Jensen Rørforstærker

Rør i alle afskygninger

Jensen Rørforstærker

Indlægaf maponi » fre 19. aug 2016 15:31

Hej Alle
Vil lige sige inden jeg starter mit indlæg, at jeg ikke har meget forstand på rørforstærkere.
Jeg har erhvervet en gammel jukebox men en Jensen A-21 rørforstærker. Jeg satte strøm til den, og den spillede en plade, dog med en del skratten i lyden, men kunne regulere på styrken. Jeg tillagde den dårlige lyd en dårlig/beskidt pickup. Jeg adskilte pickupdelen og har fået det renset. Jeg udtog forstærkeren og aftørrede for en del støv.
Jeg samlede igen skidtet, men nu er lyden meget svag ved fuld lydstyrke. Når jeg regulerer på styrkeknappen kan jeg høre at den regulere output på forstærkeren, men det er som om jeg ikke får mit indgangssignal fra pickuppen.
Jeg har så prøvet at udtage forstærkeren og tilslutte extern højttaler og 230V forsyning. Jeg har det samme resultat hvor jeg kan høre i højttaler at jeg reulere styrken, men kan ikke påvirke indgangen så jeg får brum i forstærkeren.
Umiddelbart efter input stikket fra Pickup sidder der en kondensatorlignende ting som har 4 ledninger i bunden ( et sæt med rød/grøn ledning og et sæt med sort/gul ledning ) se billede. Hvis jeg måler på den sorte og gule ledning, måler jeg direkte gennemgang. Måler jeg som en kondensator måler jeg ingen værdi. disse ledninger sidder parallelt med de 2 ledninger fra pickuppen.
Jeg har ikke diagram på forstærkeren, Men kan nogen hjælpe med hvad det er for en tingest på billede mærket Jensen? og hvilken funktion den har.
Måske er der en som har diagram til denne forstærker.
Enhver form for hjælp er velkommen.
Mvh
Esben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf Tonni » fre 19. aug 2016 20:09

Kunne sagtens være en indgangstransformator. Det passer også med at den har siddet direkte i indgangen...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf Tonni » fre 19. aug 2016 20:12

Glemte helt. Den har til formål at impedanstilpasse og forstærke signalet fra pick-up'en.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf maponi » fre 19. aug 2016 20:49

Hej Tonni
Jeg har lige taget et billede af hvordan indgangen ser ud når det er loddet sammen som det skal være.
Ledninger jeg peger på med skruetrækker er indgangen fra Pickup. så har vi den sorte og den gule som sidder parallelt over indgangen. Hvis jeg måler på disse ledninger kan jeg ikke måle nogen spænding. Så har vi den røde og grønne, hvor rød er loddet på fællesterminal ( Stel ) sammen med stel fra pickup og den sorte som også forsvinder ind i Jensen boksen. Måler jeg på den grønne og røde kan jeg heller ikke måle nogen spænding. Hvis det er en transformator, bør der så ikke kunne måles spænding et eller andet sted i disse ledninger?
Skal lige sige at når jeg sætter måleledning på den grønne ledning får jeg en del brum i højttaler.
Mvh
Esben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf Tonni » fre 19. aug 2016 20:57

Nu er den transformer ikke til at måle med et multimeter, da det vil belaste for meget. Og i øvrigt har de step-up trafoer ikke godt af at man måler på dem med et ohmmeter, da man magnetiserer dem...
Har du adgang til et oscilloscop er det vejen frem der. Et sådant giver mulighed for at måle signaler. Men noget andet er at jeg tror der skal tjekkes for lækkende kondensatorer. og jeg mener ikke at de drypper. Men at de tillader en lille smule jævnstrøm at lække gennem. Det kan både give de symptomer og i yderste fald få forstærkeren til at brænde af.
Ved du hvordan man tester den slags?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf maponi » fre 19. aug 2016 21:34

Hej Igen
Jeg kan måle om kapasitansen er ok, men ved ikke helt hvordan jeg kontrollere for lækstrøm.
Jeg må se om jeg kan finde en her i koldingområdet som evt kan hjælpe. Har et Oscilloscop, men har ingen diagrammer. Prøver også at se om jeg kan fremskaffe diagrammer.
Det som også undrer mig er at der var lyd på da jeg startede op. Gjorde blot forstærkeren ren udenpå, og så pludselig ingen liv.
Mvh
Esben
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf Tonni » fre 19. aug 2016 21:55

Der er mange mulige forklaringer. Knækkede lodninger, rør (og sokler), komponentfejl osv... Alle ting der kan komme pludseligt.
Lækstrøm i kondensatorer plejer jeg at tjekke ved at serieforbinde kondensatoren med en passende modstand typisk 220K, og så se hvad der ligger over modstanden når der tilføres en realistisk (drifts)spænding. Resten er Ohms lov...
En signaloverføringskondensator må ikke lække! Gør den det vil du påtrykke gitteret på efterfølgende en (mere) positiv spænding og dermed få røret til at trække for meget strøm....
Der er flere i det sønderjyske der er (mere end) kompetente til at hjælpe! - Måske de vil skrive til dig..?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf maponi » fre 19. aug 2016 22:58

Hej
Ja, jeg håber at få liv i den. Jeg har nu prøvet at tilslutte en extern grammofon ( Gl Philips ) og kunne høre musikken svagt i højttaler. Så prøvede jeg at pille den sorte ledning af som går ind i "indgangstrafo" så spiller den faktisk en del højere, men stadig ikke helt perfekt. Så hvis der er nogen her i koldingområdet som evt. kan hjælpe med lokalisering af fejlen vil det være super.
Mvh
Esben
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf Tonni » fre 19. aug 2016 23:11

Tror måske du har mættet trafoens kerne med magnetisme, da du ohm'ede den? Men som skrevet. Der er mange andre muligheder...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf maponi » fre 19. aug 2016 23:24

Hej
Ja, måske det er det som driller. Jeg har et apparat til at demagnetisere med. Måske jeg skal prøve om det kan hjælpe.
Tak for de mange gode input.
Esben
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf maponi » tirs 23. aug 2016 06:39

Hej
Jeg har nu fået liv i min forstærker. Efter at have målt lidt, afloddet og påloddet komponenter igen, virkede den pludselig uden nogen egentlig forklaring. Der sidder som Tonni skriver en indgangstrafo i forstærkeren, og i manualen står der at input fra pickup skal være 1,5 Ohm. Da lyden i forstærkeren et lidt ulden, har jeg pickuppen mistænkt til at være årsagen, da gummi er lidt mør.
Hvad kan man evt. tilslutte til forstærkeren på denne indgang ( 1.5 Ohm ) for at teste om lyden i forstærkeren er OK.
Jeg har prøvet at søge en pickup til denne gamle jukebox, men det ser ud til den ikke findes mere.
Hvis man evt. vil ombygge til anden pickup, hvad kan man da gøre for at få den rigtige modstand til indgangssignalet?
Jeg har prøvet at tilslutte en gammel Philips grammofon, men dette giver ingen lyd, selvom grammofon er OK.
Vh
Esben
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf Tonni » tirs 23. aug 2016 07:22

Har du et diagram på den?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf Tonni » tirs 23. aug 2016 07:29

En anden tanke. Når nu indgangstrafoen er til 1,5 Ohm vil den kortslutte en krystal eller moving magnet pick-up. Det vil give en meget lav og meget ulden/mørk lydgengivelse.
Muligheder? Det er her ovenstående forespørgsel kommer ind i billedet...
Mørt gummi? Prøv en anelse "La Crossé Rubber conditioner". Det har før udført mirakler...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf dfms » tirs 23. aug 2016 08:24

maponi skrev:Hvad kan man evt. tilslutte til forstærkeren på denne indgang ( 1.5 Ohm ) for at teste om lyden i forstærkeren er OK.


Ja, en forforstærker og så prøv det her:

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Jensen Rørforstærker

Indlægaf maponi » tirs 23. aug 2016 18:35

Hej alle
Tak for jeres gode input.
Jeg har lige fået et diagram over forstærkeren.
Jeg kunne godt tænke mig bare at tilslutte en anden lydkilde for at få vished for om lydproblemet ligger i forstærkeren
eller i min pickup.
Jeg har prøvet at adskille pickuppen, og udskiftet det gamle gummi med noget fra en blød O - Ring. Dette hjalp noget på lyden, men ikke optimalt.
Jeg har også prøvet at bytte de 2 rør ( 6SN7 ) for at se om det ændrede noget, men stadig det samme.
Som sagt er jeg ikke den store elektronik nørd
Som jeg ser det må indgangatrafo være tilpasset pickuppen i denne forstærker.
Kan man evt. undlade denne indgangstrafo ? hvis man tilslutter en anden lydkilde.

Mvh
Esben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster