Transformerstøj mcintosh mx 110

Rør i alle afskygninger

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf MaxJ » ons 24. maj 2017 08:56

Det er noget fis, jeg har en Macintosh MR71 og som sagt haft flere. Der er ingen af dem der har haft problemer af den art efter den lille opgradering i strømforsyningen. De 10 Hz betyder ikke så meget ved de små effekter. Jeg har hørt det med mine egne ører.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf mkaaskh » ons 24. maj 2017 09:19

Tak for alle svarene!
Jeg kan helt sikkert konstatere at det ikke er den rent mekaniske lyd fra transformeren alene jeg kan hører.
Herudover er jeg helt sikker på at det er 100hz det kommer igennem højtalerne.
umiddelbart bliver nettrafoen i 110'eren kun lunken.

Så hvis jeg har forstået det korrekt ud fra jeres svar, bør jeg få tjekket elektrolytterne i 110'eren, og hvis de ikke hjælper, ligger problemet i forskellen på 50/60hz og jeg må se på muligheden for et UPS system. Er det korrekt?

Og endnu engang tak!
mkaaskh
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 01 jan 2013
Lokalitet: København

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf MaxJ » ons 24. maj 2017 10:22

mkaaskh skrev:Tak for alle svarene!
Jeg kan helt sikkert konstatere at det ikke er den rent mekaniske lyd fra transformeren alene jeg kan hører.
Herudover er jeg helt sikker på at det er 100hz det kommer igennem højtalerne.
umiddelbart bliver nettrafoen i 110'eren kun lunken.

Så hvis jeg har forstået det korrekt ud fra jeres svar, bør jeg få tjekket elektrolytterne i 110'eren, og hvis de ikke hjælper, ligger problemet i forskellen på 50/60hz og jeg må se på muligheden for et UPS system. Er det korrekt?

Og endnu engang tak!


Jeg tror ikke på de 50 Hz. Jeg har som sagt selv en MR71 der spiller aldeles fremragende. Du kan høre min tuner hjemme hos dig selv hvis det kan overbevise dig. Jeg kan se vi bor i samme by.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf MaxJ » ons 24. maj 2017 10:24

Hvorfor får jeg ikke besked når der kommer nye indslag.? Jeg har krydset af i feltet forneden.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf Tonni » ons 24. maj 2017 11:00

Ja. Hvis det er 100 Hz der kommer, bør du få 110'eren tjekket for trætte lytter. Er det ikke nok til at afhjælpe problemet, er vi tilbage ved DC glødeforsyning, som en mulig løsning...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf MaxJ » ons 24. maj 2017 11:11

Tonni skrev:Ja. Hvis det er 100 Hz der kommer, bør du få 110'eren tjekket for trætte lytter. Er det ikke nok til at afhjælpe problemet, er vi tilbage ved DC glødeforsyning, som en mulig løsning...


DC glød er ikke nødvendig på alle de andre apparater de har produceret så hvorfor.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf Tonni » ons 24. maj 2017 11:30

Ejeren er meget brumfølsom! Det og apparatets S/N forhold på 80dB gør jeg skriver at: "Er dette ikke nok til at afhjælpe problemet, er vi tilbage ved DC glødeforsyning, som en mulig løsning." Læg mærke til ordet mulig. Så har du hvorfor.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf MaxJ » ons 24. maj 2017 11:40

Tonni skrev:Ejeren er meget brumfølsom! Det og apparatets S/N forhold på 80dB gør jeg skriver at: "Er dette ikke nok til at afhjælpe problemet, er vi tilbage ved DC glødeforsyning, som en mulig løsning." Læg mærke til ordet mulig. Så har du hvorfor.


Jeg er også meget brum og støj følsom.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf spuncut » ons 24. maj 2017 13:34

Hvad er der gjort for at fejlfinde?
Hvorfor er man sikker på at det er preceiveren den er gal med?
Manifesterer brummet sig med samme styrke uanset hvilken indgang der anvendes?
Er der tilsluttet antenne?
Er der stadig brum når alle indgangsstik, incl. antenne, er udtaget?
Er der uhensigtsmæssige jordforbindelser?
Er der prøvet med en anden forforstærker?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf MaxJ » ons 24. maj 2017 20:10

Tonni skrev:Ejeren er meget brumfølsom! Det og apparatets S/N forhold på 80dB gør jeg skriver at: "Er dette ikke nok til at afhjælpe problemet, er vi tilbage ved DC glødeforsyning, som en mulig løsning." Læg mærke til ordet mulig. Så har du hvorfor.


Tonni, hvorfor skal du altid himle op på den måde. Der andre mennesker der muligvis ikke er enig med dig i alt. Lev med det.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf his067 » ons 24. maj 2017 20:39

MaxJ, Tonni prøver, ligesom os allesammen, at være hjælpsom. Der er mange mulige forklaringer på brum, og jeg må sige at jeg ikke ville kalde Tonnis indlæg at 'himle op'.

For resten, mkaaskh, Spuncuts forslag hjalp mig meget da jeg havde et lignende problem: Antennen til min tuner gav brum på anlægget og løsningen var at bruge en galvanisk skilletrafo (en ganske lille tingest) på antenneindgangen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Transformerstøj mcintosh mx 110

Indlægaf mkaaskh » ons 24. maj 2017 21:18

Hej igen :)
Jeg har ikke de store muligheder for fejlfinding, men jeg kan tilføje at jeg sjældent bruger tuneren, og at der ingen antenne er tilføjet. Det er i stort omfang kun AUX og Phono udgangene jeg bruger og de har begge denne brummende støj. Herudover er jeg ret sikker på at der ingen uhensigtsmæssig jordforbindelse er. Grunden til at jeg har haft fokus på preampen, er at mc240'eren for nyligt er bleve tjekket og renoveret, men det er selvfølgelig ingen garanti. Jeg har desværre ingen anden forforstærker at prøve med, men da det er muligt at styre volumen direkte fra mc240'eren, sidder jeg nu og overvejer om jeg kan koble min computer direkt til mc240'eren og udelukke den derigennem. Det vil jeg prøve snarest, men jeg er desværre i en situation hvor jeg ikke længere selv kan dette, hvorfor jeg skal finde en hjælpende hånd hvergang sådanne skal prøves. det kan derfor godt tage lidt tid imellem at jeg vender tilbage med nyt, men jeg hversætter stadig jeres hjælp :)
mkaaskh
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 01 jan 2013
Lokalitet: København

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster