Rør og forstærker typer

Rør i alle afskygninger

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf his067 » tors 10. nov 2016 23:19

hificlassic skrev:Jeg er enig EL34 er ok lydmæssigt, men jeg har aldrig hørt noget sådan helt forrygende godt med EL34.
Både 50CA10 og EL84 lyder nærmest altid bedre, og 6550 er i mine ører også bedre, men også langt dyrere i "færdige forstærkere"


Jeg kan helt anbefale KT77 istedet for EL34. Jeg har lige fået fat på et sæt hundedyre, men dejlige, NOS M-OV Gold Lion KT77 (de originale, ikke de nye russiske). De er kraftedeme gode.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Fredmarantz » tors 10. nov 2016 23:41

dfms skrev:
hificlassic skrev:Jeg er enig EL34 er ok lydmæssigt, men jeg har aldrig hørt noget sådan helt forrygende godt med EL34.


Den her er nu ikke helt skæv i lyden:

Billede

:p


Det kan vi hurtigt blive meget enige om :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Fredmarantz » fre 11. nov 2016 00:08

Nu har jeg ikke den store erfaring i at sammenligne rørtyper i samme forstærker el. for den sags skyld samme konstruktion - og det er det nok de færreste, der har prøvet.
Som vi nok også hurtigt kan blive enige om, så er der meget mere i spil i lyden end rørenes type og mærke. Både trafoer - kondensatorer - modstande - med - eller uden rørensretning - konstruktionsprincip osv ...osv... har lige så meget eller måske endda mere betydning. Samtidig har de færreste vel hørt forskellige konstruktionsprincipper og rørtyper i forskellig akustiske miljøer og samme set-up osv..men få sekunders skifte imellem disse.. Det er det vel i bund og grund nærmest umuligt at komme med en helt entydig konklusion på.

Når dét så er sagt :-).....så vil jeg alligevel vove lidt af pelsen og prøve at beskrive mine egne oplevelser af hhv. EL34 - EL84 - 6L6GC - og KT88 - og uden at ville begå helligbrøde, så vil jeg fortælle om disse oplevelser på guitarforstærkere (dog Vintage :p ) - da jeg ikke kan sige noget sammenligningsmæssgt fornuftigt om det hvad angår Hifi-udstyr.

EL34: generelt vellydene - med relativt glat gengivelse hele vejen op, måske med en anelse tilbagetrukket top. ( spiller man lidt højere kommer mellemtonen lidt yderligere frem og tryller - giver man den fuld gas, er mellemtonen "to die for" - bunden er "gennemsnitlig fast" - men ikke klippefast. Mellemtonen er navnet på spillet vd EL34. (et romantisk rør)

EL84. Vellydende (atter) - og glat men med en mere "knitrende" og "shimmering" top - den ringer lidt mere på en meget besnærende måde. Bunden opleves lidt blødere end med EL34. Diskanten kunne her være det store aktiv. (også et romantisk rør)

6L6GC: vellydende (atter atter) - men med en mere kontant og "scooped" gengivelse - ikke mindst i bunden. Mellemtone (scooped" + en mere fast og kontant bund) - et lige-i-ansigtet - rør. Toppen lidt a la EL34

KT88. Lidt tilbagetrukket mellemtone - top end som et EL34 og bunden særdeles kontant og stiv - meget præcis og styret bund. Bunden er her imo det største aktiv. Her er ingen slinger i valsen. Ikke et særlig romantisk rør - men meget præcist. Bassister er især glade for både KT88 og 6550, som ligner hinanden (dog lidt forskellige max. specs).

Og så har jeg lidt erfaring med princippet omkring diodeensretning el. rørensretning - og det er, at man kan opleve, at en rørensrettet forstærker kan have, hvad guitarister kalder et såkaldt "sag" i lyden - altså ved en kraftig transient bliver transienten komprimeret, så den ikke fremstår så skarp og defineret, som den ville have gjort på en diodeensrettet forstærker.

Denne gennemgang er, hvad guitarister ofte oplever og taler om - og altså ikke hififolk- men måske nogle her kan nikke genkendende til noget af det? Igen så sidder disse rørtyper jo også i forskellige forstærtkere, så det er ikke umiddelbart til at drage faste konklusioner på.

Single endende - OTL osv...har jeg aldrig prøvet - ligesom jeg heller aldrig på ordentlig vis har nærlyttet til de andre rørtyper som fz 811 - 2A3 - 845 - 300B - AD1 (som jeg i.ø. har ét af) osvv.........

Skulle jeg ind på rørmarkedet, ville jeg helt klart betjene mig af en forstærker, som brugte "gængse" rør - så det ville være muligt fx at "tuberolle".

