Måling af bias på rørforstærker

Rør i alle afskygninger

Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf pqrannes » man 16. maj 2011 20:31

Jeg har for noget siden købt en lille målesokkel til bl.a. el84 og el86-udgangsrør hos Banzai (http://www.banzaimusic.com - jeg tror nu ikke at de føre lige den model længere).

Jeg har forstået, at man sætte målesoklen i en af udgangssoklerne på forstærkeren og røret oveni og forbinder de to ledninger med sit multimeter. Så langt så godt.

Jeg har sat mig for at måle bias på den AG9015, som er på vej ud af døren, om ikke andet så for at give køber rent besked.

Multimeret er sat på V= (jævnstrøm), ja, det må være sådan. Så måler jeg. Men hvad måler jeg?

De fire måling er langt fra ens, og det er vist ikke godt.

Her er spørgsmålene:
Står multimeteret rigtigt?
Hvilken værdi skal jeg måle på AG9015s PP el86 rør?

Jeg ved godt at dette er bias måling for begyndere, sorry!

PQR

PS: jeg ved så meget at der måles hen over en modstand.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf Tonni » man 16. maj 2011 22:00

Hej Peter!

Har ikke lige diagrammet på den Philips ved hånden. - Men da det er en 800 Ohms udgang der sidder i den, er den koblet i SRPP. Det betyder at de to udgangsrør er stakket oven i hinanden, sådan at den ene har anoden til højspændingen og katoden til anoden på den anden via en modstand denne anden har så katoden lagt til stel(minus) evt via en modstand mere. så måler du over de to rør vil du givetvis måle nogle få volt på det ene rør og ca halv højspænding på det andet. Ja de to rør sidder i serie. Og højttalerne bliver i øvrigt koblet til anoden på det "nederste" rør via en udgangskondensator, lidt lige som gode gamle Linsley Hood gjorde det med transistorer godt et årti senere, med hans kvasi-komplementære klasse A ting...

Håber det gjorde dig lidt mindre i tvivl om hvad der skete...

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf pqrannes » man 16. maj 2011 22:13

Tonni skrev:Hej Peter!

Har ikke lige diagrammet på den Philips ved hånden. - Men da det er en 800 Ohms udgang der sidder i den, er den koblet i SRPP. Det betyder at de to udgangsrør er stakket oven i hinanden, sådan at den ene har anoden til højspændingen og katoden til anoden på den anden via en modstand denne anden har så katoden lagt til stel(minus) evt via en modstand mere. så måler du over de to rør vil du givetvis måle nogle få volt på det ene rør og ca halv højspænding på det andet. Ja de to rør sidder i serie. Og højttalerne bliver i øvrigt koblet til anoden på det "nederste" rør via en udgangskondensator, lidt lige som gode gamle Linsley Hood gjorde det med transistorer godt et årti senere, med hans kvasi-komplementære klasse A ting...

Håber det gjorde dig lidt mindre i tvivl om hvad der skete...

Med venlig hilsen
Tonni


Hej Tonni,

Tak for svaret, men jeg tror desværre ikke jeg blev så meget klogere. Vi starter jo helt forfra her.

Kun forstod jeg at man (måske) ikke kan måle på bare et udgangsrør af gangen, eller hur?

Her er service manualen (på hollandsk, dog) inkl. diagram: http://frank.pocnet.net/instruments/Phi ... AG9015.pdf

Nuvel, jeg har målt (bias) på alle 4 rør; de tre lå "højt", ca. 300mV, det sidste kun på ca. 60mV, så vidt jeg kunne se.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf rørglad » lør 21. maj 2011 08:47

Hej Peter,
Bias alias gitterforspænding, er den negative spænding på gitter 1 (pin 2) i f.h.t katoden (pin 3).
Denne spænding divideret med katodemodstanden (330 Ohm) agiver strømmen i røret (Ia plus Ig2).
Eftersom de to rør sidder i serie (SRPP som anført af Tonni) er det samme strøm, der går i de to rør parvis (B4/B5 og B104/105).
Konklusion: du behøver to målinger (DC spænding) på katoderne af B5 og 105!

Typiske data for nye EL86 er I a = 70 mA og I g2= 5mA ved 170 V anodespænding og -12,5V gitterforspnnding.

God fornøjelse Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf pqrannes » lør 28. maj 2011 20:04

rørglad skrev:Hej Peter,
Bias alias gitterforspænding, er den negative spænding på gitter 1 (pin 2) i f.h.t katoden (pin 3).
Denne spænding divideret med katodemodstanden (330 Ohm) agiver strømmen i røret (Ia plus Ig2).
Eftersom de to rør sidder i serie (SRPP som anført af Tonni) er det samme strøm, der går i de to rør parvis (B4/B5 og B104/105).
Konklusion: du behøver to målinger (DC spænding) på katoderne af B5 og 105!

Typiske data for nye EL86 er I a = 70 mA og I g2= 5mA ved 170 V anodespænding og -12,5V gitterforspnnding.

God fornøjelse Nils


Et forsinket tak, Nils, for inputtet, jeg prøver at forstå, hvad du skriver, men er ikke sikker på, at det er tilfældet (at jeg forstår det).

Philipsen er nu på Fyn og uden for min rækkevidde (køber siger der ikke kommer lyd ud af den, hvilket jeg ikke kan forstå, da den spillede på mit arbejdsbord 5 minutter før afgang - han spørger nu en kyndig bekendt til råds, eller må jeg vist til Odense -ØV).

Men i stedet prøver jeg nu at måle på min Fisher X-100. Jeg ved, at måler man direkte mellem pin 3 og og chassis/jord, så skal man måle 44 V. Jeg vover dog kun at måle hen over en 1 ohms modstand, som min bias-måleprobe sætter i forlængelse af det tredie ben. Men hvad måler jeg da? Og hvordan sammenligner jeg de ca. 40 mV jeg måler, med de 44 V - hvis altså jeg kan?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf rørglad » søn 29. maj 2011 08:41

Det blive nok lidt vanskeligt at klare via fjernstyring. Pas på med at måle strøm - der kan utilsigtet gå en masse strøm, som kan være usundt for både måleinstrument og måleobjekt!! Men du kan roligt måle spændinger. Største fare er her, at du kan ødelægge voltmetret. Så hvis du altid starter på en måleområde for stor spænding - og derefter klikker ned til det område, der netop kan "rumme" spændingen, får du den mest præcise udlæsning.
Så hvis du måler 44 V på pin 3, som er katoden, er det ikke helt galt.

Nils
PS Fisheren har en lidt ualmindelig bias for udgangsrørene (7868). I s.f. en alm. modstand i katoden bruger den glødetråden fra 4 småsignal-rør (12AX7). Så sparer man lidt energi. De 44 Volt er ikke bias-spændingen (for høj). Derfor tager man noget af den spænding (kan justeres) og lægger på styregitteret, således at bias (forskellen mellem katode og gitteret) bliver hvad den skal.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf Tube mania » søn 29. maj 2011 11:00

Det er noget rod det her...de forstærkere er ikke velegnede til kursus i BIAS, men når du nu har den fine måle-sokkel...så er den faktisk den bedste idet den måler aktuel strøm over modstand 1 ohm som giver mV til mA.
At måle Volt på ben 3 til stel giver kun et vejledende resultat (man kan komme udfor at et rør trækker for meget og et andet for lidt og resultatet passer alligevel) , men det er ikke 'rørglads' skyld...som iøvrigt har helt styr på hvordan den virker :p ...sådan er det bare.
Her er hvad der kan måles og hvordan det fremkommer...

7189 er opgivet til et anodetab på 13W...anode spændingen er med lidt god vilje 380 - 44 = 336V så vi regner lidt.. (husmoder-regning) ;) P=effekt, E = spænding, I = strøm

I = P / E = 13 / 336 = 0,038A = 38mA max tilladelig..

Så med din sokkel måler du måske 30mV som er det samme som 30mA og vi regner igen

P = E X I = 0,030 X 336 = 10W

Hvad angår Philipipsen...ehh...

Her er det B5 Ben3 til stel (18V over 330 ohm) Anodespænding ben 7 kontrolleres (210V)
(modstand 330ohm, B4, B5) er serie koblet og derfor går der exakt samme strøm i alle 3 komponenter...til evig tid...så behøver vi kun kende strømmen i en af dem.

Philips vil gerne have der løber 54mA i B4-B5 udregnes på denne måde...jeg bruger modstanden330ohm I = E / R = 18 / 330 = 0,054A = 54mA...en målesokkel med 1ohm skulle altså vise 54mV. Måles noget andet...er den defekt...


Men det er helt fint at nøjes med at måle 18V over de 330ohm og effekten i rørene bliver..
P = E X I = (210-18) X 0,054 = 10,3W .
Så kan jeg vist ikke koge flere agurker på det... :Skor:
mvh
Senest rettet af Tube mania søn 29. maj 2011 18:14, rettet i alt 3 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf Fredmarantz » søn 29. maj 2011 15:30

joooohhh ....det tror jeg da godt, at du kan :D

Var det ikke en idé at lave en tråd, når du nu er i gang med "the sticky business" - som giver hele banden et super indblik i hvorfor - hvordan - hvornår osv - mht. bias i rørforstærkere - startende på et simpelt pædagogisk plan, så bl.a. jeg også kan følge med.. - og så tage den op på et mere "langhåret plan" senere i tråden - evt suppleret med nogle gode illustrative billeder?
Evt. kunne gode lærerige links bidrage til overblikket.
Jeg er helt klar over, at der er folk her, som ved både det ene og det andet - men du er vant til, pludselig at lancere en fed illustrativ tråd om fx forvrængning - og tidligere "rørforstærkere" osv -

Det tror jeg vil være en kærkommen sommergave til dette dejlige forum :)

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz søn 29. maj 2011 16:00, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf Tube mania » søn 29. maj 2011 15:33

Det var sært...det har jeg lige tænkt på...så det må jeg hellere gøre... :cool1:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf MDA » søn 29. maj 2011 15:41

Absolut :Thumpsup:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf pqrannes » søn 29. maj 2011 17:04

Tak til alle,

Fisheren er en X-100-1 og den har 7189 (dvs. i dette tilfælde Siemens e84l) rør i udgangen.

Jeg måler ca. 40 mV over modstanden i målesoklen, som i øvrigt er udskiftet til en ny modstand, da den oprindelige var brændt af - det er en anden historie - og målte ca. 13 ohm. Det forklarer også målingen på Philipsen:

Tube mania skrev: ... Philips vil gerne have der løber 54mA i B4-B5 udregnes på denne måde...jeg bruger modstanden330ohm I = E / R = 18 / 330 = 0,054A = 54mA...en målesokkel med 1ohm skulle altså vise 54mV. Måles noget andet...er den defekt...


Her vil målingen havde været helt anderledes med en modstand på 1 ohm i stedet for den på 13 ohm.

Det er en rigtig godt ide med en "klistret" tråd om biasindstilning af rørforstærkere.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf Tube mania » søn 29. maj 2011 17:40

Ka jeg ikke lave den i forlængelse af min rør-teknik tråd...ellers får jeg flere 'sticky' tråde i samme kategori...jeg kan evt flette ind i overskriften...side2 BIAS..

Regnestykket på Fisheren er nu tilpasset 7189

mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf pqrannes » lør 4. jun 2011 22:21

Tube mania skrev:... Regnestykket på Fisheren er nu tilpasset 7189


Jeg har nu læst tråden igen og det nye afsnit i rør-teknik-tråden og en del på internettet. Og Tubes genregnede regnestykke vedr. min Fisher fire gange og tænkt mig lidt om.

Og så satte jeg målesoklen på Fisher'en og justerede det målte spændingsfald over modstanden ned fra ca. 40 mV til (i først omgang) 35 mV - jeg er på vej mod de 30 mV tube giver som eksempel- og efter at par numre på testhøjtalerne synes jeg allerede at det ubehagelige spidse, som jeg til stadighed har hørt i Fisher'en er ved at være væk.

Derfor er spørgsmålet: giver det teoretisk mening af nedjusteringen af biasen gør forstærkerens lyd rundere? I så fald - og i øvrigt vist også - gør det mig en gladere vintage-tosse og en gladere ejer af en Fisher X-100.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf Tube mania » søn 5. jun 2011 12:58

Tjahh...nok ikke umuligt da det tærer på hele forstærkerens forsynings-spænding at den trækker rigelig strøm i udgangen...10W pr rør er meget passende... :cool1: Meget længere ned kan man nok ikke komme da det vil tære på gløde-spændingen til de små rør...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf rørglad » man 6. jun 2011 19:11

Jeg har nu forstået, at din adapter indskyder 1 Ohm i katoden med 2 målepunkter (kendte kun dem, hvor man "bare" kunne måle spændinger på rør-siden), og så er det jo en smal sag at måle strømmen i hvert enkelt rør (spændingen i Volt er lig strømmen i Ampere). Hvis Peter synes, at det lyder bedre nede omkring 30 mA, er det vel det, der skal tilstræbes (med de nuværende rør). Udgangsrørene lever længere og udgangseffekten stiger! Problemet som Tube nævner - der bliver for lidt glødestrøm til signal-rørene - kan i nogen grad modvirkes ved at fjerne R71 (580 (?) Ohm, som stjæler 72 mA i "fabriksopstillingen". Signal-rørene skal ideelt ha' 150 mA i glødestrøm svarende til 37,5 mA i hvert udgangsrør, men de kan køre med med lidt mindre. De får i fabriksopstillingen kun 10,5V (42/4)! hvilket jeg synes er noget lavt i f.h.t de 12,6V glødespænding, som er norm.
R71 er lige let at fjerne og genindsætte.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster