Rør og forstærker typer

Rør i alle afskygninger

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf tctla » man 28. nov 2016 22:15



Jeg har hørt og arbejdet med/vedligeholdt RCA 833 i drift i Push-Pull klasse AB1.
Jeg skal hilse og sige, at der cirkulerer noget energi i sådan en opstilling.
Imponerende !
Der var så også en down-side, for konstruktionen var desværre modulator-delen i en 1KW mellembølge-sender (1420KHz) lavet af Gates-Harris.
Når slut-produktet kom ud af en mellembølge radio, kan enhver gætte, vi ikke taler Hi-Fi.

Hvis ikke en geskæftig person har pillet den ned, står senderen der antagelig stadig i Sdr.Strømfjord/Kangerlussuak.
Måske sku' man overveje at hente en strømforsynings- og en PP-udgangstrafo, foruden de 4 x RCA833.
2 som modulator og 2 i parallel for 1KW RF-out. :Skor:
Senest rettet af tctla tirs 29. nov 2016 12:44, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Tonni » tirs 29. nov 2016 07:28

Så skulle du overveje om ikke Thule har et tilsvarende sæt? At arbejde i stereo? :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf tctla » tirs 29. nov 2016 09:44

Tonni skrev:Så skulle du overveje om ikke Thule har et tilsvarende sæt? At arbejde i stereo? :Skor:


Jo, der ER faktisk en søster-sender i Thule (1425KHz).
Måske er der basis for en 'Grønlands-Ekspedition' ?
Der er sikkert offentlige støtte-midler, at hente, med den rette ansøgning.
Det vil dog knibe lidt, at holde sig under de tilladte 20Kg flybagage ved hjemrejsen :thumbsup:

Nå, nu kører tråden da vist helt af sporet....
Sorry.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Tonni » tirs 29. nov 2016 11:45

Ja nue... Men bare vi (ikke) sejler så skulle det vel kunne lykkeds (at bringe det hele flot)... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf møffe » man 2. jan 2017 00:13

KT88. Hvilken opstilling vil du anvende. ...?

selv skal jeg til at "lege" med KT 120 og måske KT150...
Dét bliver i en anden tråd.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf tctla » man 2. jan 2017 00:57

Helt sikkert noget i retningen af:
http://www.normankoren.com/Audio/TENA.html
Kathode-følger Drivere & AB2 Rocks !
Sikkert heller ingen skade til, at bruge Plitron Toroid Udgangs-Transformatorer :thumbsup:
Man får sikkert brug for, at abstrahere fra de totale omkostninger....
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf møffe » man 2. jan 2017 11:06

tctla skrev:Sikkert heller ingen skade til, at bruge Plitron Toroid Udgangs-Transformatorer :thumbsup:
Man får sikkert brug for, at abstrahere fra de totale omkostninger....


Lad projektet udvikle sig stille og roligt. Så når man ikke helt at opdage eller erkende at det har kostet ALT for meget...
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Tube mania » ons 11. jan 2017 15:19

tctla skrev:


Jeg har hørt og arbejdet med/vedligeholdt RCA 833 i drift i Push-Pull klasse AB1.
Jeg skal hilse og sige, at der cirkulerer noget energi i sådan en opstilling.
Imponerende !
Der var så også en down-side, for konstruktionen var desværre modulator-delen i en 1KW mellembølge-sender (1420KHz) lavet af Gates-Harris.
Når slut-produktet kom ud af en mellembølge radio, kan enhver gætte, vi ikke taler Hi-Fi.

Hvis ikke en geskæftig person har pillet den ned, står senderen der antagelig stadig i Sdr.Strømfjord/Kangerlussuak.


Måske sku' man overveje at hente en strømforsynings- og en PP-udgangstrafo, foruden de 4 x RCA833.
2 som modulator og 2 i parallel for 1KW RF-out. :Skor:



Sjovt...den har jeg også ført kontrol med...har også et par 833 fra den som jeg udskiftede. Tror det var i 1981...

Iøvrigt er senderen fjernet.
Senest rettet af Tube mania ons 11. jan 2017 16:08, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Tube mania » ons 11. jan 2017 15:33

[quote="KOF"]Jeg kom for nogen tid siden forbi denne ganske underholdende forklaring på de forskellige rørforstærker typer (og deres ejere) http://www.x3mhc.no/dokumenter/SE-v-PP-Part1.pdf :p

. Jeg er enig i det meste som står skrevet her, men ikke i at pentoder og tetroder er så umulige som han påstår. Han har ret når det gælder de hårdt modkoblede forstærkere som er koblet som rene pentode / tetrode (sådan virker mange gamle forstærkere), men underligt han lige viser et diagram med en Ultra Linear koblet forstærker når han ikke omtaler den mulighed. Med den kan man nemlig undgå den kraftige GNFB som jeg heller ikke kan lide. Når man UL kobler får man lav udgangs-impedans og lav forvrængning fra pentoderne / Tetroder som til forveksling ligner trioderne. Min egen The Final Amp virker på den måde og den spiller dælme godt med kun 10db GNFB.

Og så nævner han den asymmetriske klipning som SE forstærkeren giver som en fordel da det frembringer 2H forvrængning. Det er fuldstændig rigtigt..MEN en forstærker skal slet ikke klippe...hvis den gør er den for lille. 2H lyder forresten heller ikke godt..jeg har prøvet. Det var bare det jeg ville sige...ja. :Skor:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf tctla » ons 11. jan 2017 20:56

Tube mania skrev:
Sjovt...den har jeg også ført kontrol med...har også et par 833 fra den som jeg udskiftede. Tror det var i 1981...

Iøvrigt er senderen fjernet.


MEGET lille verden :QQS:
Jeg har godt nok haft svært ved, at se senderbygningen på nyere billeder fra Sdr.Strømfjord.
Det er der så altså en grund til, og derfor sikkert intet offentlig tilskud til en Grønlands-ekspedition desangående.

Nå, man kan jo altid køre en sviptur til "Lake Ferguson" i stedet, hvis man kommer på de kanter igen.
Ligger den gamle AFRTS station stadig der, i nærheden af Roklubben, eller har de givet hele pillevasen en stang dynamit ?
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Tube mania » ons 11. jan 2017 21:04

Jeg tror bygningen er der, men alt udstyr er fjernet.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf hifibacillen » ons 19. apr 2017 18:29

Nu har jeg fået lidt ide om lydkarakteristik af de forskellige udgangs rør meget infomativt og meget lærerigt. :cool1:

Næste spørgsmål er hvad med rør til forforstærkning kalder man dem indgangs rør ligesom dem der sidder på effektforstærker før udgangs rør.

Og er det muligt at stille dem op give et bud på hvordan de gængse rør lyder, bare for at give et par eks. ecc83, ecc88 osv.

Og hvad er jeres bud på de bedste indgangs rør (hvis de kaldes dette) ;)

Kan der foretages tube rolling på visse forforstærker ligesom på visse effektforstærkere.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster