Erfaringer med Luxman l410

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Erfaringer med Luxman l410

Indlægaf Ankersen » fre 17. jan 2020 11:25

Kære Forum. Jeg har netop købt en ældre Luxman L410 forstærker, med duoB-circuit/S. Efter én times lytning på P1 (=meget lav styrke) er den blevet meget varm. Så varm at det er ubehageligt at lægge hånden på den. Den står frit uden noget oven på. Er det normalt for den serie fra Luxman?
Ankersen
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30 dec 2019
Lokalitet: Dragør

Re: Erfaringer med Luxman l410

Indlægaf Sorenki » fre 17. jan 2020 14:01

Hej Ankersen
Først og fremmest - Velkommen til.
Pas på!
Luxman er generelt kendt for at have problemer med varme og nedsmeltning. Jeg ville enten selv undersøge den, eller sende den til service.
Opgaven må være at tjekke generel sundhed herunder: tjekke Bias, DC balance og så sørge for alle udgangstransistorer har fået ny kølepasta. Hvis der er problemer, brændte modstande, lækkede kondensatorer, bør dette self. udskiftes også.

Det er en rigtig god ide, at undersøge inden det er for sent :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Erfaringer med Luxman l410

Indlægaf ralphandersen » fre 17. jan 2020 14:27

L410 kører klasse A, når man spiller lavt. Når en forstærker kører klasse A, bliver den varm. Når man spiller højere skifter l410 til klasseAB, og holder så op med at være så varm.

Spørg evt nogle af de mere teknisk kyndige om forskellen på klasse A og AB, eller slå det op på nettet.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Erfaringer med Luxman l410

Indlægaf Ankersen » fre 17. jan 2020 14:36

Tak for svar.

Tror jeg ofrer et serviceeftersyn, da jeg synes den har en lækker lyd.
Ankersen
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30 dec 2019
Lokalitet: Dragør

Re: Erfaringer med Luxman l410

Indlægaf Mik112 » fre 17. jan 2020 22:23

Læg evt. et termometer ovenpå kølepladen, helst et digitalt, ellers er der risiko for at det eksploder ved temp. over 50 grader (mål aldrig temperaturer højere en det et glas termometer kan vise som maks).
Den målte temperatur bør ikke overskride 50-55 grader, forudsat forstærkeren kører klasse A, ca. 35 grader hvis klasse A/B.
Som andre allerede har nævnt; få den efterset ;-)
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster