Måling af bias på rørforstærker

Rør i alle afskygninger

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf pqrannes » man 6. jun 2011 21:42

rørglad skrev:Jeg har nu forstået, at din adapter indskyder 1 Ohm i katoden med 2 målepunkter (kendte kun dem, hvor man "bare" kunne måle spændinger på rør-siden), og så er det jo en smal sag at måle strømmen i hvert enkelt rør (spændingen i Volt er lig strømmen i Ampere). Hvis Peter synes, at det lyder bedre nede omkring 30 mA, er det vel det, der skal tilstræbes (med de nuværende rør). Udgangsrørene lever længere og udgangseffekten stiger! Problemet som Tube nævner - der bliver for lidt glødestrøm til signal-rørene - kan i nogen grad modvirkes ved at fjerne R71 (580 (?) Ohm, som stjæler 72 mA i "fabriksopstillingen". Signal-rørene skal ideelt ha' 150 mA i glødestrøm svarende til 37,5 mA i hvert udgangsrør, men de kan køre med med lidt mindre. De får i fabriksopstillingen kun 10,5V (42/4)! hvilket jeg synes er noget lavt i f.h.t de 12,6V glødespænding, som er norm.
R71 er lige let at fjerne og genindsætte.


Tak for input, Nils (rørglad).

Ja, adapteren, målesoklen har en 1 ohms modstand skudt ind mellem rørets 3. ben og hullet til det 3. ben i forstærkerens sokkel og er koblet til multimetret sådan at man måler hen over modstanden.

Jeg prøvede i går at måle lidt igen, og kan se, at man umiddelbart ikke kan dreje bias helt ned, så der måles i 30mV over modstanden. Og det er også fint, for nu hvor der måles ca. 35 mV lyder forstærkeren ganske godt. Jeg har således ikke behov for - og slet ikke mod på - at lod en modstand ud af forstærkeren.

Det er en Fisher X-100, og den må da kunne lyde godt som den er. Det tror jeg også, at den kan, nu hvor bias er trukket lidt ned. Resten er et spørgsmål om at matche den med de rigtige højttalere. Det synes ikke længere at være en helt umulig opgave.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Nye rør luxman mq68c

Indlægaf vagnstaub » tors 16. feb 2012 22:41

Hej Herinde
Jeg skrev et indlæg , hvor jeg manglede rør til min luxman mq68c har nu købt sæt mathcede 50ca10 rør i hong kong.
da jeg er ny udi rør vil jeg spørge om jeg bare kan sætte de nye i eller er der nogle forhold jeg skal tage højde for i så fald hvad skal der justerers og i så fald hvad jeg bor i 8660 området hvis der er nogen leger med sådan måske kunne hjælpe mig selv mod betaling
venligst vagn nielsen
vagnstaub
 

Re: Måling af bias på rørforstærker

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. feb 2012 23:57

Du bor tæt på "Løvens hule" - og mon ikke det ærede medlem TubeMania kigger forbi her??

Og så tror jeg, at du skal oprette en separat tråd omkring dit emne ?? Så bliver dit indlæg også mere synligt, skulle jeg mene :D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster