Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Indlægaf Gottschalck » lør 11. jan 2014 14:16

Synes bestemt der bør være en tråd om denne forstærker, der deler vandet mellem nord og syd. Mange herinde foragter den selv om den er en milepæl i udviklingen af forstærkere i forhold til pris. Egentligt er jeg ikke interesseret i en større debat omkring hvorvidt det er rigtigt eller ej, mere egne erfaringer og andres, da den efter en større udskiftning af kondensatorer har vist et vis potentiale i mit setup.

Jeg har i øvrigt selv en lidt blandet fornemmelse af deres (NAD) apparater, som oftest er en blanding af velbygget konstruktioner og billigt at se på, men det lå vist i tiden omkring 1980.

Jeg har haft denne 3020A stående i et par år uden rigtigt at interessere mig for den, men da den samtidigt i mange hifikredse har status af et apparat, der bør stå i samlingen til bedømmelse at andre ditto apparater er den blevet her. En anden bruger her på sitet (SJ21) har gennem længere tid spillet på den originale NAD uden A altså 3020 og med stor glæde og og skuffelse, da den spiller bedre end hans totalt ombygget Dynavox/OVC forstærker. (håber det er ok at jeg nævner det her Søren).

Nå, men Mikkel har for gud ved hvilken gang skaffet de nødvendige stumper til en total recap af min forstærker.

Det skal lige siges at den inden ombygningen har spillet og den efter 30 år var dødsyg at lytte til. Hård og y-dynamisk, kold og klinisk. Jeg tænkte at det dårligt kunne svare sig at forsøge at proppe nye stumper i den dødsyge clockradio look-a-like konstruktion, men samtidig var jeg smittet af lyden fra sørens 3020 som i øvrigt er fuld recappet med Panasonic FC lytter, som skulle være noget af det bedste i forhold til pris/kvalitet.

Her uden låg. Bemærk, der er ikke ofret en eneste krone på noget er er lækkert.
Billeder af indmad støv og skidt. Udgangstransistorer er RCA 2N3055 og RCA MJ 2955
Det hele er naturligvis renset efter udskiftning at nye kondensatorer.
Ingen billeder af kondensatorer eller udskiftningsprocessen. De er gået tabt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Gottschalck man 13. mar 2017 22:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nad 3020

Indlægaf Gottschalck » lør 11. jan 2014 14:37

Nå videre i teksten. Jeg havde forleden min nyrecappet 3020A ude hos SJ21 til sammenligning af hans Ditto 3020 uden a og der er ingen forskel i opbygningen af de to forstærkere ud over at udgangstransistorerne er Motorola i Sørens og RCA i Min og at der er indbygget et mc modul i 3020A og ikke i 3020.

Sørens 3020 var fyldt med Panasonic FC kondensatorer og Min ligeligt delt af Panasonic FC og Frolytter samt et par Philips og Wima kondensatorer. Samtidigt er der fire gange 2700 UF i strømforsyningen på Min ( normalt fire gange 2200 uf) hvor Sørens kun har fire gange 2200uf.

Men, der var stor forskel i lyden. Sørens 3020 er noget mere tilbageholdende og svampet i bunden, hvor Min er mere stram og dynamisk, men også mere klar i mellemtonen og toppen. Vi undrede os en del over den store forskel og fik talt om det kunne være forskellen på de 2200uf og 2700uf i forsyningen eller om det kunne være de små wima kondensatorer, der bar skylden til den store forskel. Søren har efterfølgende bestilt og skiftet til Wima kondenstorer ( 0,1 uf samt 0,68uf ) som i Min og skiftet dem. De sidder i øvrigt mellem for og effektdelen og til Baskontrollen og det har givet den store forbedring i bassen og mere klarhed i resten af frekvensområdet. Anbefales kraftigt at alle, der leger med den lille kæmpe.

Begge forstærkere spiller nu uden sammenligning klasser over den originale konstruktion og jeg tager gerne kampen op til vintagetræffet, hvis andre har mod på at dyste mod den.

God lørdag
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nad 3020

Indlægaf dfms » lør 11. jan 2014 16:39

Har haft 3020 og Quad ELS 57, de to tilsammen spillede som en drøm. Savner faktisk den kombination lidt :OPO: .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Nad 3020

Indlægaf hmt » lør 11. jan 2014 16:47

Har lyttet til en del 3020 med og uden a, og det er og bliver en fantastisk lille forstærker, trods dens uanselige størrelse.
Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Nad 3020

Indlægaf Ehapa » lør 11. jan 2014 19:01

Har haft A, og B model, A var bedre her, kørte lidt senere med en Exposure pre til 3020 effektdel, det var der sku skub
i ....sammen med et par Tannoy little gold monitor.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Nad 3020

Indlægaf Hackenberg » lør 11. jan 2014 19:27

Tager gerne min orig. NAD 3120 med. Skulle være 3020B uden tonekontroller. Det er desv. en US-model så der skal trafo til.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Nad 3020

Indlægaf mcs_5 » ons 15. jan 2014 14:23

Gottschalck skrev:Søren har efterfølgende bestilt og skiftet til Wima kondenstorer ( 0,1 uf samt 0,68uf ) som i Min og skiftet dem. De sidder i øvrigt mellem for og effektdelen og til Baskontrollen og det har givet den store forbedring i bassen og mere klarhed i resten af frekvensområdet. Anbefales kraftigt at alle, der leger med den lille kæmpe.

Lige en lille rettelse. Det er 0,68µF og 1µF - det er i hvert fald de værdier du har fået ;)

Men dejligt at høre, at de gør en forskel!

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Nad 3020

Indlægaf Gottschalck » tors 16. jan 2014 22:59

Jeps naturligvis
Jesper


mcs_5 skrev:
Gottschalck skrev:Søren har efterfølgende bestilt og skiftet til Wima kondenstorer ( 0,1 uf samt 0,68uf ) som i Min og skiftet dem. De sidder i øvrigt mellem for og effektdelen og til Baskontrollen og det har givet den store forbedring i bassen og mere klarhed i resten af frekvensområdet. Anbefales kraftigt at alle, der leger med den lille kæmpe.

Lige en lille rettelse. Det er 0,68µF og 1µF - det er i hvert fald de værdier du har fået ;)

Men dejligt at høre, at de gør en forskel!

Mikkel
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nad 3020

Indlægaf oldk » tors 30. okt 2014 12:59

hej

Jeg vil gerne udskifte kondensatorer i min 3020´er.
Er der nogen der har en liste over de kondensatorer der sidder i udgangsforstærker/effekt delen?
Det er svært at aflæse værdierne når komponenterne sidder på printet.

Ole
oldk
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 okt 2014
Lokalitet: Beder

Re: Nad 3020

Indlægaf oldk » tors 30. okt 2014 13:03

Jeg glemt lige at sige, at min model hedder 3020 - uden A bagefter. Trafoen sidder til venstre i midten samen med lytterne.

Ole
oldk
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 okt 2014
Lokalitet: Beder

Re: Nad 3020

Indlægaf spuncut » tors 30. okt 2014 14:55

Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nad 3020

Indlægaf Gottschalck » tors 30. okt 2014 16:45

Der er meget forskel på hvilke værdier der sidder i 3020 alt efter modellen, så bedste råd må være, frem med blokken, noter værdierne og spændingerne og lav evt som jeg gjorde et lille mærke med tusch på de kondensatorer som du har aflæst. Det kan sagtens gøres på en aften i selskab med lidt mocca og en god whiskey. Panasonic FC er gode, billige og vellydende kondensatorer.
Vh Jesper.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nad 3020

Indlægaf oldk » tors 30. okt 2014 22:34

Tak for dit råd, Jesper.

Jeg synes dog det er lidt svært at aflæse de helt små kondensatorer på printet, men måske kan et lille tandlægespejl hjælpe (-:

Ole
oldk
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 okt 2014
Lokalitet: Beder

Re: Nad 3020

Indlægaf Ehapa » fre 2. jan 2015 20:22

Hej,

Har lige fundet sådan en på Genbrugs pladen, NAD 3020 :p ,

Den virker ikke med preamp sektion tilsluttet, koblet af virker effektdelen med mislyd, så den skal recappes, jeg tænker at prøve selv da det virker rimeligt overskueligt, er det alle kondensatorer der skal udskiftes?(lilla), og er
der evt. andet man bør skifte?, dette bliver mit første tekniske forstærker projekt ;).

Er der nogen der kan hjælpe med et par kommentar?, jesper håber det er ok jeg kører videre i din tråd.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Nad 3020

Indlægaf Ehapa » fre 2. jan 2015 20:22

Billede
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster