Marantz SC500

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz SC500

Indlægaf Helikon » lør 17. apr 2021 20:59

Hej er der nogen der kan sige noget om Marantz sc500 forforstærkeren, jeg kom til at købe en i dag.

Jeg havde ingen transistor forforstærker og det er lidt mere praktisk med sådan en i fht. en med rør. Dvs. jeg har faktisk en Sugden C51 men den er med navlestreng.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Marantz SC500

Indlægaf Fredmarantz » søn 18. apr 2021 02:21

Hej Helikon!

Jeg føler det meget modsætningsfyldt, at jeg siger noget om et apparat, som jeg ikke kender - så jeg burde ikke, men jeg gør det alligevel.

Den er, som du sikkert ved, født engang i starten af 80'erne og tilhører slet ikke det Marantz, som jeg altid har været mest imponeret af og glad for. Den er fra en grum periode i mærkets historie - hvis vi ser på det med mine sædvanlige farvede øjne.

Jeg er dog flere gange blevet overrasket over god lyd hos apparater, som jeg pr. fordom har dømt ude...

Jeg ville nok dømme denne Marantz ude, men jeg er nødt til at lade tvivlen om dens lydkvalitet komme den til gode- måske lyder den egentlig godt og så er det en god preamp. Har du selv hørt den - og hvad oplever du så? Et kig under hjelmen virker i mine øjne ikke overbevisende - 2 printplader+ en masse kontakter sat sammen på en lidt sparsom måde, vil jeg mene. De blå forlængerbåmd/stiger til kontakter på printene kan komme i høj kurs hos personer, som er i gang med service på noget Luxman og endda også Accuphase serie 79 - '82

Overrask mig - sig, at den lyder skidegodt, så mine fordomme kan blive gjort til skamme!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz SC500

Indlægaf highfive » søn 18. apr 2021 06:55

Hej
Har haft kombinationen Marantz SC-500, Marantz SM-500. Lät OK, men inget märkvärdigt.
Försteget är uppbyggt kring 4 st SIL-kretsar och ljudkaraktären i försteget bestäms helt och hållet av dessa.
De är av typen TA7322P tillverkad av Toshiba.

Effektsteget var mer potent och traditionellt uppbyggt rent kretsmässigt.

Nedan följer kretsschemat till SC-500.
Databladet på Toshiba TA7322P finns här: http://www.datenblatt-pdf.com/pinout/735888/TA7322P-schematic.html

Med vänlig hälsning, highfive/ Björn i Göteborg

Marantz SC-500.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Marantz SC500

Indlægaf KenRas » søn 18. apr 2021 07:40

Den anvendte Toshiba TA7322P kreds har fine specifikationer for THD (forvrængning), men det er tankevækkende at det er en parameter som Marantz (Philips) ikke specificerer i service manualen.

Jeg har aldrig lyttet til sådan en, men den er af samme generation som den PM750DC (integreret) som jeg har haft for nyligt. Den spillede fint og kraftfuldt med sine 2 x 80W, men den sagde mig ikke noget lydmæssigt ved siden af en 1150D.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Marantz SC500

Indlægaf highfive » søn 18. apr 2021 10:11

Hej
Här kommer länk till ett mer utförligt datablad på TA 7322P:
https://datasheetspdf.com/pdf-file/735888/Toshiba/TA7322P/1

Ser ut som Philips plankat applikationsexemplet nästan rätt av.

Med vänlig hälsning, highfive
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Marantz SC500

Indlægaf Helikon » søn 18. apr 2021 10:17

Ok tak for meldingerne, den bliver vist til "laboratorierotte" i hobbyrummet. Den er ikke ret stor så den kan lige være der og det lyder ikke til den er for god til det.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Marantz SC500

Indlægaf KenRas » søn 18. apr 2021 10:40

highfive skrev:Hej
Här kommer länk till ett mer utförligt datablad på TA 7322P:
https://datasheetspdf.com/pdf-file/735888/Toshiba/TA7322P/1

Ser ut som Philips plankat applikationsexemplet nästan rätt av.

Med vänlig hälsning, highfive

Enig :thumbsup:
På den måde kan vi alle “designe” forstærkere. Vi mangler bare et godt “brand” at sætte på kassen :lol:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Marantz SC500

Indlægaf highfive » søn 18. apr 2021 14:34

KenRas skrev:
highfive skrev:Hej
Här kommer länk till ett mer utförligt datablad på TA 7322P:
https://datasheetspdf.com/pdf-file/735888/Toshiba/TA7322P/1

Ser ut som Philips plankat applikationsexemplet nästan rätt av.

Med vänlig hälsning, highfive

Enig :thumbsup:
På den måde kan vi alle “designe” forstærkere. Vi mangler bare et godt “brand” at sætte på kassen :lol:


Du har ju ett givet namn på dina byggen: KENRAS

Med vänlig hälsning, highfive
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster