Marantz 2385 - død transformer

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf elektrum » ons 22. maj 2024 15:38

Hej

Jeg har for nyligt investeret i en død 2385, hvor det viste sig at transformeren er ganske ‘færdig’.
Den er blevet gennemgået af P.Tophøj - og her konstateret, at der skal ny/anden transformer til. Derfor blev den sendt til JJ teknik, for via deres samarbejdspartner, at få viklet ny ringkerne. Men projektet er pt. stall’et idet at der mangler info om korrekte specs på transformeren-> dvs der skulle være flere udtag,(6stk?) og data på disse kan umiddelbart ikke skaffes.

Så mit spørgsmål er, om nogen i dette fantastiske Forum ligger inde med data, eller kan henvise til et sted?
Evt. om man skulle være så heldig at finde en anden transformator her? :)

Håbefulde hilsener fra
Martin
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
elektrum
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20 sep 2016
Geografisk sted: Sjælland Øst(Kbh)
Lokalitet: København K

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. maj 2024 15:43

Måske jeg kan hjælpe, men næppe på denne side af weekenden.
Har du servicemanualen?
Kan man ved hjælp af en perfekt virkende 2385'er fastslå, hvad du har behov for?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf elektrum » ons 22. maj 2024 15:54

Hej Freddy
Tusind tak for hurtig respons.:)

Maskinen står stadig hos JJ i Farum. Jeg spurgte deres tekniker, hvis man var så heldig, at finde en fungerende mage til, om man så vil kunne måle sig frem?
Det burde faktisk kunne lade sig gøre var svaret.
Men jeg kan da ringe til ham og høre ad.
Vil du kunne måle på din, i så fald?
Hilsen Martin
elektrum
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20 sep 2016
Geografisk sted: Sjælland Øst(Kbh)
Lokalitet: København K

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. maj 2024 15:59

Jeg har ikke sådan een selv, men det har en god kammerat. Den kommer ikke til Sjælland, men vi har en aldeles glimrende tekniker her i mit "hood", som ville kunne foretage de nødvendige målinger på trafoen. Det vil han nok have et honorar for, idet han er en fagtekniker.
Hvis ønsket, kan jeg bringe den intakt 2385'er herovre ned til teknikeren oh han foretager og viderebringe de registreredes målinger. Hvis dette er muligt og korrekt at gøre, vil jeg prøve at gøre dette i næste uge.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf elektrum » ons 22. maj 2024 16:17

Hej igen Freddy
Intet hastværk.

Jeg har igen lige talt med Jan fra JJ-teknik. De ville foretrække selv at måle på maskinen- alternativt en tekniker citat:”de kunne stå inde for” :)

Og tusind tak for dit generøse tilbud ( og selvfølgeligt skal jeres maskine ikke fragtes det halve kongerige rundt;)

din tekniker var velkommen til at ringe til Jan(JJ-teknik) så de ønskede målinger kunne aftales (og danne baggrund for en ny korrekt transformator).. & Selvfølgeligt et honorar til din tekniker for besværet.

Jan fra JJ-teknik:
4499 0705
https://jjteknik.dk/


Det har indtil videre været lidt af en ‘rejse’ med den defekte 2385- men håbet er lysegrønt, at der igen kan komme liv i den :)
elektrum
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20 sep 2016
Geografisk sted: Sjælland Øst(Kbh)
Lokalitet: København K

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. maj 2024 16:24

Fint....jeg "sætter i gang" , du hører nærmere her i tråden.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. maj 2024 16:31

Ok...ejeren af maskinen her i Herning har sagt god for projektet. Nu mangler vi lige teknikeren ...
Ejeren kan afse maskinen i tidsrummet 14. - 20. Juni
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf elektrum » ons 22. maj 2024 16:55

Wauw, sikke en udvikling :Thumpsup:
Håber at det kan lade sig gøre -hvert fald skal du have tusind tak på forhånd for hjælpen…
Så håber jeg at JJ teknik & din fagmand kan blive enige om målingerne.

pS: Hvis do. kan lade sig gøre, så burde data arkiveres… det er jo nok ikke sidste gang de store Marantzer får brug for nyt liv( Har tidligere læst at 2325/25/2600 transformatorer er svære at skaffe)..
elektrum
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20 sep 2016
Geografisk sted: Sjælland Øst(Kbh)
Lokalitet: København K

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. maj 2024 17:38

Ja- disse data bør gemmes til gavn for alle nutidige og fremtidige 2385 - 2500 -2600-ejere. ingen tvivl om det. Det er netop et kendt problem med disse trafoer, lige som det vist også var det med tuneren model 120B's trafo..

Men vi håber det bedste. Teknikeren, som jeg vil spørge, er "Arnborg" - som også er bruger her på forum. Arnborg (Henrik) burde kunne dette uden at blinke-ellers skulle jeg tage meget fejl. vi får se - der ligger snart en forespørgsel til ham på dette projekt.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. maj 2024 23:27

Transformeren, som passer til den Europæiske 2385'er (TS44501020) er ret billigt til salg her i området omkring Frankfurt.:

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... 1-172-4808

Den ser i mine øjne ikke ud til at være blevet solgt endnu.

Du må selv lige lave lidt undersøgelse af annoncens ægthed - sælgers ærlighed - kommunikation med sælger - betaling osv....men det er typenummer TS44501020, som du skal kigge efter. Den type er 2385'erens 240V/Europæiske trafo.

Dette kunne være en rigtig og billig genvej - men den ændrer ikke på det faktum, at man skal behandle disse transformere rigtig pænt.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. maj 2024 23:32

og her er en vældig relevant tråd på AK om den transformer. Der er helt sikkert noget Tech-talk, som kunne interessere vor mand hos JJ-teknik. Eller andre.

https://audiokarma.org/forums/index.php ... 752/page-4

ja- og den tråd starter egentlig her: https://audiokarma.org/forums/index.php ... ch.723752/

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf Fredmarantz » tors 23. maj 2024 22:27

Der kan for en tekniker være noget at hente her, hvis han magter at læse dette igennem. OBS - vær opmærksom på, at det, som jeg linker til, gælder for Marantz model 2500 og 2600 receivere. Yderligere kan der være et issue med, hvorvidt det drejer sig om 110/117V-units og 220/240V- units. men interessant er det...

https://dokumen.tips/documents/toroidal ... tml?page=1

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf elektrum » tirs 28. maj 2024 15:04

Fredmarantz skrev:Transformeren, som passer til den Europæiske 2385'er (TS44501020) er ret billigt til salg her i området omkring Frankfurt.:

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... 1-172-4808

Den ser i mine øjne ikke ud til at være blevet solgt endnu.

Du må selv lige lave lidt undersøgelse af annoncens ægthed - sælgers ærlighed - kommunikation med sælger - betaling osv....men det er typenummer TS44501020, som du skal kigge efter. Den type er 2385'erens 240V/Europæiske trafo.

Dette kunne være en rigtig og billig genvej - men den ændrer ikke på det faktum, at man skal behandle disse transformere rigtig pænt.


Flot fundet Freddy :Thumpsup:
Mit tyske er dog temmeligt rustent - så jeg lavede en ‘oversæt’ på linket:

Meget meget sjældent at få "Rare".
Til salg er krafttransformatoren fra Marantz 2385
240 V

Dual Secondary Toroidal Power Transformer
TS44501020 Multivoltage Transformer

Denne annonce handler kun om transformeren.
Strømforsyningskortet, ensretteren og opladningselektrolytikken er ikke en del af salget.
Hvis nogen er interesseret i den komplette forsyningsenhed/strømforsyning med elektrolytkondensatorer og printplade, skal der indgås en aftale.

Sælges privat uden garanti/garanti,
ingen returnering. " Jeg fraskriver mig ethvert ansvar for
materielle fejl . "


(Man skal selvfølgeligt tro det bedste om sine medmennesker :Thumpsup: … Men Mellem os sagt -er det ikke lidt ‘spøjst’ at sælge den del, som notorisk er berygtet for, at svigte på et tidsp?… om sælger har renoveret -og sælger 1/2-def løsdele(?)).

Jeg kan forsøge at skrive til ham på eng. -og se hvad der sker
elektrum
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20 sep 2016
Geografisk sted: Sjælland Øst(Kbh)
Lokalitet: København K

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf elektrum » tirs 28. maj 2024 16:07

Har oprettet bruger -og netop kontaktet sælger… Sååå

Og ja, fandt også de links, som du sendte -der er umiddelbart konsensus om, at finde en donor ift at nyvikle en transformer…
Men læser også at det er sjældent at transformator i 2385 ‘går’ - så hvor den evt. bagved-liggende fejl, der førte til nedbrudet skal findes?..
elektrum
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20 sep 2016
Geografisk sted: Sjælland Øst(Kbh)
Lokalitet: København K

Re: Marantz 2385 - død transformer

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. maj 2024 16:08

elektrum skrev:
Jeg kan forsøge at skrive til ham på eng. -og se hvad der sker


Yes- det ville jeg klart også gøre, måske du kender en barmhjertig sjæl, som kan noget tysk, der kan bruges ?

good luck!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster