Luxman L-550

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Luxman L-550

Indlægaf jmlyd » fre 13. sep 2019 22:01

Du siger bare til hvis du har brug for en hjælpende hånd med din forstærker..

Min nr.2 står stadig adskildt og venter på den store omgang. Efter den første, har jeg skudt mig pænt ind på hvor der kan være problemer, f.eks på spænding rails og stel pkt.

Vh Michael


Tophøj skrev:Tusind tak!

Det var lige hvad jeg manglede.

Mvh Per

jmlyd skrev:Den kan jeg toppe! :-)

Har Original service manualen!! Har en scannet kopi i 600dpi, hvor diagrammer er scannet i A3 format.

Den kopi der findes på Hifi engine, er taget fra den service manual, blot ikke af mig. Men ja det er en længere og pussig historie, hvordan jeg fik en original servicemanual..

Kigger lige efter, og ser om jeg ikke kan finde den scannede udgave frem..

LuxM05_schematics1.pdf

LuxM05_schematics2.pdf

Schematics_ver1.pdf

Schematics_ver2.pdf

schematics_ver3.pdf


Det er flere scanninger af de 2 hoveddiagrammer. Roter, og brug den du finder bedst.
Jeg scannede flere gange, for at finde den som gav det bedste A3 format udskrift, det er de alle skarpe nok til :cool1:

Det var hvad jeg lige kunne finde. Går ud fra at det er diagrammerne du er på jagt efter.
Ellers kan jeg snildt skanne resten af siderne, hvis der er nogen som er interesseret..
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Re: Luxman L-550

Indlægaf Nillerviborg » fre 13. sep 2019 22:07

jmlyd skrev:Så kom der en L550 på matriklen ;)

Fandt den til en "rimelig" pris på dba, i operativ stand.



- Så vidt jeg lige kan se på dine billeder sidder der Sanken MT200 transistorer i udgangen, ikke de originale Fujitsu. I så flad skal du være yderst opmærksom på, om det er originale Sanken eller Kopi'er / Kina-Fake's. ...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Luxman L-550

Indlægaf jmlyd » lør 14. sep 2019 21:40

Nillerviborg skrev:
jmlyd skrev:Så kom der en L550 på matriklen ;)

Fandt den til en "rimelig" pris på dba, i operativ stand.



- Så vidt jeg lige kan se på dine billeder sidder der Sanken MT200 transistorer i udgangen, ikke de originale Fujitsu. I så flad skal du være yderst opmærksom på, om det er originale Sanken eller Kopi'er / Kina-Fake's. ...

/ Lars



Hej Lars, tak for rådene.

Har tænkt den samme tanke, specielt da jeg så de billige yageo (mener de hed det), standard lytter i det ene dc servo board.

Men har samtidig kontakt med sælger, hvis afdøde far havde et mindre elektronik værksted i horsens, hvor han udviklede forstærkere og aktivehøjtalere (han havde en del vintage udstyr, hvor denne L550 er fra). Er blevet tilbudt at købe hvad der er på lager af komponenter etc.

Jeg tror derfor at det er originale MT200 sanken udgangs transistorerne. Har endnu ikke spillet med forstærkeren, måske den blot skal spille med et par 8 ohms effekt modstande, for at chekke nominel effekt. Ellers vil jeg mene at kopi transistorer, i en ren klasse A installation, ville dø en relativ hurtig død. Hvad anbefaler du - en ikke invasiv test er esr meter på hver udgangs transistorer (ude af kredsløb) for at måle kapacistans,? - det siger noget om die størrelse.. Ellers test forslag ?

Hvilke kredsløbs modifikationer har du lavet ved omskift til Sanken udgangs transistorer? (om nogen, det mener jeg ikke der er behov for)

/Michael
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster