Forslag til rørslæde(r)?

Rør i alle afskygninger

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Almarx » man 24. okt 2016 23:54

Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf rimmer » tirs 25. okt 2016 08:03

Hej alle, og tusind tak for jeres yderst kvalificerede indlæg. Det er bare super at have jeres kompetencer at trække på!

Freddy:
Marantz 8b har jeg set til salg for alt mellem 1.000 og 6.000 euro. Det sidste virker en kende vanvittigt på mig...
https://www.hifishark.com/search?q=marantz+8b
Er den god, og hvad er et "korrekt" prisleje for et pænt eksemplar? For den er klart på min shortlist! :) Og er de andre Marantz modeller (også) gode?


Almarx:
Jeg har også hørt overvejende positivt om Thorhauge, men omkring æstetikken der er ligesom noget romantik der mangler... Ja, det lyder måske åndsvagt, men jeg hopper fra min McIntosh MA-6400, som er SUPER flot i mine øjne, over på rør, og ja, så skal det også være noget mine øjne bliver lidt forelsket i at kigge på.

Angående de Quicksilver du sendte et link på, så har jeg skrevet til sælger og forhørt min om eksakt model og alder, både på blokkene og rørene. Kender ikke Quicksilver, men tager jeres autoritet for just det. Tak :)


his067 / Helikon:
Radford Woodside STA50 er da lige i øjet. sådan skal en "slæde" da se ud (i min optik / romantik). Hvordan med BIAS og sådan hvis man skal/vil rulle lidt med rørene? Jeg har kigget lidt på en Audio Research VS115 i Tyskland, der ganske vist er uforskammet prissat (tror jeg), men har et såre simpelt system til BIAS.


CARS10:
Rørslæde er da ligetil; hvis man kigger på en "rigtig" rørslæde, ala Radford STA50, har man en tynd "slæde" (chassis) med trafo-blok (eller flere) der ligner en pakke/kasse på slæden, og rørene ligner små Playmobil-mennesker. Sådan opfatter jeg i hvert fald sammenhængen mellem det verbale udtryk og det fysiske ditto.


UHA, hvor er I bare gode. Tak for det!
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf rimmer » tirs 25. okt 2016 08:15

Og så glemte jeg lige at svare på et par alligevel:

Louis:
Ja, de Dynaco MKIII er altså også super flotte, men jeg blev nok lidt vaccineret for Dynaco med min ST-70, der var modificeret som alle andre, men med et for mig til dato ukendt mod, som jeg intet kendte til og heller ikke var i stand til at gennemskue.

Forholder det sig på samme måde med MKIII? Altså at der er en standard-udgave, der vist kan spille, og så 100 forskellige mods for at få den til at spille godt?? For så er det sku snart det samme. Og er de i en 220v udgave?


Tonni:
Den Lektron ser også rigtig godt ud. Og det er vel ikke noget handikap at den er fransk?!? (tænker på avancerede franske biler i advantgarde-design, der oftest befandt sig bedst på værkstedet...)

Sådan! Nogen jeg har overset?
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf his067 » tirs 25. okt 2016 08:18

rimmer skrev:Hej alle, og tusind tak for jeres yderst kvalificerede indlæg. Det er bare super at have jeres kompetencer at trække på!

Freddy:
his067 / Helikon:
Radford Woodside STA50 er da lige i øjet. sådan skal en "slæde" da se ud (i min optik / romantik). Hvordan med BIAS og sådan hvis man skal/vil rulle lidt med rørene? Jeg har kigget lidt på en Audio Research VS115 i Tyskland, der ganske vist er uforskammet prissat (tror jeg), men har et såre simpelt system til BIAS.


STA 15 og MA50 (som jeg har) er 'cathode bias' og derfor fast bias, de tager begge EL34/KT77. Jeg har også kørt MA50 med 6550 uden at trimme bias. Tomgangsstrømmen forbliver (næsten) den samme, ca 40 mA.

STA 25 (som jeg også har), har 'Fixed Bias' som--trods navnet--kan justeres. den findes både i en EL34/KT77 version og en 6550 version (woodside STA35).

Helikon må fortælle dig om STA50.

rimmer skrev:UHA, hvor er I bare gode. Tak for det!


:oops:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Louis » tirs 25. okt 2016 08:31

rimmer skrev:Og så glemte jeg lige at svare på et par alligevel:

Louis:
Ja, de Dynaco MKIII er altså også super flotte, men jeg blev nok lidt vaccineret for Dynaco med min ST-70, der var modificeret som alle andre, men med et for mig til dato ukendt mod, som jeg intet kendte til og heller ikke var i stand til at gennemskue.

Forholder det sig på samme måde med MKIII? Altså at der er en standard-udgave, der vist kan spille, og så 100 forskellige mods for at få den til at spille godt?? For så er det sku snart det samme. Og er de i en 220v udgave


Der findes også nogle mods til Dynaco mkIII. Selvfølgelig skal der skiftes nogle ting hist og her når de bliver slidte og ikke kan holde værdierne. Men det er jo almindeligt vedligehold hvis man bare matcher det originale.
Men det mest kendte mod er vel at skifte indgangsbords ud med de her fra Tube4hifi, det er et voldsomt mod kan man sige, men det er sådan lavet at det kan føres tilbage til originalt hvis det ønsker. Jeg ved at "gottschalk" her fra siden har lavet dette mod på sine mkIII, og jeg påtænker engang at prøve på mine, der står originalt.

Der er nok ikke lige så mange mods til mkIII som der er til st-70, men det er jo en simpel konstruktion der er rimelig nem at føre tilbage hvis det er man får en uautoriseret ;)

Jeg synes de er mægtig fede, yder mellem 40-60 watt afhængig af om man bruger 6550 eller Kt88.

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf hificlassic » tirs 25. okt 2016 11:38

Lectron er fede og gode, desuden ARC D70 eller classic 60 etc.
Og så synes jeg jo at Quicksilver også er fine og ikke så dyre som ARC og McIntosh
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. okt 2016 19:00

rimmer skrev:Freddy:
Marantz 8b har jeg set til salg for alt mellem 1.000 og 6.000 euro. Det sidste virker en kende vanvittigt på mig...
https://www.hifishark.com/search?q=marantz+8b
Er den god, og hvad er et "korrekt" prisleje for et pænt eksemplar? For den er klart på min shortlist! :) Og er de andre Marantz modeller (også) gode?



Selv om jeg ikke er meget for at tale om priser, så gør jeg det lige her:

Priserne på Marantz 8B afhænger af originalitet og stand - som så meget andet vintageudstyr. Når det kommer til apparater, som i det meste af Verden har meget høj samler - og liebhaverværdi (Hele Verden - minus DK åbenbart ;) ) så kommer der vel altid et yderligere ryk opad i priserne. De eksemplarer, som tilmed er i supergod stand ser desuden ud til at blive udbudt i lavere antal end tidligere - og dette bærer dette også en højere pris med sig.

Et meget hærget og uoriginalt/modded eksemplar kan fås for ca. 1500 usd
Et smukt - helt originalt - uden nævneværdige spor efter brug kan forventes at koste ca. 4000-4500 usd
Siden jeg begyndte at føre statistik over Vintage Marantz-priser (som jeg normalt holder for mig selv) i ca. 1997 - kan jeg se, at priserne for rørbaseret Vintage-Marantz er doblet op siden da - og ser ud til at fortsætte i et roligt tempo opad.

Oven i dette kan der så lægges fragt og moms, hvis man skal købe et eksemplar fra "uden-for-EU" - de er meget sjældent til salg i EU, men det hænder da, men så er de dyrere end i USA, så det med momsen i det store hele udlignes.

Om de er gode? - det vil jeg ikke herske i - det vil lytteren og betaleren nok skulle vurdere, men jeg kan læse rundt omkring på nettet, at den går for at være blandt de 2-3 bedste rørforstærkere, der nogen sinde er bygget - lydmæssigt, men også driftsikkerhedsmæssigt. Dette skyldes ifølge de teknisk meget vidende, at dens trafoer i særklasse er noget af det bedste ever. Den er bygget særdeles ordentligt med de bedste komponenter"under skørtet"

Hvis du med "og er de andre Marantz-modeller også gode" mener de rørbaserede modeller, så er svaret "ja" - det er de. Jeg vil endda strække mig til at skrive, at de har lydmæssig legende-status - måske ikke så meget herhjemme i DK, men i de tidligere nævnte lande.

Du skriver, at du ikke er vild med 110V-ting, men alle Marantz 8B over serienummer #6600 kan omstilles til 234V-drift med en simpel lodning. Dette er beskrevet i officielle service-papirer fra Marantz i 1965

For at få et indtryk af priserne, synes jeg ikke, at du kan bruge Hifishark. Den side giver alt for mange prismæssige fejlskud fra tvivlsomme sælgere. Jeg vil anbefale at se på Ebay's "completed auctions" samt Audiogon. Vær i denne gennemgang meget opmærksom på, at standen og originaliteten betyder voldsomt meget, så er der skiftet kondensatorer - eller foretaget genopmaling osv....så falder salgsværdien drastisk. Derfor viser seriøse sælgere af Vintage tube-Marantz-udstyr altid tydelige bilelder af indmaden og også eksteriøret selvfølgelig. Alle interesserede ved og bør vide, hvordan en sådan svend skal se ud...

God jagt! :p


Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf Pel » tirs 25. okt 2016 20:28

Hej Rimmer

Jeg har en Macintosh MC 275 ( Gordon Gow ) som kan erhverves for 20kg

Mvh Pel
Pel
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: 8320

Re: Forslag til rørslæde(r)?

Indlægaf hificlassic » tirs 25. okt 2016 22:29

Pel skrev:Hej Rimmer

Jeg har en Macintosh MC 275 ( Gordon Gow ) som kan erhverves for 20kg

Mvh Pel


Jeg har et sæt McIntosh 12az7 rør til sådan en. Sig til hvis du kunne bruge sådan et sæt, evt bytte med noget andet
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster