Rør Tester

Rør i alle afskygninger

Rør Tester

Indlægaf desejner » ons 3. maj 2017 08:24

Jeg leder efter en tube-tester. Jeg mest bruge den til ecf80, Ef95, ECC83 mv. Nogle som har gode erfaringer med såvel nye producerede testere som gamle ? Jeg har kig på en B&K 606...
ejner.dk
musiker, dj, Hi-Fixer, vintage-elsker, desejner.dk
HK Citation 11+16, Dynacord A-45, Leak Trough Line ll FM Tube, by desejner mk1 turntable, by desejner mk1 Riaa.
Brugeravatar
desejner
Branchemedlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24 mar 2015
Geografisk sted: Århus
Lokalitet: Århus

Re: Rør Tester

Indlægaf tctla » ons 3. maj 2017 12:27

En B&K 606 er en rigtig god emissions-tester.
'Det er den simpleste måde at teste et rør på, men i daglig brug og til hobby, sikkert fuldt tilstrækkelig.
Du kan ikke lave en præcis måling af rørets forstærkning, men den er god nok til, at du kan se om f.eks en dobbelt-triode har samme emission, i begge sektioner.
Jeg har ejet en 606 og den havde PRÆCIS samme problem som alle de andre rør-testere jeg har haft/ejer: Den skal renoveres fordi ALLE kulmodstande ikke længere er indenfor tolerance.
Det betyder også, at man efterfølgende skal kalibrere testeren, og der er det rart, at have NOS rør på hånden, man kender tilstanden på.
Jeg har nu 7 testere. Nogle ER renoveret, andre under renovering.
Fælles for dem er, at de er købt på eBay i USA.
Derfor er de også lavet til 110/117VAC drift.
De kan altså ikke direkte tilsluttes lysnettet i DK.
Nogle har jeg installeret en step-down skilletrafo i, andre fungerer det ikke i fordi, den originale trafo overhovedet ikke kan anvendes på 50Hz pga. for dårlig kerne = for lav selvinduktion.
-
I øjeblikket er jeg RIGTIG glad for mine B&K 607 og 667 testere.
Det er samme tester, men i forskellige kabinetter.
De er KLART de bedste på markedet til, at finde rør med gitter-strøms problemer.
Dem er der faktisk en del af, når man tester brugte rør, bare til advarsel :!:
Der ud over er jeg igang med, at udvide testernes anvendelse betragteligt ved, at finde setup-data på mange, mange flere rør, end de, der er listede i den medfølgende bog.
Foreløbig har jeg mere end 60 A4 sider med yderligere setup-up data for rør, de sagtens kan teste, men som B&K ikke fandt det formålstjenligt, at medtage i original-listen.
Jeg poster nok listen til glæde for 607/667 ejere, når jeg føler, at den er færdig.
-
Edit:
Nå pyt, her er den foreløbige liste til glæde & gavn.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rør Tester

Indlægaf svend » ons 3. maj 2017 20:39

Kig efter sencore på ebay, de kan teste de fleste, jeg købte sådan en i usa for 500kr, jeg har så en 230/110v trafo til den
svend
 

Re: Rør Tester

Indlægaf Fredmarantz » ons 3. maj 2017 21:03

AVO VCM mkII - VCM mkIII- VCM mkIV og CT-160 og VCM163 er fede. De tester så vidt jeg ved ved højere spændinger, som mere ligner det, som rørene udsættes for i en del forstærkere. De kan teste alle relevante discipliner

De fleste , måske alle, vintage rørtestere bør udsættes for service og kalibrering. Heldigvis er AVO, hvad angår både service og kalibrering, yderst veldokumenterede.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rør Tester

Indlægaf Klarskov » ons 3. maj 2017 21:08

Hej desejner.

Jeg har/har haft forskellige tubetestere (bl.a. en Eico emissiomstester) og hver eneste gang jeg har haft brug for den er jeg i virkeligheden blevet skuffet. Emissionstestere kan selvfølgelig give et hurtigt øjeblikkeligt bud på hvor meget juice, der er i røret - men derudover er det ikke meget man får at vide. En gm/S-tester som TV_7 giver et meget bedre bud på rørets elektriske tilstand og dens resultater kan umiddelbart oversættes til rørets aktuelle gm/S - under de målebetingelser, den nu har (som kan aflæses i manualer og tjekkes med et måleinstrument). Men jeg overvejer faktisk at sælge min TV_7, fordi jeg hver gang alligevel er endt med at rigge en målesoptilling med nogle strømforsyninger og et par multimetre op og så måle røret på de parametre, som fabrikanten opgiver. Det giver et meget mere præcist billede at rørets sundhedstilstand fordi ens resultater umiddelbart kan sammenlignes med databladet. Det er selvfølgelig ikke så fancy som en rørtester - og der skal loddes lidt m.v., men resultaterne er mere anvendelige. (De opstillinger jeg har brugt er f.eks. dem RCA foreslår i deres "RCA Receiving Tube Manual (http://www.tubebooks.org/tubedata/RC30.pdf) (Det er også, synes jeg, værd at bemærke, at rørtestere så godt som allesammen er lavet til arbejde i "felten" (deraf den ofte uhyre solide indpakning) - derfor er de (i varierende grad) begrænset. Hvis man skal have fat i en egentlig røranalysatorer bliver det virkelig meget, meget dyrt - og man er alligevel i nogen grad begrænset af de valg, fabrikanten har truffet. Desuden betaler man for omskiftere og sokler til rør, man meget meget sjældent kommer i nærheden af. Det gælder f.eks. også Avo-testerne. Bruce Rosenblit (http://www.transcendentsound.com/Home.html) har i sin seneste bog et par byggebeskrivelser til to moderne rørtestere - og ganske fine anvisninger på, hvordan de bruges. Men altså ... det afhænger jo også af, hvad man er ude efter. Og bare min erfaring...
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Rør Tester

