vintage forstærker

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

vintage forstærker

Indlægaf ksørensen » ons 26. nov 2014 15:54

Hej allesammen og tak for et inspirerende forum som har givet mig lyst til selv at prøve noget vintage grej igen. Jeg leder lidt efter en ældre vintage forstærker så er dr nogen der har en i overskud så giv mig et praj. Er blevet vanvittigt forelsket i især ældre sansui forstærkere :) men jeg vil nu ikke hænge mig i mærket. Evt. Forslag til mærker og modeller som jeg skal holde øje med er mere end velkommen. Lige nu har jeg et par dynaudio facette som højttalere og en sony forstærker. Men sony er lidt for "kedelig" og neutral til disse højttalere. Og igen tak for et fedt forum
ksørensen
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 03 apr 2014
Lokalitet: dronninglund

Re: vintage forstærker

Indlægaf exlærer » ons 26. nov 2014 16:31

Det er da godt at du er faldet til og er blevet bidt på den gode måde. Til dit spørgsmål om forstærkere.. Det kommer lidt an på hvilken lyd du går efter. Nogle højttalere er mørke i lyden og andre lyse . Det sammen gør sig gældende for forstærkere. Kan personligt ikke lide Sonys forstærkere og har lige som dig en forkærlighed for ældre Sansui samt de ældre B&O med skydevolumen . Det er min erfaring at Sansui spiller rigtigt godt med fuldtone højttalere. Så vidt jeg kan huske er Dynaudio ikke de tungeste at trække for det skal du også tage højde for.
Hvis jeg kan være til mere hjælp, kan du bare skrive her eller endnu bedre på Privat Besked, da jeg så får en meddelelse om at der er skrevet.
Mvh
Johan
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: vintage forstærker

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. nov 2014 18:22

Jeg får da altid en mail-notifikation, hvis nogen har skrevet i en tråd, som jeg også har skrevet i på et tidspunkt...

Så jeg ville da synes, at det bedste var, at der blev skrevet her fremfor pB - så flere kunne drage fordel af, hvad der nu blev skrevet. ... ;)

og så så jeg da lige denne: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=281973

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vintage forstærker

Indlægaf exlærer » ons 26. nov 2014 19:35

Hej Freddy
Det er desværre ikke lykkedes for mig at få det til at virke med underretning ved normale mails... alt den teknik:-) Jeg skal ind i "vis dine indlæg" for at se.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: vintage forstærker

Indlægaf ksørensen » ons 26. nov 2014 20:17

Hmm teknikken driller vist også mig har lige skrevet et indlæg men pist væk er det!
nå prøver igen. En 555èr en lækker sag ihvertfald at kikke på :)
men jeg er nok lidt bekymret om den er stor nok, men det er måske det bedste sted at starte, altså hvor mange watt skal jeg have til rådighed i forstærkeren? jeg smider lige et link på mine dynaudio, håber det er ok da de endnu ikke helt er vintage.
http://www.dynaudio.com/int/home_loudsp ... acette.php
Men med hensyn til lyden så havde jeg engang en accuphase p260 effektforstærker og accuphase forforstærker husker ikke helt nummeret men det var til et par jbl l100, jeg husker forstærkeren som en varm og luftig lyd fyldt med glød modsat sonyen som nok kan beskrives som neutral og har en tendens til at være skarp i toppen. Jeg kunne sagtens "nøjes" med accuphase igen men de er ikke så tit på markedet fornemmer jeg, og omvendt så er dt også godt at prøve noget andet og sansui ser generelt altid brand godt ud i et setup. men igen størrelsen på forstærkeren vil jo nok være et godt sted at starte for mit vedkommende, nogen råd? vh kenneth
ksørensen
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 03 apr 2014
Lokalitet: dronninglund

Re: vintage forstærker

Indlægaf exlærer » ons 26. nov 2014 20:32

Hej Kenneth
Hm så er jeg ikke alene med det der sens nymoderne problem..
Dine højttalere kræver noget af forstærkeren med en følsomhed nede ved 84. Har selv to Sansuier receivere en lille på 2x15watt og en kraftigere på 2x50watt. De kan godt spille højt og godt, men de er også sat op med højttalere der passer til deres effekt. Den store driver et sæt Scandyna a25 som også er tunge at trække mens den lille driver et par DUX(ja du læste rigtigt det svenske Philips) fuldtone hvis den ikke spiller på et sæt beovox1200. Du bør nok jagte 666eren eller 555a samt evt snuse til Pioneer, Luxman, Nikko som er hhv lidt mørkere i lyden - i Nikkoens lysere. Jeg ved ikke om det hjalp.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: vintage forstærker

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. nov 2014 20:53

exlærer skrev:Hej Freddy
Det er desværre ikke lykkedes for mig at få det til at virke med underretning ved normale mails... alt den teknik:-) Jeg skal ind i "vis dine indlæg" for at se.


Hmm...nu skal jeg heller ikke påberåbe mig at være ekspert i dette her, men jeg gik ind i "brugerkontrolpanel" - derefter klikkede jeg på fanen "boardindstillinger" og der stod bl.a.:

"Jeg ønsker at modtage masse-emails afsendt fra administratorer:" - og jeg kunne gætte på, at prikken skulle stå i "ja" - nogle må rette mig, hvis jeg tager fejl (min prik står i "JA")

Held og lykke :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vintage forstærker

Indlægaf exlærer » ons 26. nov 2014 21:55

Godt med teknisk support. Tak Freddy
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: vintage forstærker

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. nov 2014 21:58

Ja- velbekomme - men jeg ved jo heller ikke med 100% sikkerhed, om det var dét, der skulle til - men du skulle gerne få en mail , nu jeg har sat et nyt indlæg ind... meld da lige tilbage, om det har virket - ellers må mere vidende personer på banen.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vintage forstærker

Indlægaf exlærer » ons 26. nov 2014 22:03

Hej igen Freddy. Har lige været inde og se. Den stod på ja så nu har jeg sat Alt på ja på nær det med sommertid. Så nu krydses der fingre. Mvh Johan
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: vintage forstærker

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. nov 2014 22:04

ok-
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vintage forstærker

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. nov 2014 22:15

Kunne man forestille sig, at du FIK notifikationsmails, men at de røg i en spambakke et sted i din egen mailbox?

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vintage forstærker

Indlægaf Helikon » ons 26. nov 2014 22:17

Ja hvor meget effekt har man brug for? engang havde jeg et sæt Marantz MA5 monoblokke på 30 watt i klasse A eller 100 watt i klasse ab eller deromkring, de spillede fantastisk og jeg kunne høre det! men jeg har dem ikke mere, dumt rigtig dumt. Så fik jeg en Leak stereo 20 (20 watt )og et sæt Quad ESL (57) det spillede musik!! ikke særlig neutralt eller ufarvet og heller ikke tordnende højt - den har jeg selvfølgelig heller ikke mere..
Nu har jeg så en Radford STA 100 (100 watt) den spiller absolut ikke dårligt over et sæt Leak sandwich 600 men der var mere "musik" og "sweetness" i Stereo 20'eren, nu har jeg mere effekt og mere "hifi rigtig" lyd men jeg savner Leak lyden og Marantzen. Så jeg vil sige hvis 555 er inden for rækkevidde og lyden er så lækker som det siges, så er det en keeper og selv om den skulle være lidt svag i motoren kan den give rigtig mange gode stunder alligevel, det behøver ikke være stort og dyrt for at være lækkert og det er omvendt heller ikke alt stort og dyrt der er lækkert.

mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: vintage forstærker

Indlægaf exlærer » tors 27. nov 2014 15:37

Fredmarantz skrev:Kunne man forestille sig, at du FIK notifikationsmails, men at de røg i en spambakke et sted i din egen mailbox?

Vh
freddy


Hej igen Freddy
Tak for at du stadig tænker over det.Min hotmail giver kun besked ved PB. Her på sitet får jeg også kun ved PB.Så det er ind og se "vis dine indlæg" for at finde også selvom alt står på ja på nær sommertid. Det har desværre ikke hjulpet derfor det sene svar.
Alt godt
Johan
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: vintage forstærker

Indlægaf ksørensen » fre 28. nov 2014 15:41

Takker for hjælpen indtil videre. Jeg kikker lidt rundt og lader mig friste på et tidspunkt :) Vh Kenneth
ksørensen
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 03 apr 2014
Lokalitet: dronninglund

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster