B&O Beolab 5000 forstærker.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

B&O Beolab 5000 forstærker.

Indlægaf Poul » lør 12. sep 2020 16:44

Efter en sommerpause er jeg nu blevet færdig med at renovere BL5000-forstærkeren.
Den så ikke for godt ud, da jeg fik den, og der var også blevet “makket” lidt med den, men nu spiller den udmærket til mine ører - dog sikkert ikke helt op til Frede Kristensen’s standard :p

Renoveringen har i store træk omfattet:
Almindelig rensning af kabinet, print, omskiftere, potentiometre og stik.
Kontrol og efterlodning af forbindelser.
Udskiftning af 9 stk. synligt slidte elektrolytkondensatorer ( Se fotos, markeret med rød cirkel på diagram).
Kontrol og justering af spændinger.
Test af alle funktioner og input.

Så nu mangler jeg kun trimningen af den tilhørende BM5000-tuner, så den kan spille Stereo -
men det har Torben (tctla) i Aars lovet at lave for mig, når han er færdig med sit nye værksted, så det skal nok lykkes :thumbsup:
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Beolab 5000 forstærker.

Indlægaf vericon » lør 12. sep 2020 20:19

_d_ Vaskeægte Con amore
Mvh.
Hans Jørn
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: B&O Beolab 5000 forstærker.

Indlægaf hificlassic » søn 13. sep 2020 08:56

Jeg er helt vild med udseendet på Beolab 5000. Desværre er de ikke lette at finde i god stand, og så har jeg haft to der lugtede mærkeligt når de blev varme. Sådan lidt af kostald
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: B&O Beolab 5000 forstærker.

Indlægaf Poul » søn 13. sep 2020 12:16

Angående lugt fra BL5000.
Der havde samlet sig en masse skidt i min forstærker - specielt omkring forsyningstrafoen, som var helt brun af støv/røg/skidt.
Jeg har haft den helt afmonteret, og har renset den grundigt, hvilket man måske kan se på billedet. Samtidig fik kabinettet en ordentlig omgang indvendig og udvendig rengøring med sprit og trykluft.
Forstærkeren bliver godt varm, når den “bliver spændt for”, men der er heldigvis ingen lugt fra den.
Det må være varmen, som tiltrækker en masse støv/røg/skidt fra omgivelserne - et kendt problem fra mange rørforstærkere.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Beolab 5000 forstærker.

Indlægaf ST-lab » man 14. sep 2020 00:36

Bemærk at der SKAL være et lille stykke nomex pap ved skruen i nederste venstre hjørne af driverprintet. Ellers risikerer du at den magiske røg slipper ud nogle steder, når du monterer top-cover, Der skal også være et over termosikringen ved udgangslytterne.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 21 gæster