Og til trådstarter/Esben: Til vinter (snart) kan du evt. - hvis du har dine JBL endnu, komme ned til mig og høre den tidligere afbildede Marantz 8B (EL34 Push/pull) på et sæt 4333A - så er der da lidt, der kunne minde om dit eget, selvom mine akustiske forhold er væsentligt anderledes end dine..

tilføjelse: Få år tibage havde jeg den fornøjelse at sammenligne en McIntosh MC275 (KT88) med en Marantz 8B (EL34) på samme set-up hos mig og med samme musik - på samme dag. Her var forskellen minimal, men man kunne høre, at Marantz'en måske var en anelse mere "sweet" i tonen og McIntoshen lidt mere "rå", hvis man kan sige det sådan. Begge dog endog særdeles vellydene i mine slidte ører.

Tonni er vel nærmest eksperten her, hvad angår EL84-forstærkere (Leak) - mon ikke også både Louis og Gottshalck kan sige noget om Dynaco's (hvad sidder der egentlig i dem?)

Yderligere en tilføjelse: Jeg har selv en Fisher X-100 (EL84 / 7189/ 6P14P-EV) - og mine tidligere udgydelser om forskelle mellem fx EL84 og EL34 passer egentlig meget godt i sammenligningen mellem disse modeller. Men husk, at der er mange andre faktorer i spil i dette end selve rørene/rørtyperne.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf MaxJ » fre 11. nov 2016 09:14

"Nu har jeg ikke den store erfaring i at sammenligne rørtyper i samme forstærker el. for den sags skyld samme konstruktion - og det er det nok de færreste, der har prøvet.
Som vi nok også hurtigt kan blive enige om, så er der meget mere i spil i lyden end rørenes type og mærke. Både trafoer - kondensatorer - modstande - med - eller uden rørensretning - konstruktionsprincip osv ...osv... har lige så meget eller måske endda mere betydning. Samtidig har de færreste vel hørt forskellige konstruktionsprincipper og rørtyper i forskellig akustiske miljøer og samme set-up osv..men få sekunders skifte imellem disse.. Det er det vel i bund og grund nærmest umuligt at komme med en helt entydig konklusion på."
- - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - --
Så hører jeg til en af de få. Jeg har prøvet stort set alt hvad der findes af gængse rør.
Du har ret i at få sekunders lytning ikke er tilstrækkelig, for det første skal rørene varme op og det kan godt tage 20 min. For det andet Kræver det tid at komme over " rørskiftet " forstået på den måde at førstehånds indtrykket ikke altid holder stik når man har lyttet lidt længere tid.

Du har ret i at der er mange andre komponenter der kan/har større indflydelse på lyden. Kabler f.eks. For at gøre det hele lidt vanskeligere så er det ikke sikkert at et rør der lyder godt i én forstærker, lyder godt i en anden.

Ellers er jeg enig i din bedømmelse af de forskellige rør. Dog syntes jeg ikke KT88 har tilbagetrukket mellemtone i min forstærker.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf hifibacillen » fre 11. nov 2016 12:25

Hvordan kan man se forskel på en forstærker om den er med diode eller rør ensretning.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Fredmarantz » fre 11. nov 2016 14:23

Der skal sidde et eller to ensretterrør i forstærkere med rørensretning.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Tonni » fre 11. nov 2016 16:51

Marantz 8B'eren længere oppe har ikke rørensretning.
Mens eksempel vis Dynaco Stereo 70 og Leak Stereo 20 har:

Dynaco ST-70 her sidder der et GZ34/5AR4 modsat hovedelektrolytten:

Billede

Og på Leak Stereo 20 her, er det røret forreste række til højre:

20150210_154032.jpg


Ja ja, fredmarantz. Jeg ved godt der er støv på! Det er en del af dens mojo! :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf dfms » fre 11. nov 2016 17:39

Fredmarantz skrev: vil jeg alligevel vove lidt af pelsen og prøve at beskrive mine egne oplevelser af hhv. EL34 - EL84 - 6L6GC - og KT88


Er 99,9% enig i dine betragtninger :thumbsup: .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf MaxJ » fre 11. nov 2016 17:43

dfms skrev:
Fredmarantz skrev: vil jeg alligevel vove lidt af pelsen og prøve at beskrive mine egne oplevelser af hhv. EL34 - EL84 - 6L6GC - og KT88


Er 99,9% enig i dine betragtninger :thumbsup: .


Det vil jeg også. Men er grundlæggende enig med dig ;)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Fredmarantz » fre 11. nov 2016 19:03

Tonni skrev:Marantz 8B'eren længere oppe har ikke rørensretning.
Mens eksempel vis Dynaco Stereo 70 og Leak Stereo 20 har:

Dynaco ST-70 her sidder der et GZ34/5AR4 modsat hovedelektrolytten:

Billede

Og på Leak Stereo 20 her, er det røret forreste række til højre:

20150210_154032.jpg


Ja ja, fredmarantz. Jeg ved godt der er støv på! Det er en del af dens mojo! :D



én af de få forstærkere (altså Tonnni's støvede Leak), som det næsten klæ´r at have lidt støv på sig. Den er godtnok flot. Jeg kunne godt tænke mig at få fat i sådan én engang. Jeg har jo set den i levende live - det gør den ikke mindre attraktiv. :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Ehapa » fre 11. nov 2016 19:32

dfms skrev:
Fredmarantz skrev: vil jeg alligevel vove lidt af pelsen og prøve at beskrive mine egne oplevelser af hhv. EL34 - EL84 - 6L6GC - og KT88


Er 99,9% enig i dine betragtninger :thumbsup: .


Er også helt enig, og vil derfor tilføje at jeg synes EL34 er et "Rock" rør, og El84 er bedre til Akustisk/klassisk musik meget mere finesse i toppen.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf dfms » fre 11. nov 2016 20:01

Det er en af de bedst lydende EL34-forstærker, efter min smag:

Billede

P.s. Beam Echo er heller ikke ringe:

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Tonni » fre 11. nov 2016 20:23

dfms skrev:Det er en af de bedst lydende EL34-forstærker, efter min smag:

Billede

P.s. Beam Echo er heller ikke ringe:

Billede

Og begge er lige så svære at finde som sne i Sahara...
Men det skyldes så både deres lyd og de styktal de er lavet i.
Men ja. De måtte seriøst gerne stå her!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf hifibacillen » man 14. nov 2016 19:12

Vil lige fortælle lidt om hvorfor jeg har solgt mit store stereo setup med Mine store JBL studio monitors og 42 kg forstærkersæt (transistor)
Det eneste jeg har beholdt er mine to cd afspillere Marantz cd94 mk2 og Marantz cd 85, og den førstnævnte bliver
aldrig solgt. Har ikke hørt noget der er bedre end den, de gamle Philips dacs TDA 1541 med eller uden krone kan noget med lyden.

Det hele startede med at jeg var på udkig efter en dac, så når jeg streamede lyd fra nettet ville jeg
gerne kunne spille det på mit stereo setup istedet for kun på mit surround setup.

Jeg fandt en Proceed dac som nu er solgt ved en gut nede fra Esbjerg, han havde selv bygget en kolossal rørforstærler der fyldte det meste af en bordplade, den var mildt sagt ikke speciel køn banket op på en træplade, den var delt i to den ene store træplade var strømforsyningen og den anden selve rørforstærkeren med nogle store kondensatorer der var kasseformet fra noget Russisk militærgrej tror jeg.
Den var bygget med nogle kæmpe kolber af rør mener han sagde de kørte med 1500 volts spænding.

Derud over havde han selv bygget nogle højtalere hvor der var bygget en diskant ind i bas mellemtone
enheden mener ikke der var noget delefilter udover en spole sat imellem, de spille meget som mine store 15" Tannoy højtalere
jeg engang havde haft bare meget finere i diskanten, han sagde at det ikke var specielt dyre enheder
han havde bygget dem af.

Men hvilken lyd det anlæg spillede med, aldrig har jeg hørt så blød og luftig en diskant og i det hele taget
spillede det med ufattelig musikalsk klang, og så kommer vi frem til hvorfor jeg ville prøve noget andet.
Mit anlæg var en del dyrere end hans anlæg men hvis man sammenlignede min lyd med hans lød mit anlæg som et 2500 kr anlæg købt i Bilka.

Har efterfølgende hørt noget andet rørgrej og det kan noget magisk i lyden i mine ører og derfor
er planen på et eller andet tidspunkt at få noget rørgrej og så skal jeg have fundet nogle letdrevne højtalere og
sikkert nok også en pladespiller.

Det er nogle fede nogle de gamle Leak, Audiomaster, Marantz osv.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf KOF » man 28. nov 2016 21:11

Jeg kom for nogen tid siden forbi denne ganske underholdende forklaring på de forskellige rørforstærker typer (og deres ejere) http://www.x3mhc.no/dokumenter/SE-v-PP-Part1.pdf :p

Jeg er selv en SET-mand - dog desværre ikke så økonomisk velfunderet som forfatteren påstår vi er :lol:

... og her er et eksempel på en "Transmitter Triode Viking" :shock: https://web.archive.org/web/20160407131203/http://monolithmagnetics.com/index.php?option=com_content&view=article&id=77&Itemid=81
KOF
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05 jan 2011
Geografisk sted: Århus
Lokalitet: Østjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster