Superphone Weekend 4.

Rør i alle afskygninger

Superphone Weekend 4.

Indlægaf Poul » søn 18. sep 2016 22:42

Har kig på en pæn gammel Superphone Weekend 4, som imidlertid mangler batteri-eliminatoren, og som faktisk slet ikke har batterier i kassen. Ved derfor ikke, hvordan funktionaliteten ser ud.
Jeg mener, at den skal bruge 90 Vdc anodestrøm og 1,5 Vdc glødestrøm.
Skal jeg mon forsøge at finde en batteri-eliminator, bygge en ny strømforsyning op, eller helt opgive "projektet"?
Gode ideer efterlyses!
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf alfatron » man 19. sep 2016 01:46

Det er korrekt at den skal have 90v anodespænding og 1.4v glødestrøm, det kan let laves med moderne komponenter, jeg synes at du skal give den en chance, det er sjældent de radioer fejler alverden, din model er fra 1954, deraf navnet "4"
alfatron
 

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf tctla » man 19. sep 2016 08:13

Hej Poul,

Billeder, billeder !:

*piccc*

Det er altid sjovt, at se hvordan sådan en 'oldsag' har klaret tiden.

Diagrammet finder du på Radiohistorisk Forening Vest's hjemmeside:
http://www.radiohistoriskforeningvest.d ... msiden.php

Du kan måske også ha' fornøjelse af, at læse dette:
http://www.dos4ever.com/PYE87BQ/PYE87BQ.html
Iflg. ovenstående, bør man nok holde sig fra, at forsyne radioen fra en switched-mode strømforsyning.
Det er alligevel nemt, at lave en strømforsyning til apparatet.
Du kan købe en standard 48V~ transformer og montere en spændingstripler.
Her er een: http://dk.rs-online.com/web/p/transform ... e/1739917/
Der er så plads til, at stabilisere udgangsspændingen, hvilket kan gøres super simpelt med f.eks en TL783 IC og ganske få passive komponenter.
Glødespændingen kan komme fra et D-Batteri, eller man kan selvfølgelig også bygge en 1,5V= strømforsyning.

Knæk & Bræk !
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf Poul » man 19. sep 2016 08:23

Tak for de gode kommentarer og forslag, jeg fortsætter med projektet.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf alfatron » man 19. sep 2016 13:37

Det siger sig selv.. hvertfald for os der har fagkundskaben at man IKKE skal benytte switchmode forsyninger til AM radioer, faktisk skal man være så langt væk fra den slags "støjsendere" som overhovedet muligt, idét at den slags forsyninger arbejder på en meget høj frekvens (fra 40khz og opefter) rigtig mange ting indeholder idag swicthmode forsyning, f.eks TV, digibox, sågar din mobiloplader, vel at mærke hvis den er af nyere dato, så helst så langt væk fra den slags som muligt.. og så en god lang antenne på radioen når du får liv i den, husk jord ;-).

En sidste ting er at din glødespænding der ikke må være højere end 1.5volt SKAL være helt fri for brum, altså fri som super meget fri, ellers høres det meget tydeligt i højtaleren, rørene er direkte opvarmet, så glødetråden agere også som katode, derfor skal glødespændingen lige DC spænding så meget som muligt, det er i øvrigt også en foredel at de er direkte opvarmet, du skal jo ikke vente på at lyden kommer :Thumpsup:
alfatron
 

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf tctla » man 19. sep 2016 14:37

Ja, og der er faktisk endnu en krølle på strømforsynings-problemet.
Du er vel ikke meget i tvivl om, at anodeforsynings-spændingen har minus forbundet til chassis'et?
Du skal også være opmærksom på, at glødestrøm-forsyningen, batteri eller andet, skal være polaritets mæssigt korrekt forbundet.
Philips f.eks, opgiver, at PIN-7 af DL94 tilsluttes PLUS på 1,5V (eller 1.4V iflg. Philips og General Electric, der leverer røret under type 3V4) glødestrøms-forsyningen.
Det gælder også DF-91 og måske også resten af rørene, jeg ikke har checket.
Jeg synes, at det må være nemmest kun, at bruge batteri-forsyning til gløden.
Et genopladeligt NiMH batteri har en fuldt ladet spænding på 1,3~1,4V, så måske det også er en mulighed ?
Husk dog, at det ikke bør være forbundet til radioen under ladning, da ladespændingen kan overstige 1,6V.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf Poul » man 19. sep 2016 15:58

Tak for de seneste kommentarer.
Jeg vil koncentrere mig om en 90V strømforsyning til anodespændingen, og så klare glødespændingen med batteri.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf MaxJ » man 19. sep 2016 17:09

Har den det originale " tryklås " stik.?
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf Poul » man 19. sep 2016 18:37

Det ved jeg ikke, for indtil videre har jeg kun set et billede af den.
Ejeren har oplyst, at der ikke er batterier i kassen.
Skal igang med en prisaftale med ham.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf alfatron » man 19. sep 2016 21:41

Er den i super pæn stand er den ligger prisen på omkring 2-300kr
alfatron
 

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf Poul » man 19. sep 2016 21:53

Ok, tak for den oplysning.
Jeg melder tilbage, hvis det bliver til noget.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf dela » man 19. sep 2016 22:21

Da jeg skulle teste min Weekend 7 brugte jeg den dovne løsning og satte 10 stk. 9V batterier i serie (jeg havde adgang til rigelige mængder lidt eller delvist brugte batterier). En idé til en 90 V forsyning kunne være at kigge efter 48 V forsyninger, som bruges til phantom-spænding til kondensatormikrofoner. De er små, nok ikke så dyre at skaffe og lette at have med at gøre. Jeg tror ikke at det gør så meget, at spændingen bliver 96 V i stedet for 90 V... Husk iøvrigt, at der trækkes en del strøm på 1,5 V forsyningen, da den skal levere glødespænding.

Jeg kan kigge efter nogle phantom-moduler og vende tilbage, hvis jeg finder nogle (jeg har en stak overflødige Audio Limited trafoer/phantom-moduler liggende).

Det er en rigtigt sød radio, som virkelig giver mindelser om glade dage på stranden i 50´erne. Jeg har købt flere af dem på loppemarked i Bogense som barn, de er dog alle gået til. Så da jeg fandt to for nogle år siden købte jeg dem, og fandt iøvrigt ud af, at de er lavet ca. 500 m fra hvor jeg bor på Frederiksberg...
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf MaxJ » man 19. sep 2016 22:24

Om spændingen er 80 eller 95 volt har ingen betydning men der var jo en grund til at jeg spurgte om det originale stik stadig er der. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf Poul » man 19. sep 2016 22:42

Hvis handlen bliver til noget, vil jeg forsøge at bygge en 90V/1,5V strømforsyning til den, så den kan gå på elnettet.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Superphone Weekend 4.

Indlægaf MaxJ » tirs 20. sep 2016 15:48

Poul skrev:Hvis handlen bliver til noget, vil jeg forsøge at bygge en 90V/1,5V strømforsyning til den, så den kan gå på elnettet.


Jeg har den originale eliminator hvis du er interesseret.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster