Levetid og bias på udgangsrør

Rør i alle afskygninger

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Gottschalck » tirs 19. apr 2011 08:47

Næh ikke noget jeg ligger mærke til, men det skal der da rodes lidt mere med.
Hilsen
Jesper
Senest rettet af Gottschalck fre 6. maj 2011 22:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf cyberspaced » ons 20. apr 2011 14:36

Jeg ville aldrig smide fine NOS rør i en konstruktion der ikke har individual bias justering for rørene hvis jeg ikke var 100% sikker på at rørene var matchede indenfor 5%, da man som nævnt tidligere i tråden risikerer at et af rørene i hver side trækker hele læsset og så kun vil holde et par hundrede timer eller mindre! Så få rørene testet i en rørtester først ;) Og tjek om værdierne på modstande etc. er som de skal.

Bare min 5 øre
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Lavrberg65 » tirs 3. maj 2011 19:13

Hej alle,

jeg er ny her og synes det er rigtigt fint med et dansk forum for vintage hi-fi.
Imidlertid vil jeg lige kaste et spørgsmål op i luften. Jeg ejer en gammel Radford STA-25 rørslæde som jeg har modificeret med nye kondensatorer og nyt ledningsnet overalt. De gamle var nærmest mørnet væk pga. varme.
Den spiller fint med sine nu kinesiske EL34 kloner, men jeg er blevet lidt bekymret over bias-spænding. Et skilt på fronten anbefaler justering til 2 Volt og der er separate test points for hvert rør. Ifølge diagrammet måles over en 39 ohm / 4 watt modstand (i parallel med en 250 uF elektrolyt). Ifølge ohm's lov giver det vel ca. 51 mA, hvilket er at drive rørene ekstremt hårdt... eller tager jeg fejl?

Mvh.
Bent
Lavrberg65
 

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf erlingt » tirs 3. maj 2011 20:34

Jo, det er i overkanten.

Prøv at sætte dem ned til 40 mA, det vil helt sikkert skåne rørene i det lange løb.
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf his067 » tirs 3. maj 2011 21:28

40 mA i en STA25 er alt for lavt og vil forårsage forøget cross-over forvrængning.

Tag et kik på http://f1.grp.yahoofs.com/v1/sFDATQiz7t ... R3_AMP.pdf som er en kopi af den originale instruktionsbog til Radford forstærkerne. Ifølge denne er Radford forstærkere "deliberately under-run for many reasons one of which is long life". Endvidere hedder det at "once set [the bias] should not need to be set but a check occasionally will indicate the state of wear of the output valves". Der er flere af Radford brugerne på Yahoogruppen som stadig bruger de originale Mullard rør.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf erlingt » tirs 3. maj 2011 21:46

Desværre er der MEGET stor forskel på kvaliteten af originale Mullard rør og moderne kinamænd :-(

Men det kan da være, at STA25 kører med så lav annodespænding, at det går med 51mA.

Men prøv det, det skader ikke at sætte bias'en ned, og så må du jo afgøre med dine ører hvordan det lyder.
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf his067 » tirs 3. maj 2011 22:06

Ja, der er jo altså Kinamænd og så er der andre Kinamænd....

Selv har jeg før i tiden brugt Groove Tubes, Elektro-Harmonix, Golden Dragon og Svetlana rør (jeg har tre STAer). De funker alle temmeligt godt. Mike Davis, som ejede Woodside Electronics, sværger til SED rør (=de gamle "Winged C" Svetlana), men klager også over de moderne EL34 rør. Selv bruger jeg for tiden nyere Siemens (=JJ, desværre ikke RFT) rør i mine MA50ere.
Andre Radford Brugere anbefaler de nye JJ KT77 som værende fuldt på højde med de gamle M-OV KT77
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Lavrberg65 » ons 4. maj 2011 15:35

Tak for rådene, alle.
Jeg har prøvet at regulere bias spændingen ned på 1,56V (40 mA). Det er svært at ramme præcist, da potmetrene ikke er helt friske længere.
Der er ingen tvivl om, at rørene kører køligere, men jeg er usikker på lyden. Synes umiddelbart den er blevet mindre fyldig og homogen. Bassen er ikke helt så fast.
Anodespændingen er, ifølge diagrammet, 180V for hvert rør. Disse er iøvrigt (vistnok!) Shuguang EL34-B, altså den "brede" type, som ifølge nogle kilder, skulle lyde bedre. Det føler jeg mig dog ikke ganske overbevist om.
Jeg tror, indtil videre, jeg vil gå tilbage til de 2V bias som foreskrevet.

Hvordan med de russiske typer, 6P3S-E, ville disse være nogen forbedring i en STA?

Mvh.
Bent
Lavrberg65
 

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Tube mania » ons 4. maj 2011 19:43

Jeg kan godt se der står 180V, men der er altså 415V på rørene...se udfor anoderne på diagrammet..bare til info.

http://www.walther-mathieu.de/PROJECTS/ ... /sta25.gif
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf his067 » ons 4. maj 2011 22:46

Radford diagrammerne viser Jævnspænding (415 Volt) i Roman Font, Veksel (signal-) spænding i Kursiv.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Tube mania » tors 5. maj 2011 00:54

Jep ,men når effekt tabet i rørene skal udregnes er det de 415V der skal regnes med...ikke 180V...

P = E X I = 415 X 0,04 = 16,6W så det er da ikke for meget

51mA giver 21W det kan de også let klare...

Jeg har prøvet at 'lege' med BIAS på nogle forstærkere og jeg kan tilføje at når man går ned i strøm kan 3'harmonisk hurtigt stige fra typisk 0,3 til 1-2 %. 2'harmonisk sker der intet med...den udbalanceres i udgangs-transformatoren. Det siges at under 1% er acceptabelt...
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Lavrberg65 » tors 5. maj 2011 14:45

Tak til Tube Mania.

Jeg kan godt se der står 415 ved anoderne, men blev lidt forvirret af de 180V. Ved lidt logisk tænkning bagefter vidste jeg jo godt der er seriøs højspænding på rørene. :)
Tak for udregningen: 21W er jo fint nok.

Ingen gode kommentarer til mit tidligere spørgsmål med russiske udgangsrør? Undskylder utålmodet :p

Venlig hilsen
Bent
Lavrberg65
 

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Tube mania » tors 5. maj 2011 16:13

De kan godt bruges og måske nogen har erfaringer de vil dele...jeg kan blot se det er mindre kraftigt rør end EL34 og sådan cirka equivalent med 6L6. Så hvis man gode erfaringer med 6L6 er det vist bare at forsætte med det russiske. Jeg tror 'Boptilyoudrop' bruger dem i sin kinesiske hyggepejs. Selv fortsætter jeg med Philips Miniwat i min Luxman SQ38FD...der er ik meget mini over dem :Skor:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf erlingt » tors 5. maj 2011 21:32

Jeg vil da godt lige sige et par ord om mine erfaringer med de russiske 6P3S-E rør.

De er ganske som Tube M skriver equivalente med 6L6 og også KT66, idet det er power beam tetrode i modsætning til EL34 som er pentoder. Rent kredsløbsmæssigt, er der ingen forskel, og de to rørtyper kan anvendes uden ændringer - bortset naturligvis fra en bias justering.

Jeg har ikke megen sammenlignings erfaring med 6P3S-E og mange forskellige EL34'ere. Mine erfaringer med EL34 strækker sig til 2 sæt kinesiske, et sæt rigtigt gode Shuguang og et sæt standard "no name".

Ved et tilfælde hørte jeg om de russiske rør, og da prisen på disse jo er særdeles attraktiv, valgte jeg at prøve et par. Det forsøg har mundet ud i, at det nu er mit foretrukne rør, som gør en rigtig god figur i mine 2 Dynaco kloner - en "kinesisk hyggepejs" og et hjemmebygget amerikansk kit.

6P3S-E rørene er meget solidt byggede, og i følge de russiske militærespecifikationer har de en levetid på 5.000 timer. Jeg har nu spillet på mit det mest brugte sæt i mere end 1.200 timer, og de viser ingen tegn på ælde, og har ikke haft behov for justering af bias. Jeg kører dem med en katodestrøm på 40mA.

Lydmæssigt synes jeg, at de gør det bedre end mine 2 sæt kinesere. Det skal dog siges, at de først rigtigt kommer til deres ret efter 50-100 timers spilletid. Når de er spillet til, bløder de op og åbner i basområdet.

Så her fra mig, de bedste anbefalinger af 6P3S-E :thumbsup:
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Re: Levetid og bias på udgangsrør

Indlægaf Tonni » fre 6. maj 2011 15:56

En lille ekstra kommentar vedr. 6P3S-E. De er specificeret til et lavere anodetab end EL34. Erling, er det ikke 20W?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster