del år senere i desperation kontaktede Kinoton i München, som havde overtaget biografdelen af Phillips, blev jeg glad for mit køb, -og således i kyndige hænder kom de to maskiner til at køre hos mig helt frem til 2012 - hvor de måtte vige pladsen for det nymodens digitale udstyr. Maskinerne, som på det tidspunkt altså var 52 år gamle, havde kørt i gennemsnit 4 daglige forestillinger i Palladium 1960 til '72, og ligeså i Malling Bio fra 1974 til 2012 - og de spandt, som var de nye, den aften, de kørte sidste gang. Selvom en ny og spændende fremtid stod for døren, var det ikke nogen glad dag ! - I dag bor de to gamle kæmper i hjemmebiografen hos en samler på Sjælland, og har det heldigvis godt.
Man bliver klogere med alderen, og specielt Bofa'en var ihvertfald ikke røget til skrot i dag... Kombinationen på eet af billederne her på siden med 3 x V40 og 3 x V15 har jeg aldrig mødt. -Har man klaret sig med 15 watt til effektkanalen ? -Hvor har dét anlæg stået ?
Jeg drev i en kort periode 1980-81 også Tre Falke Bio på Frederiksberg; men også dér havde den samme lumske sælger holdt sin sorte samvittighed vedlige, så dét foregik med 6 x 100 watt transistorforstærker fra italienske Cinemeccanica. Velspillende for et sådant anlæg - måske takket være de gamle, enkle Bafler fra Bofa bag lærredet; men jeg ville nu gerne have oplevet det originale fra 1958. -Forstår jeg det ret, at det spiller i dag i Esbjerg ? -I så fald tillykke med det ! Det lader jo ikke til at være så vanskeligt at skaffe rør selv i 2016, som kinoteknikerne bildte os naive biograffolk det ind allerede i halvfjerdserne. Hurra for det.
I min allerførste biograf, som havde til huse i en krosal, havde jeg både KV15 og KV40, en "Bofa Super-Symfonisk højttaler" og en een af Bofas egne KM2 fremvisere. De fulgte med til min efterfølger, som opgave efter kun et år på pinden. Jeg har siden hørt rygter om, at den fine, lille KM2 kinomaskine havnede på taget af indgangsportalen til en (kortlivet) biograf overfor Bilka i Tilst; men hvor resten af grejet blev af forlyder der intet om.
Jeg håber, der kommer flere opmuntrende historier om gamle biografanlæg, der har overlevet - og måske billeder ?

Glædelig lyd !
Per Hauberg
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 jul 2016
Lokalitet: Malling

Re: B O F A !

Indlægaf Louis » tirs 26. jul 2016 07:07

Hej Per og velkommen til vores lille forum.

Spændende læsning og gennemgang af dit liv med hifi og biografer. Også en smule trist at høre om de snedige sælger og om det dejlige rack der ender på lossen. Jeg har selv haft to V15'ner og to V60 for 5-6 år tilbage. Især V15 var jeg meget glad for. Desværre var mine meget uoriginale og ikke sat flot i stand. Jeg brugte V15 sammen med Voight Gulvhorn.

Der er en lille håndfuld brugere jeg ved også har Bofa - og så er der en der er så dygtig til at sætte det i stand at man falder bagover - du skal nok højst søge "bofa" her på siden før du finder ud af hvem:-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: B O F A !

Indlægaf Strandvaskeren » tirs 26. jul 2016 11:23

Velkommen til og tak for den fine historie.
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: B O F A !

Indlægaf Tonni » tirs 26. jul 2016 12:05

Mange tak for den yderst tragiske historie Per! - Det er desværre en generel beskrivelse, af hvilken skæbne der er overgået utrolige mængder klassisk udstyr. Kunne man bare skrue tiden tilbage, og redde lidt af det, inden de røde hunde gnavede for dybt...
Men velkommen til, fra en der selv har et par V15 og en pre/tuner model PRV3...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: B O F A !

Indlægaf dfms » tirs 26. jul 2016 16:42

Per Hauberg skrev:Kombinationen på eet af billederne her på siden med 3 x V40 og 3 x V15 har jeg aldrig mødt. -Har man klaret sig med 15 watt til effektkanalen ? -Hvor har dét anlæg stået ?


Det har stået (står) hjemme hos mig, sammensætningen var ikke original. V40'erne trak bassen i de tre front højtaler og V15'nerne trak mellemtone/diskant hornene.
Jo en V15 kan godt trække effektkanalen, her er et typisk anlæg til 4 spors magnet lyd:

Billede

Per Hauberg skrev:jeg ville nu gerne have oplevet det originale (anlæg) fra 1958. -Forstår jeg det ret, at det spiller i dag i Esbjerg ? -I så fald tillykke med det !

Det ville jeg sgu også gerne :p , da jeg startede med at frekventere 3 Falke Bio (fra 1978), da var anlægget udskiftet til Italiensk transistor-drøn :( . Er du sikke på det står i Esbjerg !

http://www.biografmuseet.dk/nyheder/2011/skuffen/index.htm
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: B O F A !

Indlægaf Cinemad » tirs 26. jul 2016 18:53

Hej Per

Velkommen til. Rart med endnu en biograftosse i forummet. Jeg har arbejdet som operatør i vores lokale biograf i knap 20 år, og har også måttet se en dp70 vige pladsen for digitalt udstyr. Da foreningen, som driver biografen overtog den i 1998, stod der to BOFA fremvisere i operatørrummet, men lydudstyret var forlængst skiftet ud.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: B O F A !

Indlægaf dfms » lør 30. jul 2016 08:32

Per har du billeder af det gamle anlæg :p
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster