Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Rør i alle afskygninger

Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. sep 2016 02:39

For de, som interesserer sig for det historiske om de banebrydende apparater og deres konstruktører er her en efterhånden længere odysse omkring fundet af én af de allerførste Marantz Model 9 (prototype). Fundet er gjort i boet efter Marantz' gamle chefkonstruktør Sid Smith's* enke og er ved mere eller mindre et tilfælde havnet hos én, som tilfældigvis satte fundet på som et spørgsmål til AK's "geeks"

Jeg synes jo nærmest selvfølgeligt, at det er virkelig spændende læsning og tråden antager efterhånden, som den vokser, en større forståelse af, hvad det egentlig er, som manden har fået fat i :QQS:

Har man lige en times tid eller lidt mindre, er tråden her:

http://audiokarma.org/forums/index.php? ... pe.730222/

*Sid Smith (1923-2000) var den altoverskyggende konstruktør/ingeniør hos Marantz i de fede år og han designede blandt andet nogle af de mest banebrydende rørmodeller fra den tidligere periode - fx forforstærkeren model 7 - men også rørsluttrinnene 8B samt model 9 - og han designede sammen med Richard Sequerra den ligeledes berømte model 10B fm-tuner.

Stereophile skrev om Sid Smith: http://www.stereophile.com/news/10884/# ... 3z6fhGc.97

Er man til mere - og hvor det handler om Marantz historie - er her en god og flot gennemgang fra Whathifi fra 2013:

http://www.whathifi.com/news/60-years-m ... bout-music

God fornøjelse, hvis man alligevel kaster sig over dette :OPO:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf Louis » lør 3. sep 2016 08:23

Sikke et fund! Og sikke et detektiv arbejde der udspiller sig i tråden! Det er en meget spændende tråd - mindes en tråd på audiokarma om en gut der fandt to Model 9 i et hus der skulle rives ned eller sådan noget?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. sep 2016 10:23

Ja- det var "teleking", som lige har fundet to flotte Model 9 - i forbindelse med oprydning ligeså. Det var også helt vildt. I Telekings tilfælde var der så ikke tale om prototyper og den direkte forbindelse til Sid Smith, men ellelrs ja - hans fund var enestående.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf Louis » lør 3. sep 2016 11:06

Fredmarantz skrev:Ja- det var "teleking", som lige har fundet to flotte Model 9 - i forbindelse med oprydning ligeså. Det var også helt vildt. I Telekings tilfælde var der så ikke tale om prototyper og den direkte forbindelse til Sid Smith, men ellelrs ja - hans fund var enestående.

Vh
Freddy


Nej jeg kan godt se det er helt enestående at finde en prototype fra Sid Smiths egen hænder og fra han egen samling.

Det er da ekstraordinært at man finder ud af hvor "V2" er forsvundet hen. Jeg kunne forestille mig at det var noget der havde undret folk længe?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf KlausM » lør 3. sep 2016 12:55

Spændende læsning :thumbsup:

Selv er jeg jo mest til AR-kæologi :lol:

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM lør 3. sep 2016 13:29, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. sep 2016 13:21

Louis skrev:
Fredmarantz skrev:Ja- det var "teleking", som lige har fundet to flotte Model 9 - i forbindelse med oprydning ligeså. Det var også helt vildt. I Telekings tilfælde var der så ikke tale om prototyper og den direkte forbindelse til Sid Smith, men ellelrs ja - hans fund var enestående.

Vh
Freddy


Nej jeg kan godt se det er helt enestående at finde en prototype fra Sid Smiths egen hænder og fra han egen samling.

Det er da ekstraordinært at man finder ud af hvor "V2" er forsvundet hen. Jeg kunne forestille mig at det var noget der havde undret folk længe?


Ja- det har altid været et mysterium - i servicemanualen mangler den - og man har oftest gået ud fra, at de, der har fremstillet SM + læst korrektur har gået rundt med en ordentlig "koger" på ;) .....selv i 1959/60...men det gjorde de så ikke. :p

Jeg tror egentlig , at det først var, da Marantz flyttede til LA (Sun Valley) i '71 , at disse fænomener kunne få betydning :QQS: :QQS: :QQS:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf Helikon » lør 3. sep 2016 13:56

Det er jo helt vildt sindsygt interessant og spændende at følge med i det her !!!!!!!!
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf Tonni » lør 3. sep 2016 19:27

Må bare sige jeg er fuldstændig målløs, og virkelig bare håber (med hvert et nørdegen) at de dokumenter, og resten af boet, der er i spil, også bliver reddet!!! Hope it's not to late!!! :QQS:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4800
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf hificlassic » man 5. sep 2016 13:35

virkelig god og spændende læsning. Håber en af os en dag har samme held
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf onekrs » tirs 13. sep 2016 17:36

Nice old school radio
onekrs
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 01 jul 2016
Lokalitet: CPH

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf hificlassic » tirs 13. sep 2016 21:22

onekrs skrev:Nice old school radio


Øhh. det er en rør-monoeffektforstærker :roll:
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf Fredmarantz » fre 24. feb 2017 01:45

Nekrobump - men dog relevant, synes jeg.

Nu er den i denne tråd omtalte Sid Smith/Saul Marantz - håndsamlede model 9 (en enkelt) sat på Ebay (det ville jeg nu kun have gjort som den sidste handling i mit liv ;)

Auktionen kan følges herfra ...

http://www.ebay.com/itm/Marantz-Model-9 ... 2865247982

Det kan jo godt blive spændende - men ofte har jeg også set, at selv om tingene kunne have "Arkæologisk samlerværdi - og historisk værdi, så er de ikke altid endt så højt, som i det mindste jeg kunne havde forventet.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf stiv » fre 24. feb 2017 09:52

Dem Model 9, kan vel ramme US $ 5,000.00 før hammeren
gavel2.gif
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf Fredmarantz » man 27. feb 2017 00:44

Så oprandt afslutningen på den omtalte Ebay-listing af den "Arkæologiske Sid Smith prototype model 9" - som blev fundet og nænsomt restaureret.

Den endte med at blive budt op til (blev ej solgt - opnåede ikke mindstepris) til 3749 USD - Hvilket overrasker mig en smule - men dog ikke vildt.

http://www.ebay.com/itm/Marantz-Model-9 ... 2362852460

Derefter sad jeg og gloede lidt i afsluttede auktioner for tidligere salg af div. model 9 og fandt bl.a. denne enlige 9'er . Den var godt rusten og havde ikke været i gang i angiveligt 40 år. Blev sat på auktion "for parts or repair" - den gik for 6100 USD

http://www.ebay.com/itm/Marantz-Model-9 ... Sw5cNYZFp8

Et alm vel-vedligeholdt sæt 9'ere - uden fejl og mangler og originale koster almindeligvis 14.000 til 18.000 USD alt efter "dagen" (2 stk vel at mærke)

Gad vide hvilke parametre, der har spillet ind her?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz-"arkæologisk" sensation.....

Indlægaf Louis » man 27. feb 2017 07:33

Hmm. Det svært at svare på, som samler kan jeg godt forstå det er helt uforståeligt at det ikke er den dyreste model 9 til dato.
Hvis det nu var mig der havde sat mig i hovedet at jeg skulle have sådan et par model 9 ville jeg aldrig betale for den der, da jeg ikke vil kunne få en identisk makker til den.

Om andre tænker sådan ved jeg ikke.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster