Transformerstøj mcintosh mx 110

Rør i alle afskygninger

Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf mkaaskh » tirs 23. maj 2017 09:25

Hej :)

Det skal først nævnes at jeg ikke er den helt store ekspert på svagstrømsområdet og slet ikke indenfor rørteknik, men jeg har da en basis viden.

Jeg har følgende opsætning
Mcintosh mx 110
Mcintoch mc 240

Begge er i 110v udgaven, hvorfor jeg bruger en transformer fra 230 - 110v. Problemet er at alle de transformere jeg har prøvet udsteder en brummen, som bliver forstærket gennem anlægget, hvilket efterhånden driver mig til vanvid hehe. Jeg startede med forskellige transformere som fx:
https://www.batteribyen.dk/stromforsyninger/transformere/revolta-1000w-omformer-transformer-220-240v-til-110v-og-110v-til-220-240v . Efter jeg havde prøvet to forskellige, læste jeg mig frem til at man måske kunne bruge en skilletransfomer til at fjerne støjen, så sidst har jeg købt denne: https://www.elfadistrelec.dk/da/isolationstransformer-300-va-230-vac-115-2x-vac-block-tim-300/p/15614533?q=*&filter_Category3=Transformere&filter_Category4=Isolationstransformere&filter_Buyable=1&page=26&origPos=26&origPageSize=50&simi=97.0 hvilket hjalp en smule, men stadig slet ikke nok til mine sarte ører.

Mit spørgsmål er således om der er noget galt med min MX 110 (min mc240 blev tjekket og renoveret af analogbo herindefra, hvorfor jeg ikke tror den fejler noget), eller det er fordi jeg har for nærig med mit køb af transformere eller om det bare er sådan fordi jeg er nød til at omforme fra 230 -110v og det bare er en konsekvens af dette?
mkaaskh
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 01 jan 2013
Lokalitet: København

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf Tonni » tirs 23. maj 2017 10:20

Kan du høre om det er 50 eller 100 Hz brum du har?
Ville umiddelbart tro du har noget 100 Hz? Og da vil elektrolytterne, i strømforsyningen på 110'eren, være en oplagt fejlkilde.
Men der er mange andre fejlmuligheder. Og brum fra stelsløjfer er en af disse. Kan du vende stikket til 110'erens netledning, en halv omgang? Har det indflydelse?
110'eren er i øvrigt specificeret til signal støjforhold på 80 dB, ved fuld output hvilket, i forhold til dagens standard, er mindre imponerende. De fleste nyere konstruktioner er pænt over 100 dB nede her. Så er det 50 Hz skal du nok leve med det. Med mindre der kan modificeres på den? Mere specifikt tænker jeg der kunne vindes noget, ved at få den bygget om til DC glød...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf Fredmarantz » tirs 23. maj 2017 10:48

Kan der være et issue ift 50/60Hz??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf Tonni » tirs 23. maj 2017 11:15

Også det er en mulighed, ja...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf spuncut » tirs 23. maj 2017 11:59

Hej mkaaskh
mkaaskh skrev:...Problemet er at alle de transformere jeg har prøvet udsteder en brummen, som bliver forstærket gennem anlægget...

Hvordan har du konstateret at det er transformatoren der er skyld i det brum der kan høres fra højtalerne?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf mkaaskh » tirs 23. maj 2017 12:26

Jeg har svært ved at vurdere om det er 50 eller 100hz, findes der fif til at vurdere dette?.
Det hjalp ikke umiddelbart at vende 110v stikket.

Hvad tænker i på mht. 50/60hz? Jeg kan se at transformeren har spec. Frekvensområde 50...60 Hz har det indflydelse?

Jeg kan konstatere at det er fra transformeren da de tre forskellige transformere jeg har prøvet har alle haft deres egen karakteristiske brummen som er blevet forstærket og høres gennem højtallerene. Det har altid været rimelig nemt at genkende lyden..

Tusind tak for hjælpen!
mkaaskh
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 01 jan 2013
Lokalitet: København

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf Tonni » tirs 23. maj 2017 12:55

Hvis en transformator er viklet til 60 Hz og bliver brugt til 50 Hz vil den skulle arbejde hårdere end tilsigtet. Er denne transformer så marginalt dimensioneret, til 60 Hz, vil den være i risiko for overbelastning ved 50 Hz. Dette kan skabe brum eller andre problemer relateret til en for "blød" spændingsforsyning. - Motorboating, svampet gengivelse, oma...
En transformer til 50 Hz skal bruge mere jern, end en til 60 Hz, alt andet lige.

Måske du skulle mærke på nettransformeren i 110'eren? Bliver den meget varm? Eller bliver den kun lige lunken?

50 eller 100 Hz? Der findes adskillige online tonegeneratorer, til fri afbenyttelse. Prøv at sammenligne dit brum, ved hjælp af sådan en...
Denne måske?
http://onlinetonegenerator.com/
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf mcs_5 » tirs 23. maj 2017 13:27

mkaaskh skrev:Jeg har svært ved at vurdere om det er 50 eller 100hz, findes der fif til at vurdere dette?

Hvis det er 50Hz, er det en ren dyb tone. Hvis det er 100Hz, er der også mange harmoniske med, så det bliver til noget snerren. Det er nemt at høre, når man ved hvordan det lyder, men ikke så nemt at beskrive ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf Sorenki » tirs 23. maj 2017 13:31

mkaaskh skrev:Jeg har svært ved at vurdere om det er 50 eller 100hz, findes der fif til at vurdere dette?.
Det hjalp ikke umiddelbart at vende 110v stikket.

Hvad tænker i på mht. 50/60hz? Jeg kan se at transformeren har spec. Frekvensområde 50...60 Hz har det indflydelse?

Jeg kan konstatere at det er fra transformeren da de tre forskellige transformere jeg har prøvet har alle haft deres egen karakteristiske brummen som er blevet forstærket og høres gennem højtallerene. Det har altid været rimelig nemt at genkende lyden..

Tusind tak for hjælpen!


Jeg tillader mig lige at tilføje lidt info, I det tilfælde at det er et emne der er uvist for trådstarter og ikke de meget kynddige bidragsydere:

Når nu Tonni og Freddy, snakker om forskellen på 50/60hz er årsagen at amerikanske apparater til 110v ikke kun forventer en mindre voltage end den der kommer ud af en dansk stikkontakt, men også arbejder med 60hz og ikke de 50hz som det danske strømnet opererer med.

Det er derfor der kan være en ekstra fejlkilde, siden en strøm-transformator der nedjusterer strømmen fra 230 til 110V, højst sandsynligt ikke påvirker frekvensen, og apparatet således bliver udstyret med 50hz istedet for de tilsigtede 60hz.

Jeg kender ikke til nogle transformatorer som kan gå fra 230v 50hz til 110V 60Hz på samme tid.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf mcs_5 » tirs 23. maj 2017 13:39

santashooter skrev:Jeg kender ikke til nogle transformatorer som kan gå fra 230v 50hz til 110V 60Hz på samme tid.

Det findes heller ikke. Men du kan få UPS, power conditioners, laboratorieforsyninger og lign. der kan klare det. Men det gør helt sikkert ikke noget godt for lyden ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf spuncut » tirs 23. maj 2017 14:20

mkaaskh skrev:...Jeg kan konstatere at det er fra transformeren da de tre forskellige transformere jeg har prøvet har alle haft deres egen karakteristiske brummen som er blevet forstærket og høres gennem højtallerene. Det har altid været rimelig nemt at genkende lyden..


Jeg læser ovenstående som at stepdown-trafoen auditivt udsender noget brum, Er det rigtigt forstået?
I givet fald er det hvad vi plejer at kalde for mekanisk brum og det hidrører ofte fra jævnspænding på netforsyningen eller fordi trafoviklingerne ikke sidder ordentlig fast på jernkernen. At stepdown-trafoen siger en brummelyd er et rent lokalt fænomen der udelukkende knytter sig til trafoens konstruktion og forsyning og der er INGEN sammenhæng mellem trafoens egenlyd og den brum der måtte opleves kommende fra højtalerne, bare lige for at slå den fast.
Egenlyd fra apparater er irriterende når der spilles for lav volumen, men det er et andet problem end det brum der kommer fra højtalerne. Hvis den mekaniske brum forstyrrer fejlfindingen er der ikke andet for end at placere stepdown-trafoen i et andet lokale og trække en forlængerledning til apparaterne.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf Elektronik » tirs 23. maj 2017 14:51

en god test med stepdown transformatorer og andre typer, hvor der skal stresses.
Brug en alm. elvarme-ovn som ballast. og lyt til din trafo om den støjer.
Elektronik
 

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf MaxJ » tirs 23. maj 2017 15:04

Jeg har ikke erfaring med den model der spørges til her men jeg har haft et par MR65b og et par MR71´ere og alle har haft dårlige kondensatorer og dioder i strømforsyningen. Det har givet sig udslag i vidt forskellige fejl i tunerene. Det er værd at prøve.

Jeg erstattede de gamle dioder uden pull down modstand og det kører særdeles fint da det er rør og ikke så følsomme over for lidt højere spænding. Tvært imod.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf Nillerviborg » tirs 23. maj 2017 20:41

Tillad mig atr skære igennem..:

Lad Nu For Fannem Vær' Med At Købe Udstyr Der Ikke Er Beregnet Til Den Verdensdel "DU" Bor I.
Måske lidt sent at du får advarslen, men man kan med meget stor sandsynlighed skrive tråde fra nu og til juleaften, uden det afhjælper problemet.
HVIS "dims" er bygget til 110v, og uden original mulighed for omkobling, så er der med meget stor sandsynlighed ( =95%+ )ca. 17-20% for lidt jern i Transformatoren, og det bliver aldrig godt.
Bevares, man kan jo da købe en ny, org. trafo til 230-volt / 50hz' drift, og så ellers pløje manualer igennem for de andre ændringer der er, men økonomisk forsvarligt ??? - Næææeh....

Vi får i øvrigt ligende "probelmstilling" ca. 1 gang om ugen på værkstedet, og i år er der ikke noget af det der har været brugbart.

Beklager,
/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf Helikon » tirs 23. maj 2017 23:32

Det er jo fristende med sådan en amerikaner på 110 volt - men det er ikke alt der er større i Amerika.
Jo højere frekvens jo mindre jernkerne kan man slippe afsted med. I 50'erne og 60'erne var frekvensen i skibsbaserede systemer (måske også i luftbårne) 400 Hz af den årsag - mindre vægt og volumen => nyttelast. Det ved jeg fra min far, han dimensionerede/beregnede strømforsyninger til radaranlæg for Terma i 60'erne.)
I dag kan man tage et kig i switch mode forsyninger, de kan levere vildt meget effekt med en meget lille trafo med ferrit kerne, de switcher ved meget høje frekvenser, måske 50 kHz - 100 kHz eller mere.

Man kan kun komme ud af klemmen ved at anskaffe sig noget der kan levere 60 Hz, det kan en online UPS, de kan sættes op til 50 Hz eller 60 Hz udgangsfrekvens i menuen og nogle kan også sættes til forskellige udgangsspændinger. Det er bare hverken en billig løsning eller en lille fiks en og der skal budgetteres med løbende udgifter til batteriskift og der går hurtigt for 1500,- batterier i sådan en svend.

Her er nogle HP'er fra dba, dog uden batterier..
og tjek lige op på om de kan sættes til 60 Hz, ellers er de uanvendelige til formålet
http://www.dba.dk/ups-hp-god-saelges-up ... 034101057/
http://www.dba.dk/ups-hp-3000w-9-stk-hp ... 018728101/
Jeg har selv en GE (General Electric) der kan ændre udgangsfrekvensen, men spændingen kan desværre ikke vælges til 115 volt, så der må en step-down eller autotrafo til. Det er uproblematisk når det er den vej mht. frekvensen, der er jern nok når det er en trafo der er specificeret til 50 Hz.
Håber det kan bruges

vh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster