Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000kr)

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf Sorenki » tors 15. nov 2018 12:41

gasolin skrev:Forhandlere

Hifi genbrug. hifi skandinavien og ja radio

Eksempel

Dba https://www.dba.dk/forstaerker-technics-su-8080/id-1046719321/

Både hifi genbrug og hifi skandinavien har en til salg

https://hifi-scandinavia.dk/vare/technics-su-8080/

Spørger lige her istedet for at lave en ny tråd

Kan det bedste betale sig at købe en billig forstærker og lave de mangler der er eller købe en der har været igennem en radiomekaniker der ved hvad han laver,har skruet hænderne rigtig på og så betale lidt mere, i eksemplet med technics forstærkeren er prisen 4 gange højere hos en forhandler som jeg kalder det (af vintage hifi).

Nu var det så hvad der er toppen af poppen og som kan findes og til rimelige priser, ikke så meget om man skal købe en billig og få den lavet eller købe en der er lidt dyrere men tilgengæld er serviceret. ;)


Okay - de forhandlere du nævner er (nok) alle momsregistrerede og sælger med en hvis form for garanti (de specifikke betingelser afhænger af forhandleren) men der KAN være en god grund til at prisen er så høj: De har sat tingene i stand og de hæfter (måske) for at tingene virker som tiltænkt i en periode efter handelen er gennemført.

Det er jo for en "grøn" vintagesamler en rigtig fin ting, da man så ikke oveni med skyklapper skal sende sine ting til en reparatør.
Jeg vil dog nævne at bare fordi en forhandler har istandsat et stykke udstyr, er det ikke nødvendigvis gjort på en måde som en samler ville gøre det.
Jeg er for det store og hele ret ligeglad med prisen på mit udstyr ift service - det skal være i orden. Ender det så med at koste mange penge, ja så gør vi det stadigvæk ordentligt. det er ikke altid en forhandler der skal sælge og tjene penge på udstyr har denne luksus, og derfor bliver tingene ikke gjort efter, hvad der i min subjektive holdning, er ordentligt.

et eksempel kan være en JBL højtaler med afbrændt diskant: En original reservedel kan være svær at skaffe, koste 1.5-2.000 kroner, og så har vi bare fikset diskanten. Siden der er uoriginale aftermarket dele til salg til under en tiendedel, så kan en forhandler vælge at sætte sådan en I og så få sine ting solgt.

Jeg købte for nogen tid siden et par JBL L-100 højtalere der var helt døde og grimme. Normal markedspris på disse svinger mellem 2.500 - 4.500 kroner afhængig af stand. Mine havde bla. defekter mellemtoner.
Så førend jeg havde gjort noget ved de manglende diskanter, finerskader, logo'er der var ødelagte, så brugte jeg 2500 kroner på nye recone-kits til mellemtoner. Således var mit projekt allerede over 3500 kroner i direkte udgifter, og de var stadigvæk grimme og defekte. Jeg fortsatte og fik et sæt pæne og flotte JBL højtalere ud af det som jeg var utrolig glad for. et sæt mere blev reddet fra lossepladsen og er idag videre til en glad mand der har overtaget dem.
Jeg tabte nogle penge, men den luksus kan jeg tage, det kan en forhandler ikke.

Pga dette gør det også at jeg meget sjældent vil betale mere for at "den har været ved en tekniker" fordi jeg ikke ved om den tekniker er dygtig og forstår det udstyr de arbejder I - jeg har nogle dygtige venner i mit netværk som udfører et fabelagtigt stykke arbejde, og som jeg oplever jeg er på bølgelængde med. De får mit udstyr mellem hænderne.

Jeg vil gætte på at flere af de dygtige teknikere på dette forum (Alle med en forståelse og kærlighed for ældre elektronik) har oplevet at skulle rydde op efter en tekniker der i bedste fald ikke har vidst hvad han lavede. ;)

min pointe er, at du ikke kan få en opskrift - du må ud og snuse, lærer og opbygge en forståelse for udstyret og for hvordan du vil have det. Man kan tit få en trang bare ved at kigge billeder af indmad og læse om opbygningen af et apparat, og hvis det så også lyder godt og ikke har været forbi et formningslokale, så kan man jo springe på.

Jeg har i alle de år jeg har samlet vintagehifi, snakket og samlet med en god kammerat der også er på dette Forum - vi har været omkring mange af de samme ting, hører meget af det samme musik og kender mange af de samme mennesker.
Men vi har stadigvæk helt forskellige holdninger til hvad der gør et apparat fedt :lol:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf gasolin » tors 15. nov 2018 13:21

Så vidt jeg ved skal en forhandler tilbyde lovmæssigt 6 måneders garanti på brugte vare (ikke helt det samme som demomodeller og returvare, der som regl altid er fuld garanti på).

Jeg tror godt jeg ville turde købe hos ja radio og hifi skandinavien, hifi genbrug er lidt dyrer med nogen produkter, da jeg skrev med ham angånede skift af elektrolytter var han mere forbeholden (sådan noget med at det ofte ikke er nødvendigt) men tilbød at komme personligt med en forstærker jeg var interesseret i eller jeg kunne tage mine højtaler med og så kunne vi forsøge at finde noget der passede bedre sammen end den forstærker jeg har.

Håber det er ok at linke til facebook så det gør jeg lige, på kulturmaskinen i Odense var der tidligere på året vintage hifi træf https://www.facebook.com/events/1626693704058392/ og jeg var der, men generalt var udvalget af produkter ret beskeden og selve arrangementet var meget lille,beskeden, så jeg kunne ikke bruge en 1 time eller mere, for der var der bare ikke nok til at fange min interesse.

På fyn hvor jeg bor er der ikke rigtig noget hifi arrangementer ud over de få der en gang imellem er fra audiocompagniet og av connection, som stort set kun er med og om moderne hifi, ikke vintage hifi.

Kan ikke på nogen måder sige jeg har venner som jeg ved har vintage hifi, ud over en som bor i horsens, men det er "kun" et B&O anlæg så der er et rigtigt 70'er anlæg (går jeg ud fra det er) når der skal spilles gasolin,kim larsen.

Har på ingen måder noget imod B&O, min første oplevelse med B&O (bortset fra naboens da jeg var ung i 80'erne) var desværre en øv oplevelse, da glas fronten med touch panelet sad løst, båndoptageren virkede ikke, cdafspilleren virkede ok, men reagerede ikke så godt når lågen skulle åbnes med mere,der var ingen fjernbetjening som kostede mig ca 300kr, købt billigt, at få et limet glasset på kostede over 1500kr, synes dog stadig B&O's ældre hifi er lækre produkter.
Senest rettet af gasolin tors 15. nov 2018 14:58, rettet i alt 1 gang.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf Tophøj » tors 15. nov 2018 13:47

Mht udskiftning elektrolytter har han jo ret.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf ferr31 » tors 15. nov 2018 13:57

gasolin skrev:På fyn som jeg bor er der ikke rigtig noget hifi arrangementer ud over de få der en gang imellem er fra audiocompagniet og av connection, som stort set kun er med og om moderne hifi, ikke vintage hifi.

.


Hvis du gerne vil høre noget andet Sansui og et par vintage Coral højttalere er du velkommen til at komme forbi (Nyborg)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf gasolin » tors 15. nov 2018 14:08

Tophøj skrev:Mht udskiftning elektrolytter har han jo ret.

Mvh Per



What?

https://www.youtube.com/watch?v=a01egKzQCa8&t
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf Sorenki » tors 15. nov 2018 16:06

gasolin skrev:
Tophøj skrev:Mht udskiftning elektrolytter har han jo ret.

Mvh Per



What?

https://www.youtube.com/watch?v=a01egKzQCa8&t

Hvad?

Følgende er min holdning - og vi kan sagtens være uenige!

Der er ikke et entydigt svar på om man skal skifte elektrolytter. Der er ikke en universel sandhed.

Mange lytter er dårlige/udenfor specifikationerne efter flere år, mange er ikke. Dem der er bør skiftes. Andre er sunde og fungere som de skal, og bør for apparatets originalitet forblive.
Man bør ikke skifte noget der ikke er i stykker. Men der kan være tusind grunde til at skifte førend de går. Man kan også skifte “for en god ordens skyld”, hvis man ikke vil åbne den igen om 5–10 år.
Personligt går jeg efter “if it ain’t broke, don’t fix it”
Så er det nogengange svært at skaffe gode nye erstatninger.
jeg vil fx have blå Philips lytter skiftet til blå Philips lytter, og det er ikke altid nemt.
Uanset hvad bør man måle og teste førend man skifter noget - det gælder kondensatorer som alt mulig andet.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf Tophøj » fre 16. nov 2018 08:11

Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv. Tak Søren. :Thumpsup:

Sorenki skrev:
gasolin skrev:
Tophøj skrev:Mht udskiftning elektrolytter har han jo ret.

Mvh Per



What?

https://www.youtube.com/watch?v=a01egKzQCa8&t

Hvad?

Følgende er min holdning - og vi kan sagtens være uenige!

Der er ikke et entydigt svar på om man skal skifte elektrolytter. Der er ikke en universel sandhed.

Mange lytter er dårlige/udenfor specifikationerne efter flere år, mange er ikke. Dem der er bør skiftes. Andre er sunde og fungere som de skal, og bør for apparatets originalitet forblive.
Man bør ikke skifte noget der ikke er i stykker. Men der kan være tusind grunde til at skifte førend de går. Man kan også skifte “for en god ordens skyld”, hvis man ikke vil åbne den igen om 5–10 år.
Personligt går jeg efter “if it ain’t broke, don’t fix it”
Så er det nogengange svært at skaffe gode nye erstatninger.
jeg vil fx have blå Philips lytter skiftet til blå Philips lytter, og det er ikke altid nemt.
Uanset hvad bør man måle og teste førend man skifter noget - det gælder kondensatorer som alt mulig andet.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster