Dagens gave.

Rør i alle afskygninger

Dagens gave.

Indlægaf Gottschalck » søn 13. nov 2016 15:06

En flink mand kom forbi i dag og hentede et sæt højtalere. Han havde en gave med, kvit og frit.

Han fortalte at det vist nok var noget der var lavet i Nordjylland for længe siden. De har stået stille i 15 år uden strøm og det skal blive spændende at se hvad der gemmer sig bag det ydre og om det i det hele taget fungerer.

Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dagens gave.

Indlægaf Fredmarantz » søn 13. nov 2016 15:09

Det ser spændende ud - mon det er fra "remmos"/Sommer - som så vidt vides desværre gik bort for ikke så lang tid siden?? Han var jo fra det Nordjydske...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dagens gave.

Indlægaf Fredmarantz » søn 13. nov 2016 15:16

Om det fungerer? - det vil det gøre, hvis du undlader at tilslutte det og foretager de obligatoriske forebyggende opstartsmanøvrer med dem:

Gennemgribende visuel check af alt - test af rør + sokler- er forbindelserne i orden - virker trimmerne, som de skal - elektrolytkondesatorer skal der jo være et alvorligt kig på - er der sikringer - er disse i korrekt værdi eller helst lidt mindre indledningsvist.......osv....osv.... Er forstærkerne fugtige, skal de jo være helt tørre først. Hvis noget af det nævnte ikke er i orden, skal dette udbedres først..Herefter variotrafo med A-udlæsning-med belastning (højttalere) - eller dim bulb tester. Er bias i orden/trækker rørene det, som de skal?

Vi har set for mange gange, at disse opstarter går hen og blive problemfyldte efter et stykke tid - når røgen stiger op - og skidtet bliver stillet til side.

tilføjelse:

Jeg mener ikke, at det, Jesper, er rettet specielt mod dig, men jeg har oplevet det her på det seneste hos en anden - og har læst om det talrige gange før - og så bliver jeg sådan lidt errrr - agtig....og ser spøgelser alle vegne...


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dagens gave.

Indlægaf Gottschalck » søn 13. nov 2016 15:38

Hej Freddy.

Det er hjemmebyg må man sige. Det sidder et enkelt 6AN8A fra National USA på indgangssiden og et enkelt GE-6550A i den ene rørsokkel på hvert trin. Fyren jeg fik dem af fik vist nævnt at de var koblet til brug af et enkelt udgangsrør, men hvad ved jeg?
Dem tør jeg umiddelbart ikke starte op, hverken med vario eller andet. Må hellere finde mig en rørkyndig ved lejlighed.
Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dagens gave.

Indlægaf Fredmarantz » søn 13. nov 2016 15:44

Ja- lad dem blive gennemgået af en rørkyndig - det er vist det bedste. Vi må da håbe, at lytterne er ok- idet det øjensynligt kunne blive en større udskrivning, hvis de ikke er......

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dagens gave.

Indlægaf AnalogBo » søn 13. nov 2016 22:50

Hej Jesper,

Der ser da ud til at være en fin gave. Hvis du ikke får dem op og køre eller hvis du ikke er tilfreds med lyden så har du et sæt gode chassiser og forhåbentlig også gode trafoer og så er du jo mere end halvvejs til et par gode monotrin efter eget valg.

På et af billederne ser jeg noget der ligner en sodsværtning mellem ben 2 og 3 på en af rørsoklerne, måske har der været overslag mellem anode (ben 3) og glød (ben 2). Hvis det er tilfældet skal alt det sorte og lidt mere krasses væk fra soklen og fra rørets bakelitbund (sod er ledende ved høj spænding).

Jeg ville starte med at re-generere lytterne. Efter mange års inaktivitet skal oxid-laget i lytterne gendannes. Det kan gøres ved at sætte en moderat spænding direkte på lytterne fra en ydre spændingsforsyning mens man holder øje med strømmen (dette uden at der var rør i forstærkeren). Spændingen kan langsomt øges når lækstrømmen er tilpas lav. Som alternativ kan du, som Freddy siger, bruge en variotrafo eller glødelamper, men så skal du jo igennem forstærkerens nettrafo og det gør det lidt vanskeligere at overvåge strømmen gennem lytterne.

Husk at gode lytter holder spændingen i uger!

Mvh
Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Dagens gave.

Indlægaf Ehapa » man 14. nov 2016 12:03

Tillykke med gaven Jesper,

Det kunne godt ligne J.sommers arbejde, han gik ikke op i æstetik men lyd, jeg har haft et par af hans ting forbi, og
De lød rigtigt godt.

Hygge
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Dagens gave.

Indlægaf Gottschalck » man 14. nov 2016 20:02

Hej Bo.

Hvis de skal noget er det nok ud til dig. Dertil har jeg alt for lidt kompetence til at fikse sådan nogen tingester.

Jeg tør på ingen måder starte dem op så måske...

Noget andet er at udgangsrørene fungerede, eller måler fint.

Hilsen Jesper

AnalogBo skrev:Hej Jesper,

Der ser da ud til at være en fin gave. Hvis du ikke får dem op og køre eller hvis du ikke er tilfreds med lyden så har du et sæt gode chassiser og forhåbentlig også gode trafoer og så er du jo mere end halvvejs til et par gode monotrin efter eget valg.

På et af billederne ser jeg noget der ligner en sodsværtning mellem ben 2 og 3 på en af rørsoklerne, måske har der været overslag mellem anode (ben 3) og glød (ben 2). Hvis det er tilfældet skal alt det sorte og lidt mere krasses væk fra soklen og fra rørets bakelitbund (sod er ledende ved høj spænding).

Jeg ville starte med at re-generere lytterne. Efter mange års inaktivitet skal oxid-laget i lytterne gendannes. Det kan gøres ved at sætte en moderat spænding direkte på lytterne fra en ydre spændingsforsyning mens man holder øje med strømmen (dette uden at der var rør i forstærkeren). Spændingen kan langsomt øges når lækstrømmen er tilpas lav. Som alternativ kan du, som Freddy siger, bruge en variotrafo eller glødelamper, men så skal du jo igennem forstærkerens nettrafo og det gør det lidt vanskeligere at overvåge strømmen gennem lytterne.

Husk at gode lytter holder spændingen i uger!

Mvh
Bo
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dagens gave.

Indlægaf kj2005 » ons 16. nov 2016 18:09

Gottschalck skrev:En flink mand kom forbi i dag og hentede et sæt højtalere. Han havde en gave med, kvit og frit.

Han fortalte at det vist nok var noget der var lavet i Nordjylland for længe siden. De har stået stille i 15 år uden strøm og det skal blive spændende at se hvad der gemmer sig bag det ydre og om det i det hele taget fungerer.

Jesper


Tillykke med dine monotrin....ved at kigge lidt på dine billeder, Jean Hiraga's bog.... der går 1K modstand til ben 5 på udgangsrørerne og 18k til stel fra det potmeter, der giver den negative bias til udgangsrørerne...mon ikke potmetret er 10K....og så 6AN8A......jeg tror, du har fået et par kopier af Dynaco Mark III med diode ensretning (de fire grønne dioder i stedet for GZ34) .......det er bare et gæt. Der er ikke sparet på Rifa koblings kondensatorer, og så lidt ekstra punch til bassen med den ekstra lyttebank.
De kan blive gode de to monotrin.

Venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Dagens gave.

Indlægaf Gottschalck » tors 17. nov 2016 02:22

Ok lyder da godt. Nu må Jeg se hvem der kan kigge på dem.

Hilsen Jesper

kj2005 skrev:
Gottschalck skrev:En flink mand kom forbi i dag og hentede et sæt højtalere. Han havde en gave med, kvit og frit.

Han fortalte at det vist nok var noget der var lavet i Nordjylland for længe siden. De har stået stille i 15 år uden strøm og det skal blive spændende at se hvad der gemmer sig bag det ydre og om det i det hele taget fungerer.

Jesper


Tillykke med dine monotrin....ved at kigge lidt på dine billeder, Jean Hiraga's bog.... der går 1K modstand til ben 5 på udgangsrørerne og 18k til stel fra det potmeter, der giver den negative bias til udgangsrørerne...mon ikke potmetret er 10K....og så 6AN8A......jeg tror, du har fået et par kopier af Dynaco Mark III med diode ensretning (de fire grønne dioder i stedet for GZ34) .......det er bare et gæt. Der er ikke sparet på Rifa koblings kondensatorer, og så lidt ekstra punch til bassen med den ekstra lyttebank.
De kan blive gode de to monotrin.

Venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dagens gave.

Indlægaf Torben » tors 17. nov 2016 02:28

godt med flinke mænd !
hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster