Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Rør i alle afskygninger

Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » fre 26. dec 2014 00:56

Jeg kunne godt bruge et par gode råd angående min Luxkit (Luxman) A3500, så jeg ikke ødelægger noget. Jeg vil gerne afprøve lidt flere typer rør i min Luxkit.
Ifølge manualen, som er på japansk(!), kan den køre med EL34/6CA7 i pentode og triodekobling. Derudover også med Beam Tetroden 6L6GC.

Min Luxkit er triodekoblet som på vedhæftede skema fra manualen og kører nu med EL34-B
Her kommer alle spørgsmålene fra den evige røramatør:

1) Så vidt jeg forstår, så er pentoden EL34 udskiftelig med Beam tetroden 6CA7 og disse betragtes somregel som ens? Blot engelsk versus amerikansk design.

2) Derudover skulle EL34'eren kunne udskiftes med KT77 blot man naturligvis justerer bias? De deler altså sokkel og pin-forbindelser, så at sige? ...plug-justerbias-play...

3) Og videre, EL34, 6CA7 og KT77 kan alle triodekobles på samme vis?

4) Beam Tetroden 6L6GC kan erstattes med KT66, som EL34 med KT77?

5) Hvis dette er korrekt, Kan 6L6GC/KT66 så triodekobles på samme vis, som EL34, eller kort sagt, hvis min Luxkit er lavet til disse rør, kan jeg så frit isætte EL34, KT77 og KT66 i, blot jeg indstiller bias, eller skal jeg have fat i loddekolben?


Se den fulde manual her: http://www.vintageshifi.com/repertoire- ... Manual.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf Tube mania » fre 26. dec 2014 01:08

Har du nok/rigeligt i 14-15W?

Hvis pin 1-8 er stel (det er de hvis den kan køre med EL34 ) passer det til EL34/6CA7 og KT77 samt KT66

6l6 passer sørme også...nu vi er igang...hvorfor ikke også KT88/6550?

De kan alle triode-kobles, men er ikke de bedste til det.

Ved du den kan køre ultra liniær...så spiller den stort set som triode koblet, men får 30-40W?


Dejlig forstærker.. ;)
Senest rettet af Tube mania fre 26. dec 2014 01:54, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » fre 26. dec 2014 01:53

Tube mania skrev:Har du nok/rigeligt i 14-15W?

Hvis pin 1-8 er stel (det er de hvis den kan køre med EL34 ) passer det til EL34/6CA7 og KT77 samt KT66

6l6 passer sørme også...nu vi er igang...hvorfor ikke også KT88/6550?

Ved du den kan køre ultra liniær...så spiller den stort set som triode koblet, men får 30-40W?


Dejlig forstærker.. ;)


Tak...det er jo bedre end jeg turde håbe...
Du mener 6L6GC eller alle 6L6? Kan KT88 så også blot isættes i samme sokkel og bruges efter biasjustering?
Hvilke er at foretrække...jeg fornemmer du er til KT88?

Som den er beskrevet skulle den levere 20watt i triode og 40 i UL...og det er formentlig højt sat, men jeg har ikke målegrej til at afgøre det.
Så vidt jeg kan se, er den triodekoblet med de 4 100ohms modstande osv., men jeg kan tage fejl. Det var gjort da jeg købte den i sin tid. Jeg tænkte oprindelig at jeg ville indsætte en 'skifter', så jeg kunne veksle ml. Triode/UL men fik aldrig gjort noget ved det, men måske giver det mening til de andre rør?

Jeg synes den har utrolig meget kraft bag de 15-20 watt. Jeg har en cl34 foran og b&w dm6 til, og den har mere kraft end jeg tør gøre brug af. Om det så delvist skyldes cl34'eren er jeg ikke klar over. I alt fald har jeg luxkitten skruet ned på halv styrke bag på, for at kunne regulere den fornuftigt med cl34'eren. :)
Senest rettet af TMFH fre 26. dec 2014 02:07, rettet i alt 1 gang.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf his067 » fre 26. dec 2014 02:04

Mike Davis, som designede/reparerede Radford MA50 fortæller mig at han plejede at skifte de fabriksmonterede EL34 med 6550 (men ikke KT88) uden at still bias-strømmen om.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » fre 26. dec 2014 10:01

his067 skrev:Mike Davis, som designede/reparerede Radford MA50 fortæller mig at han plejede at skifte de fabriksmonterede EL34 med 6550 (men ikke KT88) uden at still bias-strømmen om.


Ok, ja så må kt88eren jo passe, om ikke andet, så i soklen, men det er nu ellers min opfattelse, at man altid bør tjekke/justere bias ved rørskift...selv inden for samme type. :)
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf Tube mania » fre 26. dec 2014 17:44

Det er også det klogeste...du må have følsomme højtalere. Hvad er det for nogen?
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » fre 26. dec 2014 19:58

Tube mania skrev:Det er også det klogeste...du må have følsomme højtalere. Hvad er det for nogen?


Det er B&W DM6 ...den gravide pingvin...jeg har tidligere haft den sat til DM7...begge er så vidt jeg ved tunge højttalere at drive...
Mente du også at KT88 går an i triodekobling...ville de alle undtagen el34 gøre sig bedre i UL...og alle være ufarlige for forstærkeren?
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf dfms » fre 26. dec 2014 20:24

EL34 gør sig vel også godt i UL :p .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf Tube mania » fre 26. dec 2014 20:44

Ja...det gør...det gør de alle. Mht KT88/6550 så er der lige det at de trækker noget mere gløde-strøm....det skal man lige tage med i overvejelserne. Jeg kan slet ikke forstå at de ca 15W er nok til de højtalere, men det er nok bare mig der spiller for højt.

De kræver også en højere tomgangs-strøm...eller forvrænger de mere end de andre og det er næppe målet.

Sammen med Jan som ikke er her mere fik vi lavet lidt sammenligning af forskellige rør...ses sidst i rør-teknik. Vi har også fundet at KT77 er et bedre rør end EL34 og de erstatter jo hinanden. I det hele taget finder jeg 'beam-tetrode' rør gode...og bruger jo selv et af de største (PL519).

Hvis du går over til UL kobling bør forstærkeren testes på måleinstrumenter...om den opfører sig som den skal. UL er nogen gange lidt drillesyg. I det hele taget...når man ændrer noget...check at den performer rigtigt...det er ikke nok at lytte. Der findes grimme fejl som man ikke kan høre, men som på sigt er degradrende for rør og forstærker.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » fre 26. dec 2014 23:18

Tube mania skrev:Ja...det gør...det gør de alle. Mht KT88/6550 så er der lige det at de trækker noget mere gløde-strøm....det skal man lige tage med i overvejelserne. Jeg kan slet ikke forstå at de ca 15W er nok til de højtalere, men det er nok bare mig der spiller for højt.

De kræver også en højere tomgangs-strøm...eller forvrænger de mere end de andre og det er næppe målet.

Sammen med Jan som ikke er her mere fik vi lavet lidt sammenligning af forskellige rør...ses sidst i rør-teknik. Vi har også fundet at KT77 er et bedre rør end EL34 og de erstatter jo hinanden. I det hele taget finder jeg 'beam-tetrode' rør gode...og bruger jo selv et af de største (PL519).

Hvis du går over til UL kobling bør forstærkeren testes på måleinstrumenter...om den opfører sig som den skal. UL er nogen gange lidt drillesyg. I det hele taget...når man ændrer noget...check at den performer rigtigt...det er ikke nok at lytte. Der findes grimme fejl som man ikke kan høre, men som på sigt er degradrende for rør og forstærker.


Det med watt'ene undrer også mig...Har netop kigget lidt vedr. Kt77 (edit: mente kt66) på din rør-teknik-tråd...og de ser jo ud til at være værd at prøve som de første, men det må jo så blive i triodekoblingen der allerede er til stede. Jeg troede bare jeg kunne koble den om til 'beam tetrode' efter skemaet... Mht. til test kommer jeg på glat is, der er jeg simpelthen ikke kyndig, desværre. Det lyder jo ellers som om alle fordele taler for at få den sat til UL. :?
Senest rettet af TMFH lør 27. dec 2014 12:13, rettet i alt 1 gang.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf Tube mania » fre 26. dec 2014 23:33

Ren tetrode kobling kan du bruge, men det vil ikke fungere så godt som triode kobling og UL. Ren tetrode kobling giver en voldsom stor forstækning (og uønsket høj modkobling) + høj udgangs-impedans. Ingen af delene er det vi gerne vil have.

Det vi gerne vil have i HIFI forstærkere er lav forstærkning og lav udgangs-impedans (dette vedrører kun sidste trin). Herved får vi lavere forvrængning og bedre kontrol over bas højtaleren. Disse ting opnås netop med triode og UL kobling. Trioder lyder ubetinget godt, men med UL kommer der samtidig knald på ligge-hønen. Ren pentode/tetrode kobling er lidt i retning af en finger i numsen på en blikmand (PA). Når man har hørt forskellen ved man godt hvad man vil have.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » lør 27. dec 2014 12:59

Ok, det ser ud til at jeg indtil videre lader luxkitten forblive i triodekobling.

Ud fra rør-teknik tråden, ser det ud til at kt-rørene er at foretrække, især kt66, men hvad angår glødestrømmen (heater current) så trækker kt66, kt77 og kt88 alle tre omkring 1,4 A i modsætning til 6l6gc, som trækker 0,9. 6ca7 ser ud til at trække 1,5 og måske også standart el34 ...eller tager jeg fejl? Hvordan afgør man om det er forsvarligt for trafoen?

Jeg kan se at tungsol kt66 har en glødestrøm på 0,9 men om de rør er gode ved jeg ikke, men det er nogle kønne flasker.
Jeg har nogle relativt billige, men ok shuguang el34-b siddende i forstærkeren nu, og kan læse læse på nettet,at deres konstruktion ligger tættere på beam tetrode/6ca7/kt77 end standart el34 og har en glødestrøm på 1,5 A.

Ak ja, er der nogle gode/fornuftige mere specifikke røranbefalinger, der ikke koster spidsen af et ic4-tog, men spiller godt? :)
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf MaxJ » lør 27. dec 2014 13:08

Prøv dem og mærk på trafoen om den bliver meget varmere. Den kan sandsynligvis godt levere de par milliampere mere, især når den nu ér beregnet til lidt eksperimentering.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf erlingt » lør 27. dec 2014 21:21

Prøv om du kan finde et sæt russiske 6P3S-E. De er en russisk udgave af 6l6, og de performer og lyder rigtigt godt.
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf PerHej » søn 28. dec 2014 15:08

Hej

Der er nogle til salg her 6L6 GA

http://hifi.brugtgrej.dk/annonce/117451

Hilsen Per H
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster