Hvor godt holdt tingene egentlig i "De Gode Gl. Dage"?

Rør i alle afskygninger

Hvor godt holdt tingene egentlig i "De Gode Gl. Dage"?

Indlægaf tctla » tirs 2. maj 2017 00:26

Jeg faldt lige over lidt info vedr. holdbarhed af elektronik i 60'erne.
Mine bedsteforældre købte et splinter nyt Arena FC 23 B1 Sort/Hvid TV i Marts, 1963
Allerede 2,5 år senere, måtte de bekoste en reparation på apparatet.
2 rør var opslidte og en rør-sokkel (for UL84) var tjenlig til udskiftning.
Ikke underligt med rør-soklen.
UL84 var et rør, der blev "kørt-til-stregen" af fabrikanterne, så det blev VARMT !
Der til, at Arena nok anvendte branchens suverænt dårligste rør-sokler.
Noget slemt bakelit-stads, der krakelerede lystigt efter nogle få timers brug.
Især soklerne til ekstra varme rør som ... UL84 !
Nå, men regningen på Kr.: 64,75 har nok fået min bedstefar til, at tænke på, om et andet værksted måske kunne være billigere, da apparatet efter yderligere 2,5 år igen døde.
Det sku' han ikke ha' gjort !
Den næste regning blev dobbelt så stor, med rundt det halve arbejde !
Yderligere, at vedkommende, der skrev regningen, ikke rigtig vidste, hvad man havde gang i.
Der FINDES simpelten ikke et rør med betegnelsen DY82; den rigtige betegnelse er DY87 !
Det er nok lidt sent at klage, for end ikke bygningen, hvor Stougaard Hersom havde forretning,
eksisterer mere !

Kig også lidt på brugsanvisningen.
Det er rimelig nemt, at manøvrere igennem "Menuen" ift. nutidens modeller :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hvor godt holdt tingene egentlig i "De Gode Gl. Dage"?

Indlægaf his067 » tirs 2. maj 2017 08:00

Efter for to uger siden at have vundet et gigantisk tovtrækkeri med Apple om reparation af min Macbook Pro kan jeg bekræfte at (med ihærdighed og hyppige trusler om sagsanlæg) den europæiske købelovs regler dækker ting der går istykker selv efter 4 år (godt nok hvis de er 'not as described, and not fit for purpose'. Men 'fit for purpose' betyder at de skal opfylde 'reasonable expectations' til deres levetid. I Skotland betyder det generelt fem år, i England seks år).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvor godt holdt tingene egentlig i "De Gode Gl. Dage"?

Indlægaf ST-lab » tirs 2. maj 2017 08:06

Mystisk med det UL84 rør - iflg. bestykningen er der ingen UL rør i den model...?
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Hvor godt holdt tingene egentlig i "De Gode Gl. Dage"?

Indlægaf tctla » tirs 2. maj 2017 08:16

his067 skrev: 'fit for purpose' betyder at de skal opfylde 'reasonable expectations' til deres levetid.


Fabrikkerne slap noget nemmere fra produkt-ansvaret i 60'erne (og senere).
Arena's rør-sokler var "fast arbejde" på værkstederne, og jeg har set mange af deres print-monterede sokler, hvor bare selve metal-fatningerne, hvor rørenes ben var stukket i, stod tilbage på printet, der selvfølgelig også var beskadiget.
Brunt og brændt og Bakelit-delen af soklen lå i bunden af kabinettet som pulver.
Det KUNNE fungere indtil man forsøgte at skifte røret.
Iflg. den vedhæftede brugsanvisning ovenfor, gav fabrikken 6 mdr. garanti på produktet, og der er vi jo tilbage til igen, selvom mange tror, at der er mindst 2 års garanti på produkter i dag.
Nu er der overhovedet ingen garanti på produkterne, men kun "Reklamations-ret", med de store begrænsninger, det medfører.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hvor godt holdt tingene egentlig i "De Gode Gl. Dage"?

Indlægaf tctla » tirs 2. maj 2017 08:21

ST-lab skrev:Mystisk med det UL84 rør - iflg. bestykningen er der ingen UL rør i den model...?


Du har ret.
Det var efter midnat, da jeg scannede og jeg så ikke, at det første firma heller ikke havde styr på faktureringen.
Et UL84 er et 100mA serie-rør til gløde-strømmen.
Det hører ikke hjemme i et TV, der næsten altid var konstrueret til 300mA rør, i DK.
De har nok skiftet/repareret PL84-soklen.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hvor godt holdt tingene egentlig i "De Gode Gl. Dage"?

Indlægaf møffe » tirs 2. maj 2017 08:46

Det gode ved "De gode gamle Dage" var nok at et TV kostede flere måneders løn, gik ofte i stykker, det holdet hjulene i gang ude på værkstæderene. Jeg har i min samling haft et ELTRA bellavista TV-RG, fra 60' hvor en reparationsregning tre år senere viste udskiftning af PL 82 samt billedeudgangs trafo og nogle andre småting.
Værkstæderene er i dag døde af at apparaterene er SÅ billige (en uge på sygedagpenge og der er råd til en 40' fladskærm), at det simpelt hen ikke kan løbe rundt at begynde at pille. Hvis en reparation skal holdes på den magiske tusse er der ikke tid til ret meget.
Jeg som for 10 - 12 år siden mente at et plasma eller LCD - tv aldrig ville komme under 10.000,-Kr. og at der altid vil være reparationer.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Hvor godt holdt tingene egentlig i "De Gode Gl. Dage"?

Indlægaf Anders » tirs 2. maj 2017 09:21

En stor del af historien om kvaliteten af produkter fra de gode gamle dage kommer af det, der hedder survivorship bias. Det vil sige at vi fokuserer på de ting, der har overlevet til i dag, og dermed ganske rigtigt er af fremragende kvalitet. Selvfølgelig blev der produceret en masse ting af elendig kvalitet, men langt det meste er gået til og tæller ikke med i sammenligningen. Det er præcis samme effekt der gør, vi tror på millionlotto og at man kan blive rockstjerne ved bare at "arbejde hårdt og tro på sig selv" som de succesfulde siger i TV.

https://en.wikipedia.org/wiki/Survivorship_bias
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Hvor godt holdt tingene egentlig i "De Gode Gl. Dage"?

Indlægaf his067 » tirs 2. maj 2017 09:42

Jeg har ofte hørt danskere klage over de nye forbruger regler, så måske er det på plads at give en henvisning til tænk/forbrugerstyrelsens forklaring:

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reklamation-hvem-skal-bevise-hvad.

Reklamationsrettens varighed i Danmark er godt nok ringe i forhold til herovre hvor den ikke er tidsbegrænset i lovgivningen (men i praksis er den 5 år i Skotland og 6 år i England). Til gengæld er reglerne for bevis til fordel for forbrugeren, som kun skal godtgøre at apparatet/bilen/vaskemaskinen ikke har lidt overlast. Hvis forbrugeren påpeger dette, vil det være domstolenes afgørelse at fejlen var tilstede ved produktets salg og derfor pådømme sælgeren erstatnings/reparationsansvar.

Tænk skriver:
De første 6 måneder skal forhandleren rette fejlen

Køber du en vare, som hurtigt går i stykker, er det i mange tilfælde indlysende, at det skyldes fabrikationsfejl. Men hvis du og forhandleren ikke kan blive enige om, hvis skyld fejlen er og hvem der skal betale for at få den rettet, er der regler for, hvem af jer der skal bevise jeres påstand.

De første 6 måneder efter købet er udgangspunktet efter loven, at fejl eller mangler i en vare har været til stede, da du købte varen. Det kaldes populært for formodningsreglen.

Forhandleren skal derfor rette op på alle fejl og mangler, som har vist sig i den periode, og som han ikke er i stand til at bevise, at du selv er skyld i. Er beviset ikke tilstrækkeligt, skal tvivlen komme dig som forbruger til gode.

Læs om "formodningreglen" i Købelovens §77a stk 3

6-24 måneder efter købet har du bevisbyrden

Er din vare 6-24 måneder gammel, er det din opgave at bevise, at en fejl i din vare har været til stede, da du købte varen.

At du har bevisbyrden betyder ikke, at du skal på et fagligt eller teknisk niveau skal kunne redegøre for årsagen. Du skal blot kunne sandsynliggøre, at fejlen har været til stede på købstidspunktet. Det gør du ved at fortælle om de ting, som viser, at du ikke selv er skyld i fejlen.

Her er nogle eksempler, du kan lade dig inspirere af:

    Fejlen er anderledes end den type fejl, som typisk vil opstå ved voldsom eller forkert brug.
    Instruktioner for, hvordan jeg skal bruge varen, er ikke blevet udleveret.
    Slid af den type, som varen har været udsat for, burde varen kunne holde til.
    Varen har ingen synlige tegn på voldsom brug eller fysisk overlast så som store ridser, revner, skævheder osv.


Så kan man forøvrigt også se her http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/consumers-dispute-resolution/formal-legal-actions/index_en.htm, at EU forbrugerrettighedslovgivningen ikke dækker den danske lovgivning og at folketinget har forhandlet en 'opt-out' fra EUs regler....(Kraftedeme for dårligt gået!)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvor godt holdt tingene egentlig i "De Gode Gl. Dage"?

Indlægaf MaxJ » tirs 2. maj 2017 14:57

Mit tv er fra 1997 og kører stadig med en digitalbox på.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Hvor godt holdt tingene egentlig i "De Gode Gl. Dage"?

Indlægaf svend » tirs 2. maj 2017 19:18

Det må ha været en fejl mht soklen, hvis man har brugt en bakelit udgave til pl84, samtlige Arena TV chassiser jeg har set og repareret på til dato har været keramisk sokkel, i øvrigt lidt sjovt at det var EF183 der har været defekt, PCL 82 har temmelig sikkert været udgangs rør til lyden, DY87/86 er højspændingsdioden, modellerne havde ofte lidt problemer med den rør sokkel hvori den ensretter sidder.

Mht hvor godt tingene holdte dengang vs: idag afhang vel også lidt af hvor meget de blev brugt, og også hvor meget fugt der i der var i datidens huse, hvertfald når vi snakker Tv, de gamle radioteknikkere fortæller ofte de de fik mange flere TV reparationer ind når efteråret satte ind, pga fugt, så kom der for meget fugt i højspændingsdelen så det stod af.

Arena har i min optik altid lavet gode produkter, 2.5 år efter med første rørskift, synes jeg ikke er graverende, det som undre mig er at det er et MF rør, hvis dine bedsteforældre havde boet langt fra en TV sender så ville første forstærker rør (Pcc88) i tuneren ha været slidt op, jeg tænker at deres TV "kan" være justeret forkert ind fra fabrikken i dens AGC, ef183 røret der blev udskiftet vil jeg vædde med at det har været første rør i MF delen, og det er det rør AGC løber tilbage til, AGC er den automatiske gain kontrol, og virker som en slags nøgle i et TV der gør at der altid er optimalt billede på uanset om der er der mindre signalvariationer osv, er røret spændt for hårdt op, skal ef183 arbejde hårdere for at forstærke op.

mvh Alex
svend
 


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 29 gæster