Indlægaf tctla » ons 3. maj 2017 22:16

svend skrev:Kig efter sencore på ebay, de kan teste de fleste, jeg købte sådan en i usa for 500kr, jeg har så en 230/110v trafo til den


Jeg har en Sencore TC162 Mighty Mite VII, også indkøbt i USA.
Den har et transistoriseret målekredsløb og er som sådan bedre end gennemsnittet.
Når jeg kommenterer på svends indlæg er det fordi, det desværre ikke kan bruges til meget.
Det er meget muligt, at hans Sencore fungerer fint i DK med en step-down trafo, men man kan ABSOLUT ikke generalisere, og slet ikke mht. Sencore.
MIN Sencore koblede jeg på 230/115V trafo og tændte for dyret.
Jeg syntes godt nok, at instrumentet brummede en del, med det fungerede fint.
...i rundt regnet 10 min., hvorefter det var så varmt og lugtede brunt og brændt, at jeg måtte slukke igen.
Jeg troede, at trafoen måske havde en kortsluttet vinding, men kom så i tanke om, at den måske har et problem med den europæiske lysnetfrekvens på 50Hz.
Sencore specificerer ganske vist apparatet til drift ved både 50Hz & 60Hz, men det garanterer nul og nix.
For at undersøge om drift-frekvensen forårsager problemet, må man ha' 115VAC/60Hz, rundt 30Watt til rådighed, og hvor får man lige den slags energi fra i DK.
Ikke så svært !
Jeg tog en IC monoforstærker specificeret til 60Watt og fødte den med 60Hz på indgangen.
I stedet for en højttaler på udgangen brugte jeg en 115+115V:9V-3A trafo hvor 9V viklingen blev koblet til forstærkerens udgang.
De 2 x 115V primær, nu sekundær-viklinger, blev parallelkoblet og tilkoblet Sencorens lysnet-stik.
Lige så stille justerede jeg forstærkerens volume-kontrol op til 115VAC præcis udgangsspænding på transformeren.
Nu kørte Sencore'n perfekt. Ingen brum, ingen varmeudvikling, så konklussionen er, at den originale trafo IKKE kan fungere med en forsyningsfrekvens på 50Hz.
Hvordan kan man lige på forhånd vide det, når man køber et-eller-andet på eBay fra USA ?
Det kan man IKKE; det er et rent lotteri-spil, så derfor mener jeg, at svends indlæg skal tages med et gran salt.
Det virkede for ham (Uvist med HVILKEN model Sencore), men ikke for mig.
Vil det virke for dig...? Do you feel lucky ?

Yderligere,
AVO, TV-7 og andre Gm testere er meget bedre end simple emissions-testere.
De er også RIGTIG MEGET dyrere :!:
For nogle dage siden talte jeg med en bruger på brugtgrej.dk,
som havde solgt sin AVO-tester ....for Kr. 8000,- :!:
Lidt uden for hobby-segmentet.
Dernæst skal man forstå at bruge udmålingerne på disse testere, og det kan man måske, når man er ingeniør, tekniker, radiomekaniker el. lign. og har brug for, at konstruere/dimensionere rør-konstruktioner fra bunden.
Den hobby-entusiast, der tager fat i, at bygge et projekt fra et forum eller en rør-bog, har nærmest kun brug for at vide, om hans NOS eller brugte rør fungerer og f.eks om 2 trioder i et rør er nogenlunde parrede.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rør Tester

Indlægaf CPD » ons 3. maj 2017 22:58

Der findes efter min mening en ganske udmærket kombineret rørtester / kurve tracer som byggesæt.
Mere information kan findes på linket: www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3.html
Det er et byggesæt der nok kræver nogen erfaring, men der følger en meget fin bygge- og testvejledning med.
Den er PC baseret og prisen for byggesættet sendt fra Holland er ca. 1500 kr.

Vh
Carl Peter
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster