Levetid og bias på udgangsrør

Rør i alle afskygninger

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Tube mania » fre 6. maj 2011 16:33

Her er data på det forjættede rør...

http://www.rutubes.com/index.php?productID=177
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf erlingt » fre 6. maj 2011 22:02

Tonni skrev:En lille ekstra kommentar vedr. 6P3S-E. De er specificeret til et lavere anodetab end EL34. Erling, er det ikke 20W?


Jo, det er korrekt. Specifikationerne - som det også fremgår af ovenstående fra Tube M. - siger 20,5W i anodetab.

Da 6P3S-E er bygget til militære formål, er de angivne specifikationer åbenbart ganske konservative. Jeg har læst om "gale" mennesker, som har kørt dem så hårdt som til 40W anodetab ved 500V anodespænding - begge det dobbelte over specifikationerne, men mon så ikke levetiden på 5.000 timer er blevet stærkt begrænset.

Som sagt kører jeg mine i min ST-70'er ved 40 mA og ca 450V, hvilket er et anodetab på 18W, og det har nu fungeret helt stabilt i mange-mange timer.

Så jeg er ganske tilfreds med lyd, stabilitet og pris for de gamle sovjet rør - de gør meget mere gavn her i mit setup, end i et MIG kampfly.
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Tube mania » fre 6. maj 2011 22:23

Der findes altid gale mennesker som ikke vil respektere tingenes egenskaber...effekt-grænsen for disse rør er max 25W. Ved den effekt skulle anoden i mørke kunne ses gløde svagt...de er jo heller ikke så store som et EL34. Som du kører dem holder de længe :thumbsup:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Gottschalck » fre 6. maj 2011 22:30

Det er godt nok blevet til en spændende tråd - denne her, bare på grund af et biasspørgsmål.
Jeg ved ikke rigtig, hvor det link blev af, hvor der kunne bestilles Dynacomods, men jeg fik bestilt et nyt driverboard i US. som skal prøves. Det bliver et lo-gain board med 3 stk ECC82 rør og mulighed for at justere bias på hvert enkelt EL34 rør.
Så bliver det spændende at høre om der stadig er mere potientiale i den gamle ST-70

http://www.tubes4hifi.com/ST70.htm
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf erlingt » lør 7. maj 2011 12:30

Ja, der kom lige lidt liv og spændende dialoger i tråden - altid sjovt med lidt erfaringsudveksling :)

Tillykke med dit nye køb. Jeg er sikker på, at du bliver glad for VTA boardet, det vil forbedre din Dynaco ganske meget: du får trioder i indgangen, samt mulighed for individuel bias justering for alle 4 udgangsrør. Spændende at høre om, hvordan det projekt forløber. (Det var i "gør-det-selv" sektionen i tråden "Dynaco ST-70 kit" jeg havde en reference til VTA boardet).
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Lavrberg65 » lør 7. maj 2011 18:38

Hej Tube Mania & Erling
tak for alle de interessante betragtninger som automatisk gav mig et svar på det jeg skulle til at spørge om. Nemlig at anodespændingen på 6P3S-E er specificeret til 250V, men jeg kan jo se at det ikke skulle være et problem at køre dem ved de 415V.
Det ku' da godt være man sku' ta' et surf over på eBay på et tidspunk og købe en portion af disse.

Jeg er enig, det er blevet en interessant tråd, som giver mindre rør-begavede mennesker som mig nogle gode svar.

Mvh
Bent
Lavrberg65
 

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf mcs_5 » tirs 10. maj 2011 02:51

Lavrberg65 skrev:tak for alle de interessante betragtninger som automatisk gav mig et svar på det jeg skulle til at spørge om. Nemlig at anodespændingen på 6P3S-E er specificeret til 250V, men jeg kan jo se at det ikke skulle være et problem at køre dem ved de 415V.

Det er der ikke - de 250V hænger kun sammen med 5000 timers garantien. Men jeg ville nok ikke prøve med de 800V som EL34'ere kan (kunne) tåle ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Tube mania » tirs 10. maj 2011 09:41

He he 800Vforsyning...trafo impedans 10Kohm 100W...2800Vpp sving AtilA ...gnistgab på 2-3mm ovenpå trafoen...jo jo...jeg har set det.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf hmt » man 16. maj 2011 12:58

Særdeles spændende tråd, men hvad med lytteerfaringer? Jeg har spillet på mine 6p3s-e i cirka 50 timer, og det tegner lovende. De er stadig spidse i lyden og jeg savner dybdeperspektiv, bassen er dog allerede nu forbløffende veldefineret. Men er der nogen erfaringer med at sammenligne med øvrige NOS 6550'ere - f.eks. Tungsol, GE, Sylvania etc.?

**OPDATERET**

Jeg har nu spillet 120+ timer på 6p3s-e'erne, og det var hvad der skal til. Lyden er blødt op, transparent og delikat stemmegengivelse, kontrolleret og veldefineret bas, god top og generel dynamik. Intet nævneværdig effekt tab i forhold til KT88, men Snell'erne er også lette at drive. Anbefalinger herfra!
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster