Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Nik92 » fre 18. apr 2014 16:46

Tusind tak. Jeg værdsætter virkelig alle de gode råd og tager dem til mig :)
De har også en dure en http://www.thansen.dk/product.asp?n=138 ... -519942761
Nogen væsentlig forskell ? Jeg tænkte også at det kunne være værd at prøve det billige her over påsken og hvis det ikke virkede så købe det dyre næste gang jeg er i Kbh.

Men jeg forstår på de andre links at man bruger kontakt rens først, noget petroleum bag efter og til sidst noget wd 40 ?
Nik92
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 apr 2014
Lokalitet: Ishøj

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Fredmarantz » fre 18. apr 2014 16:56

Jeg tror ikke, at du finder 2 tråde i fora som dette, hvor de samme ting/produkter og fremgangsmåder anbefales enstemmigt.
Jeg ville bare læse denne tråd samt tilhørende links rigtig godt og herefter gå ned og købe, hvad jeg tænker vil være godt. Jeg ville købe én MED smørig og én UDEN smøring - og bruge dem som beskrevet.

Der ligger altid en religions-"ting" liiiige rundt om hjørnet, når man snakker rensning - og rensemidler.....

Men ER der nu nogen, der virkelig VED, hvad der skal gøres - og HVAD der skal bruges én gang for alle, så kan de jo melde sig på banen....Det, som jeg har erfaring med er udelukkende læsning (som IKKE er éntydig) og egne erfaringer.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7437
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Nik92 » lør 19. apr 2014 15:47

Så har jeg fået renset det hele igennem, kontakter og det hele.
Men mens jeg rensede så kiggede jeg lige en ekstra gang på de der 1.6 ampere sikringer og ja 2 af dem har sku i tu og de sidste 2 ser heller ikke for godt ud. Så million kroner spørgsmålet er; Hvor køber man dem henne ? :)

God påske og tak for gode råd so far, ret hyggelig stemning herinde og at rode med hifi er sku ikke så dårligt igen.
Nik92
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 apr 2014
Lokalitet: Ishøj

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. apr 2014 15:50

Godt, at du har renset !!!

Inden du lige sætter et par nye sikringer i - er det ret afgørende, at du finder ud af, hvorfor de ikke længere er fine :shock: Ellers skal du af sted efter nye sikringer igen og måske flere dele ......

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7437
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Nik92 » lør 19. apr 2014 16:12

Tror de var korroderet eller oxideret væk. Den var "snoren" i midten blevet til støv og den anden var snoren knægtet.
Man kan også se på mine billeder at der er en masse af det der blå noget over det hele. Det ligner det der sker hvis man glemmer batterier i en fjernbetjening alt for længe.
Nik92
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 apr 2014
Lokalitet: Ishøj

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. apr 2014 16:35

jo - det lyder plausibelt, men jeg ville helt sikkert sætte nogle i - men bruge en variotrafo med et A-meter på, så man kunne fornemme/aflæse, om den trak mere strøm (regnestykke) end den skal gøre. Man skal altid være forsigtig, når der er sprunget sikringer. Det er sikringerne, der er i stykker, men noget andet, der gør, at de "går i stykker" og hermed gør sikringerne deres arbejde.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7437
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Nik92 » lør 19. apr 2014 16:41

Nu kom det op i et noget udstyr jeg overhovedet ikke ved hvad er xD. Det ligner ikke de er sprunget, de sikringer jeg før i tiden har set være sprunget har der som regel været noget sort efter eller "snoren" er bøjet, her er den ene jo bare blevet til støv og den anden er knækket og helt blålig på knækket.

Noget ala det her http://www.eevblog.com/forum/testgear/v ... 6207;image

Men hvor køber jeg nogle og hvilke skal det være :)
Nik92
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 apr 2014
Lokalitet: Ishøj

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. apr 2014 17:01

Du køber dem i en elektronikforretning :-)

Jeg ved ikke, hvilke det skal være - det kan man ofte se påtrykt - enten hvor de sidder eller bagpå apparatet (hovedsikring). ellers må du i en servicemanual.

Jeg betvivler ikke, at de er korroderede, men hvad kom først?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7437
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Captain Phoenix » lør 19. apr 2014 17:11

Nik92 skrev:Men hvor køber jeg nogle og hvilke skal det være :)

Sikringens værdi ses på de foto du selv har oploaded (500mA eller 1,6 A - begge typer "træg" - dvs de brænder langsomt over, modsat "flink"-typerne, der brænder hurtigt).
Brinck Elektronik i København har dem, hvis du ikke finder dem lokalt.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Nik92 » lør 19. apr 2014 17:13

Ja det er sku et godt spørgsmål :) Men har desvære ikke mulighed for rigtig at finde ud af det, da jeg ikke kender nogen med sådan udstyr.
Jeg tror at jeg tager en sikringerne med på tirsdag og så kan de forhåbelig hjælpe mig med at finde den rette størrelse :)
Men det er vel en af de 2 størrelser glas sikringer går jeg ud fra https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... gidlevel=0
Nik92
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 apr 2014
Lokalitet: Ishøj

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Nik92 » lør 19. apr 2014 17:16

Nik92
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 apr 2014
Lokalitet: Ishøj

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. apr 2014 17:22

Som Captainen skriver, kan du se sikringernes værdi påtrykt ca. samme sted, hvor sikringerne skal sidde. På de billeder, som du har uploaded kam man jo se det. De 4 store, som sidder parvis hedder , som også Jan Stevns er inde på, 1,6AT, og de andre er 500mAT - så er det bare af sted til elektronikforretningen og købe en røvfuld af disse..

Altså du mangler 4 stk 250V 1,6AT
og jeg ville også købe nogle 250V 500mAT

Tag dem med ind i forretningen, så du ikke køber den forkerte fysiske størrelse - og Ja, det ser ud til at være den store type på billederne.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7437
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf jan_stevns » lør 19. apr 2014 18:54

Fredmarantz skrev:......og Ja, det ser ud til at være den store type på billederne.



I mine øjne ligner de vanlige 5 x 20mm sikringer
jan_stevns
 

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Nik92 » tirs 22. apr 2014 17:08

Update.

Så er der sku liv i maskinen. Jeg skiftede de 4 sikringer og nu spiller den på fuld drøn...... i right channel.
Left channel skater enten helt vildt eller også kommer der ikke noget ud af den. Har i nogle idér om hvad der kan være årsagen ?
Den skratter både på a og b.

Eller ret kedeligt, troede lige at jeg havde en fikset reciver.
Senest rettet af Nik92 tirs 22. apr 2014 17:28, rettet i alt 1 gang.
Nik92
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 apr 2014
Lokalitet: Ishøj

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 22. apr 2014 17:19

Der skulle sikkert stå "skratter enten helt vildt eller også kommer der ikke noget ud af den"?
Hvis så er det utvivlsomt en geng rensning af kontakter og potentiometre (samt motionering af samme) der skal til.
Køb en spray-flaske m. rensevæske og gennemblæs/-rens alle kontakter og potentiometrene.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster