Levetid og bias på udgangsrør

Rør i alle afskygninger

Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Gottschalck » man 18. apr 2011 22:47

Jeg er nødt til at forhøre mig om udgangsrørs levetid og en forklaring mht. biasindstilling.
Jeg har nogle EL34 rør som tilsyneladende lyder fint, selvom det ikke er muligt at justere bias op på de ønskede 1,56 volt via et voltmeter, som Dynaco anbefaler på min ST. 70.
Hvor længe kan de spille og hvad sker der egentligt, hvis man bare lader dem side i forstærkeren?
Brænder de bare langsom ud samtidigt med at lyden bliver svagere?
Sidder f.eks nu og lytter til en klassisk indspilling og hvis man justerer biasindstillingen helt ned til o,4 volt bliver lyden lidt svagere, men det spiller da stadig. PT. viser voltmeteret 1,4 volt i max bias indstilling og jeg synes egentligt stadig at det lyder glimrende.

En noget forvirret rørfan.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf mcs_5 » man 18. apr 2011 23:15

1,56V (100mA) er også tæt på rørmishandling efter min mening - 1,25V (80mA) er en bedre idé. Hvis du justerer biasstrømmen for langt ned, vil forsyningsspændingen stige. Om du kommer tæt på maks. for strømforsyningslytten ved jeg ikke, men det er ikke umuligt i en Dynaco...

Når du skruer ned for tomgangsstrømmen, går du længere over mod klasse B. Forvrængningen ændrer sig, men ellers sker der ikke noget (så længe spændingen holder sig under de 525V). Men du behøver ikke at være bange for at spille med de "svage" rør. De er bare slidt, og bliver langsomt dårligere.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Gottschalck » man 18. apr 2011 23:27

Ok tak. Du mener altså godt at jeg kan justere bias ned til 1,25 volt?
I givet fald har jeg pludselig en masse gode rør, som forsat kan leve videre - dejligt.
Troede bare at rørene var færdige, hvis bias ikke kunne justeres op til 1,56 volt.
Flere af mine gamle rør har kunne justeres op til 1,8 volt, men det skal jeg nok ikke tale for højt om.
jeg ved i givet fald ikke, hvad det så kaldes, måske det "ultimative rørpineri"
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf mcs_5 » man 18. apr 2011 23:37

Gottschalck skrev:Troede bare at rørene var færdige, hvis bias ikke kunne justeres op til 1,56 volt.

Det er de også - men man kan jo sagtens bruge dem alligevel :)

Flere af mine gamle rør har kunne justeres op til 1,8 volt, men det skal jeg nok ikke tale for højt om.jeg ved i givet fald ikke, hvad det så kaldes, måske det "ultimative rørpineri"

I de dårlige gamle dage, var det meget normalt at man pressede rørene til det yderste, for at få den højeste udgangseffekt. Men en Stereo 65 hvor rørene holder længe, er vel bedre end en Stereo 70 hvor de ikke gør.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Gottschalck » tirs 19. apr 2011 00:13

Hmm det har du ret i - altså det hele.
Det er sgu også fjollet, når man lige pludselig kan høre at nedjustering af bias får forstærkeren til at lyde varmere og mere rund i klangen med et bedre perspektiv og en bedre - i mine øjne - bas, som til gengæld ikke er så stram og tight.
Hvorfor fan... har jeg ikke prøvet det før. Føler sgu lige det samme, som en der lige har opdaget at han har spillet i modfase i flere år!
Nå - men godt at syge rør kan føre en til bedre lyd.
Venligst Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. apr 2011 00:37

Er der noget her, som jeg misforstår ...eller?

Skal vi ikke blive enige om, at vi taler om "minusvolt"? - og tallet 1,4V siger for mig, at der noget nær er fuld gennemgang uden bias, når vi fx taler om EL34? - i min verden bias'er man vel EL34 op omkring - (minus 40V) varienrende efter kredløbet - 1,4V vil vel få anoderne til at gløde i løbet af nulkommadut?

se fx dette chart:

http://www.diyguitarist.com/Images/BiasChart-EL34.jpg

vi taler vel om den spænding som påtrykkes bias-gitteret (VG-1?) - synes godtnok, at 1,4V ikke er noget, som jeg kan kende m. EL34 - eller for den sags skyld andre typiske udgangspentoder i PP A/B

Og "Biasstrøm" måles vel i A?

tager jeg fejl?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf mcs_5 » tirs 19. apr 2011 00:49

Nej, du tager ikke fejl. Men på Dynaco's forstærkere måler du bias over en fælles katodemodstand. Korrekt bias (ifølge Dynaco), skal give en spænding på 1,56V. I en Stereo 70 som Jespers, er modstanden på 15,6 Ohm, så 1,56V giver 100mA tomgangsstrøm i én kanal (ca. 50mA pr. rør).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. apr 2011 00:53

ok- takker!

Dog er den måde at angribe bias på, en lidt bagvendt måde, men sikkert ok. Jeg ånder lettet op igen. Men jeg ville, hvis jeg var Jesper, indstille Bias, så røret blev kørt relativt "køligt" - da de, efter mit bedste vidende er temmelig fine rør, som nødig skulle brænde for hurtigt af.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf mcs_5 » tirs 19. apr 2011 01:01

Fredmarantz skrev:Dog er den måde at angribe bias på, en lidt bagvendt måde, men sikkert ok.

Det er vel den mest bruge måde (i hifi-forstærkere)? Du måler spændingsfaldet over en lille (tit 10 Ohm) modstand i rørenes katoder. Hvis du vil måle strømmen direkte, skal du jo lodde ledninger af, eller sætte en "målesokkel" af en art mellem rørene og forstærkeren.

Dynaco metoden (som mange andre også bruger) kræver kun et voltmeter, og rørene skal ikke tages ud. Det er vel den mest idiotsikre metode? Det er jo stadig tomgangsstrømmen du måler. Hvis du måler biasspændingen ved du jo ikke hvad strømmen er (den varierer meget fra rør til rør).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Gottschalck » tirs 19. apr 2011 01:06

Jeg har justeret spændningen ned imellem 1,30-1,40 volt og leger lidt med det. Jeg kan også se på andre forums at det anbefales at holde voltmeteret på omkring 1,4 volt svarende til ??? ma pr rør.
Og jo - de fine Philips metalbase rør fra 50'erne må meget gerne holde et godt stykke tid endnu.
Hilsen
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. apr 2011 01:11

jojo - men Jespers indledning skabte bare lidt undren hos mig, da jeg plejer at måle voltene på "biasbenet" (VG1) først for at kunne konstatere, om jeg befinder mig i den rette "ballpark" inden jeg måler,kalkulerer- og justerer biasstrømmen til 60-70 %. Det er rigtigt, at det er helt normalt at måle spændingsfald over katodemodstanden. Tror bare, at jeg fik læst det hele med forkert afsæt. :)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf mcs_5 » tirs 19. apr 2011 01:12

Gottschalck skrev:Jeg kan også se på andre forums at det anbefales at holde voltmeteret på omkring 1,4 volt svarende til ??? ma pr rør.

1,4/15,6=90mA=45mA pr. rør - hvis de er matchede! Da du kun kan måle den samlede strøm i de to rør, skal rørene være matchede. Ellers kan du risikere at det ene rør smelter ned, mens det andet ikke laver noget.

Og jo - de fine Philips metalbase rør fra 50'erne må meget gerne holde et godt stykke tid endnu.

Så gå lidt længere ned end 1,4V :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf mcs_5 » tirs 19. apr 2011 01:16

Fredmarantz skrev:da jeg plejer at måle voltene på "biasbenet" (VG1) først for at kunne konstatere, om jeg befinder mig i den rette "ballpark"

Pas på med den metode, hvis du støder på en forstærker med kinesiske KT88 rør - der kan strømmen vel svinge fra 20-100mA med den "rigtige" biasspænding :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Gottschalck » tirs 19. apr 2011 01:26

Det er hermed gjort.

Billede

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf mcs_5 » tirs 19. apr 2011 02:00

Er der så en forskel i lyden mellem 1,25 og 1,4V?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster