Rør og forstærker typer

Rør i alle afskygninger

Rør og forstærker typer

Indlægaf hifibacillen » tors 10. nov 2016 13:28

Hej jeg går og overvejer om jeg skal købe noget udstyr med rør.
Men jeg er lidt grøn indenfor dette område så vil gerne have lidt input fra nogle af jer garvede rør gutter :GFG:

Først om rør hvad er lydforkellen på feks. et kt88, 811-3, eller el34 rør, skal lige siges jeg har hørt noget med el34 rør
og min vurdering var at især mellemtonen havde en lækker klang.

Men vil gerne høre andres forklaring på ovennævnte rør og gerne andre rør også.

Næste spørgsmål er hvad styrker og svagheder er der i lyden på de forskellige teknikker.
Her tænker jeg på om det er push pull, eller single ended.

Har set noget er parallel koblet single ended er det det samme som single ended bare med to rør istedet
og er det rigtigt forstået at parrelt koblet se. i mange tilfælde kan kobles om til at
køre push pull også.

Sidste spørgsmål, er single ended altid det man kalder for en trioder forstærker.

Håber i kan give mig lidt læredom indenfor dette spændende område. :cool1:

Mvh. Esben
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf tctla » tors 10. nov 2016 14:36

Hej Esben,

Først lige en kommentar til dit eksempel-valg af rørtyper.
KT88 og EL34 er begge rørtyper, der er lavet til hifi-forstærker konstruktioner, tillige med f.eks guitar forstærkere eller som regulator-rør i strømforsyninger.
Det er hovedanvendelses-områderne, men hvis man sætter sig for at finde yderligere, er det absolut muligt.
Vi kalder den type rør for en Skoda Octavia for sammenligningens skyld.
Den 3ie rørtype du nævner, 811 kan vi så kalde for en Mars-Rover i sammenligning med Skodaen.
Så stor forskel er der på disse rør, deres konfiguration og anvendelsesområder.
Hvor har du dog lige den rørtype fra ?
Man KAN selvfølgelig bygge en LF rørforstærker med stort set alle forstærker-rør men, at skrue een sammen med 811-rør i push-pull klasse B2, er ingen nem opgave.
Tillige vil det blive dyrt pga. den nødvendige konfiguration (811 = DHT med 25W gløde-forbrug, 1000V mindst på anoden, pokkers dyr udgangstrafo osv, osv)

Måske een eller anden samler op, for det her er nærmest begyndelsen på en roman, der i høj vil være præget af individuelle anskuelser omkring lydkvalitet, forstærker konfiguration (SEP, SET, PP, PPP, UL-PP, PSE, NFB, PFB, ...kan udspecificeres, hvis du ikke kender terminologien) og sikkert et dusin andre ting, jeg ikke har tænkt på.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf MaxJ » tors 10. nov 2016 18:52

tctla skrev:Hej Esben,

Først lige en kommentar til dit eksempel-valg af rørtyper.
KT88 og EL34 er begge rørtyper, der er lavet til hifi-forstærker konstruktioner, tillige med f.eks guitar forstærkere eller som regulator-rør i strømforsyninger.
Det er hovedanvendelses-områderne, men hvis man sætter sig for at finde yderligere, er det absolut muligt.
Vi kalder den type rør for en Skoda Octavia for sammenligningens skyld.
Den 3ie rørtype du nævner, 811 kan vi så kalde for en Mars-Rover i sammenligning med Skodaen.
Så stor forskel er der på disse rør, deres konfiguration og anvendelsesområder.
Hvor har du dog lige den rørtype fra ?
Man KAN selvfølgelig bygge en LF rørforstærker med stort set alle forstærker-rør men, at skrue een sammen med 811-rør i push-pull klasse B2, er ingen nem opgave.
Tillige vil det blive dyrt pga. den nødvendige konfiguration (811 = DHT med 25W gløde-forbrug, 1000V mindst på anoden, pokkers dyr udgangstrafo osv, osv)

Måske een eller anden samler op, for det her er nærmest begyndelsen på en roman, der i høj vil være præget af individuelle anskuelser omkring lydkvalitet, forstærker konfiguration (SEP, SET, PP, PPP, UL-PP, PSE, NFB, PFB, ...kan udspecificeres, hvis du ikke kender terminologien) og sikkert et dusin andre ting, jeg ikke har tænkt på.



Hvordan skal Skoda Octavia forstås.?
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf spuncut » tors 10. nov 2016 19:43

hifibacillen skrev:Hej jeg går og overvejer om jeg skal købe noget udstyr med rør.
Men jeg er lidt grøn indenfor dette område så vil gerne have lidt input fra nogle af jer garvede rør gutter :GFG:

Først om rør hvad er lydforkellen på feks. et kt88, 811-3, eller el34 rør, skal lige siges jeg har hørt noget med el34 rør
og min vurdering var at især mellemtonen havde en lækker klang.

Men vil gerne høre andres forklaring på ovennævnte rør og gerne andre rør også.

Så enkelt er det ikke og hvordan kan du forøvrigt være sikker på at din oplevelse lige skyldes udgangsrørene?
Glem 811 og søg kvalificerede oplysninger på nettet om EL34, KT88 og 6L6, der er mange der gerne udtaler sig, mere eller mindre kategorisk, om hvordan et givent rør lyder(ikke mig), men husk at få hele konteksten med.
Næste spørgsmål er hvad styrker og svagheder er der i lyden på de forskellige teknikker.
Her tænker jeg på om det er push pull, eller single ended.

En SE-forstærker leverer langt mindre effekt end en PP med samme rør. En SE-forstærker forvrænger mere men på en anden måde end en PP-forstærker.

Har set noget er parallel koblet single ended er det det samme som single ended bare med to rør istedet
og er det rigtigt forstået at parrelt koblet se. i mange tilfælde kan kobles om til at
køre push pull også.

Sidste spørgsmål, er single ended altid det man kalder for en trioder forstærker.

SE-forstærkere kan konstrueres med alle rørtyper.

Håber i kan give mig lidt læredom indenfor dette spændende område. :cool1:

Mvh. Esben

Jeg kan anbefale at du starter med Tube manias lærerige tråd om rørteknik:
viewtopic.php?f=555&t=487
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf sorenb » tors 10. nov 2016 20:16

Vedr. 6CA7 historie/fabrikation er her en udemærket 'guide' http://www.kijiji.it/annunci/audio-tv-e ... a/39240611
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf hifibacillen » tors 10. nov 2016 20:21

Kan du sige noget om hvorfor jeg skal glemme forstærkere med 811 rør.
Synes ellers jeg kan læse mig til at 811-3 rør skulle overgå 300b rør i lyden,
men som sagt er jeg ny indenfor området.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf tctla » tors 10. nov 2016 20:46

MaxJ skrev: Hvordan skal Skoda Octavia forstås.?


Det ska' forstås som at EL34 & KT88 er, som i mine øjne en Skoda Octavia, rigtig gode og stabile, gennemprøvede, holdbare modeller, man kan have tillid til.
Ikke helt billige, men rigtig god komfort (læs: lyd-kvalitet)
Brugtprisen holder sig også rimelig godt, stadig i tråd med Skodaen.

Det må vist være nok.

Jeg ka' bedre forstå, hvis du vil ha' en forklaring på Mars-Roveren :Skor:
Senest rettet af tctla tors 10. nov 2016 21:00, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf hifibacillen » tors 10. nov 2016 20:49

Det vil jeg gerne have lol
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf MaxJ » tors 10. nov 2016 21:20

tctla skrev:
MaxJ skrev: Hvordan skal Skoda Octavia forstås.?


Det ska' forstås som at EL34 & KT88 er, som i mine øjne en Skoda Octavia, rigtig gode og stabile, gennemprøvede, holdbare modeller, man kan have tillid til.
Ikke helt billige, men rigtig god komfort (læs: lyd-kvalitet)
Brugtprisen holder sig også rimelig godt, stadig i tråd med Skodaen.

Det må vist være nok.

Jeg ka' bedre forstå, hvis du vil ha' en forklaring på Mars-Roveren :Skor:


Ok så er vi enig på det punkt. Vi er så bare ikke enig om bilen men lad det nu ligge. ;)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf hificlassic » tors 10. nov 2016 21:43

Jeg er enig EL34 er ok lydmæssigt, men jeg har aldrig hørt noget sådan helt forrygende godt med EL34.
Både 50CA10 og EL84 lyder nærmest altid bedre, og 6550 er i mine ører også bedre, men også langt dyrere i "færdige forstærkere"
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf Tonni » tors 10. nov 2016 21:52

Skal det være pentoder, kan det kun være EL84 og ekvivalenter.
Ellers 45, AD1, RE603, 2A3, VT52, 300B eller lignende SET dersynger. Men det kræver, i den grad, de rigtige højttalere!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf MaxJ » tors 10. nov 2016 21:54

hificlassic skrev:Jeg er enig EL34 er ok lydmæssigt, men jeg har aldrig hørt noget sådan helt forrygende godt med EL34.
Både 50CA10 og EL84 lyder nærmest altid bedre, og 6550 er i mine ører også bedre, men også langt dyrere i "færdige forstærkere"


EL84 er lidt effektsvagt men lyder da udmærket på et par følsomme højtalere.

EL34 er da et glimrende rør i den rette forstærker

6550 er et kraftigere og mere dynamisk rør og vil selvfølgelig imponere i den sammenhæng.

Selv har jeg erstattet KT88 med TT21 da jeg er lidt vild den Engelske GEC lyd.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf spuncut » tors 10. nov 2016 21:59

hifibacillen skrev:Kan du sige noget om hvorfor jeg skal glemme forstærkere med 811 rør.
Synes ellers jeg kan læse mig til at 811-3 rør skulle overgå 300b rør i lyden,
men som sagt er jeg ny indenfor området.

Det var heller ikke hensigten. Anbefalingen går på at sætte sig ind i de mere gængse udgangsrør først og så derefter drage sammenligninger mellem pentoder og trioder. Da langt de fleste forstærkere er udført med EL34, EL84 og 6L6 eller disses afarter tænker jeg at det er et godt sted at starte.
Dette blot fordi jeg ikke skal fortælle dig hvad du skal mene, men give et bud på hvordan du kan få facon på dine mange, interessante og forskelligartede spørgsmål.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf hifibacillen » tors 10. nov 2016 22:15

Ok så misforstod jeg dig Henning mht. 811.

Det er dejligt at høre jeres forskellige personlige erfaringer med rør, jeg suger til mig.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Rør og forstærker typer

Indlægaf dfms » tors 10. nov 2016 23:13

hificlassic skrev:Jeg er enig EL34 er ok lydmæssigt, men jeg har aldrig hørt noget sådan helt forrygende godt med EL34.


Den her er nu ikke helt skæv i lyden:

Billede

:p
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 27 gæster