Forslag til rørslæde(r)?

Rør i alle afskygninger

Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf rimmer » man 24. okt 2016 10:56

Hej med jer.

Jeg er kommet halvvejs i min transition fra min McIntosh Solid State-forstærker til rørgrej, med mit køb af Verners Luxman CL-40 forforstærker.

Nu mangler der så en røreffekt (eller to, hvis der er tale om monoblokke)

Men - what to choose? Jeg ved *intet* om enmet, ud over hvad jeg kan lide æstetisk.

Derfor - hvem har nogle gode forslag at byde ind med?

Jeg vil helst have noget, der minder om McIntosh' eller Luxmans rørslæder. Altså, ingen 8w kinaslæder, ingen hjemmebyg på MDF, ingen Holfi-lign. træ-dimser i birk/ask/eg, og heller ikke alt for meget chrome. Men meget gerne klassisk, industrielt udseende, rørslæde på 30-75 watt. Og så ikke noget med Luxman MQ68c og lign., hvor der ikke har været passende nye rør i 30 år.

Jeg har lige solgt min Dynaco ST-70, der var så (hjemme) ombygget, at *ingen* vidste hvilke rør den kunne køre med ud over EL34, samt en øjebæ af en "opgraderet" nøgen nettraffo. Den lød RIGTIG fint, men var altså i mine øjne for grim til at have stående. Men den gav mig bestemt lyst til mere rør! ;)

Der er nogle Quad II på dba der bestemt ser interessante ud udseendemæssigt, men jeg har hørt fra flere, at de er lavet til at spille sammen med Quads egne højtalere, og alt andet er et lotteri rent lydmæssigt.

Det hele skal i øvrigt spille sammen med enten mine B&W CDM 9NT eller Technics SB-E200

Kom frisk! Det er jo ikke særligt mange krav... :)
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Helikon » man 24. okt 2016 11:50

Når man kommer op i den effektklasse med rør begynder det at koste pga. komponenterne.
Harman Kardon Citation II vil være et bud når det er i den effektklasse - dog kun hvis brun, import og 2k$ ikke er et no-go parameter
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf rimmer » man 24. okt 2016 12:36

Jeg vil helst have en original 220v slæde, mest fordi jeg bilder mig ind at det giver den bedste lyd. Jeg tænker ikke at de forhåndværende step-up-transformere er i stand til at generere 100/110v uden brum og støj. I hvert fald er de to, jeg bruger til min Pioneer HLD-X9 laserdisc afspiller fra Japan ikke helt uden ... "egenlyd". Om det giver udslag i lyden af forstærkeren ved jeg selvsagt ikke, men jeg foretrækker under alle omstændigheder 220v apparater.

Når det er sagt, har jeg faktisk godt set en Citation II. Den er flot, og passer rigtig godt med min forestilling om en "rigtig" old-school rørslæde.

Der er en McIntosh 275 på finn.no i Norge; en forstærker jeg har budt på. Men der er jo altid det med forsendelse fra lande udenfor EU... Måske, måske ikke.
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf rimmer » man 24. okt 2016 14:13

Nå ja, har da også lige set en Marantz 8b. Er der nogen, der kender denne?
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Almarx » man 24. okt 2016 14:14

Den her må da være stor nok og uden træ: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=315513 :Thumpsup:
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Fredmarantz » man 24. okt 2016 14:30

rimmer skrev:Nå ja, har da også lige set en Marantz 8b. Er der nogen, der kender denne?


Jeg kender nærmest alt til denne model - hvor har du da set den?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf his067 » man 24. okt 2016 14:50

rimmer skrev:Jeg vil helst have noget, der minder om McIntosh' eller Luxmans rørslæder. Altså, ingen 8w kinaslæder, ingen hjemmebyg på MDF, ingen Holfi-lign. træ-dimser i birk/ask/eg, og heller ikke alt for meget chrome. Men meget gerne klassisk, industrielt udseende, rørslæde på 30-75 watt. Og så ikke noget med Luxman MQ68c og lign., hvor der ikke har været passende nye rør i 30 år.

Kom frisk! Det er jo ikke særligt mange krav... :)

Det bliver ikke meget mere 'industrielt' end Radford

STA25.jpg


Og jeg tror da at Helikon har en 50 Watter til salg

woodside.jpg


(Eller har du solgt den?)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Helikon » man 24. okt 2016 15:07

his067 skrev:
rimmer skrev:Jeg vil helst have noget, der minder om McIntosh' eller Luxmans rørslæder. Altså, ingen 8w kinaslæder, ingen hjemmebyg på MDF, ingen Holfi-lign. træ-dimser i birk/ask/eg, og heller ikke alt for meget chrome. Men meget gerne klassisk, industrielt udseende, rørslæde på 30-75 watt. Og så ikke noget med Luxman MQ68c og lign., hvor der ikke har været passende nye rør i 30 år.

Kom frisk! Det er jo ikke særligt mange krav... :)

Det bliver ikke meget mere 'industrielt' end Radford



Og jeg tror da at Helikon har en 50 Watter til salg



(Eller har du solgt den?)


Nej det har jeg ikke, men Woodside STA50 er jo en af de unævnelige pga. alder ;)
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf CARS10 » man 24. okt 2016 15:25

Hvorfor kalder man det for "rørslæde". Hvor er det at slæde kommer ind i billedet.?
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Louis » man 24. okt 2016 15:49

Helikon skrev:
his067 skrev:
rimmer skrev:Jeg vil helst have noget, der minder om McIntosh' eller Luxmans rørslæder. Altså, ingen 8w kinaslæder, ingen hjemmebyg på MDF, ingen Holfi-lign. træ-dimser i birk/ask/eg, og heller ikke alt for meget chrome. Men meget gerne klassisk, industrielt udseende, rørslæde på 30-75 watt. Og så ikke noget med Luxman MQ68c og lign., hvor der ikke har været passende nye rør i 30 år.

Kom frisk! Det er jo ikke særligt mange krav... :)

Det bliver ikke meget mere 'industrielt' end Radford



Og jeg tror da at Helikon har en 50 Watter til salg



(Eller har du solgt den?)


Nej det har jeg ikke, men Woodside STA50 er jo en af de unævnelige pga. alder ;)


Men den ser fed ud!

Eller skan du også kigge på dynaco mkIII, hvis du godt kunne lide din st70. Jeg er meget glade for mine, og de er da rimeligt industrielle.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Fredmarantz » man 24. okt 2016 15:52

CARS10 skrev:Hvorfor kalder man det for "rørslæde". Hvor er det at slæde kommer ind i billedet.?
carsten


Jeg forstår det heller ikke .... det er vel lidt det samme, som når nogen kalder en pladespiller/grammofon for en "plov" ?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf CARS10 » man 24. okt 2016 17:14

Præcis, det med ploven kan jeg lidt bedre forstå, omend det lyder åndsvagt, men rørslæde nej nej.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Fredmarantz » man 24. okt 2016 18:05

Ellers, for at vende tilbage til trådens emne ....ja, så tænker jeg

Radfords er oplagte i designet
Ligeså er:
Harman Citations ( II + V)
Marantz 2 - 5 - 8/B - 9) :p
Leak - Quad
Dynaco
Hvis du kan acceptere Chrom, så er der jo også McIntosh, som du selv har nævnt.

Hvad med Siemens/Klangfilm?? De er også dejligt industrielle.

Ovennævnte er ikke med Chromudsmykning (undtaget McIntosh) - kinesisk producerede - eller med mystiske rør - og så ER de real Vintage.

Ellers er der jo virkelig mange vintage forstærkere baseret på rør, både fra Storbritannien - Italien - Tyskland og USA. En enkelt søgning på "vintage tube amplifier" - fik jo nærmest computeren til at bryde sammen. Der er godtnok mange smukke - gode - hammerlaksudsmykkede forstærkere, som er designet til "menneske-rør", som kan findes - og forhåbentlig også betales :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Fredmarantz » man 24. okt 2016 18:57

Hvis du kan lide sådan et par smukke fætre som disse:

http://www.tube-classics.de/TC/Klangfil ... KLV408.htm

Svært at finde dem ret meget mere industrielle - og uden pyntelister.

Så er der et par angiveligt restaurerede til salg her:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=315142

Så opnåede rørforstærkere også at blive kaldt "fætre"

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Tonni » man 24. okt 2016 20:37

Eller måske noget knap nok vintage? - Ca 1988 og frem, kan det gå?
Lectron JH 50
Ellers får Radford også min stemme.

Leak? Så ville jeg nok holde mig til Stereo 20, men med to gange 12 W er det nok ikke kræfter nok? Der er flere der har hørt den, på Lowther (horn) og Snell E/III her i huset. Ind til nu har den fået bestået. Ellers havde jeg nok heller ikke haft min i ca 16 år... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4800
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster