Tonni's Projekt Thorens

Alt om GDS

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf preludo » tors 22. jan 2015 16:11

Lækre sager :thumbsup:

Venligst Flemming.
Venligst Flemming.

______________________________________________________________________________
JBL 240Ti , JBL L100T, JBL L100 ,DIY Lenco L75/RB 300/Ortofon MC Samba, Ariston RD-40/SME 3009/ Ortofon 2m Blue ,Denon PRA 1500,Denon POA 2400,Proton AA-2080.
Brugeravatar
preludo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: 6670 Holsted

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 22. jan 2015 16:36

De er jo utroligt lækre begge to. Du får da vist brug for et armboard mere? :p
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » tors 22. jan 2015 18:24

Ja det kunne jeg, i den grad, godt forestille mig "Bop"!

Jeg gav det andet board en gang teaktræsolie, her i eftermiddag, og hold da op hvor blev det smukt!
Selvfølgelig mørkere i tonen. Men samtidig changerer det over i nærmest gyldne nuancer!
Lige til at tabe hagen over!!! :OLO:

Kan desværre ikke få dybten, og changeringen, med på et foto...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 22. jan 2015 18:32

Det glæder mig at høre! Smid gerne et billede alligevel :p
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » tors 22. jan 2015 19:09

Jamen her har du så en smagsprøve. Men som skrevet yder det ikke boardet retfærdighed, overhovedet!
Jeg har i øvrigt kun givet det en gang olie, endnu...

Armboard en gang olie.jpeg


Når det har fået en gang eller to mere, vil dybden sikkert blive endnu bedre!?

Jeg bruger i øvrigt noget olie der er vintage, og dermed med rigtige opløsningsmidler i...
- Det hedder "Bro Centurio"
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Fredmarantz » tors 22. jan 2015 22:24

Tonni - Tonni - Tonni!!!

Da jeg selv (og måske én mere) står overfor en renovering af især motordelen på Thorens 124 II (i Beogram 3000-version) har jeg jo ikke kunnet undgå at fatte en særlig interesse for din tråd her.

Da jeg også ved, at du har en særdeles systematisk tilgang til processen og er i besiddelse af høj teknisk fornemmelse - ser jeg virkelig frem til din istandsættelse af især motoren, men selvfølgelig også de øvrige dele af denne pragtfulde pladespiller. Vil du ikke godt lave den FEEEEDE og fyldestgørende beskrivelse af dette. det vil i hvert tilfælde hjælpe mig rigtig meget - ikke mindst med modet til at gå i gang og fuldføre sådan et projekt. Jeg ved godt, at jeg kan læse mig frem til meget af det på nettet - men i og med, at jeg kender dig og din tilgang, kan jeg bedre "justere" mig ind på, hvad der rent faktisk laves. Du er heldigvis godt i gang.

Jeg har tidligere talt en smule med KlausM, som vist har været i gang med én/sin på et tidspunkt - og også synes at huske, at PeterQR vist også har været i gang - X-ray osv...så der er jo en bunke videnspersoner, som forhåbentlig også vil byde ind undervejs.

Fedt projekt at have - den pladespiller skal nok komme til at synge igen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » fre 23. jan 2015 07:47

Ja ja Freddy... Du får altså ikke en fuldstændig "step by step guide", det vil være for omfattende!
Men nu ved jeg jo også, at du godt kan tænke mellem linjerne. ;)

Nu her, lidt senere op af dagen, skal jeg have fundet en beholder. Så kan lejerne blive druknet, i et dertil egnet fluidum.
Husk. Sintrede broncelejer har ikke alt for godt af fedtfingre, hvis de er nye og uimprægnerede... De nærmest suger alt til sig.

Og ja jeg håber meget at det ikke bliver et sololøb med denne tråd! Alle råd og indspark et velkomne!!! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf his067 » fre 23. jan 2015 10:47

Tonnni,, den anbefalede procedure på Nettet er at lægge lejerne i en varmebestandig beholder og sætte dem i en 150° varm ovn i ½ time eller så. Derefter, skal de køle langsomt ned i oliebadet og måske varmes op/køles ned et par gange til. Måske er det lidt for omstændeligt (jeg er ikke en expert i den slags), men det var hvad jeg gjorde med min motor. Jeg brugte også 2.5mm skruer/møtrikker istedet for nitter til as sætte bundlejet på plads igen. på den måde bliver det nemmere at reparere næste gang.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » fre 23. jan 2015 11:46

Hej His!

Det er nøjagtigt den procedure jeg hat tænkt mig at bruge, da jeg ikke råder over et anlæg til at vacuumimprægnere lejerne!
Bortset fra jeg også vil lade lejerne stå i et par døgn, for at suge alt den olie de overhovedet kan...
Jeg har endda investeret i en "camping-ovn" til formålet. Konen vil, underligt nok, ikke have jeg bruger komfuret i køkkenet! :Skor:

Og min E50 har været skilt ad før. (det var der jeg opdagede at lejerne var ødelagt af det jeg senere fandt ud af var teflonolie) Og samlet igen med 2.5 mm rustfrie maskinskruer...

Jeg skal dog på jagt efter noget passende olie, da jeg ikke lige havde nok... Desværre er SAE20 ikke det mest brugte, og det er det der er almindelig enighed om man bør bruge, rundt på diverse fora. - Altså dem der ikke bare refererer til "Thorens olie"...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf pqrannes » fre 23. jan 2015 12:20

Tonni skrev:... Jeg skal dog på jagt efter noget passende olie, da jeg ikke lige havde nok... Desværre er SAE20 ikke det mest brugte, og det er det der er almindelig enighed om man bør bruge, rundt på diverse fora. - Altså dem der ikke bare refererer til "Thorens olie"...


Måske har jeg stadig noget "schweizisk" Quaker State motorolie i garagen: viewtopic.php?f=565&t=1254&p=15413&hilit=sae+olie#p15393

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Helikon » fre 23. jan 2015 12:23

Her fås sae20 monograde til dem med gamle biler og grammofoner :p
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol- ... -202p.html
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » fre 23. jan 2015 14:06

Mange tak for kommentarerne, og tilbuddene!

Er lige nu ved at se, om ikke jeg kan få fat i det der, angiveligt, kommer tættest på den oprindelige motorolie.

Det drejer sig om "ISO VG 22 Spindel olie" og skulle også være den viskositet Schopper sælger.

Hmm må forske lidt videre...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf bukkehave » fre 23. jan 2015 16:59

Nøj, det er et spændende projekt. Jeg kan ikke se mig fri for at jeg også har en 124 mk 1 der kunne trænge til en kærlig hånd. Problemet er bare jeg bruger den hver dag :-).

Hvad regner du med at komme af med for renovering af motor?

Flere billeder tak :-) + indkøbsliste :ide:
Brugeravatar
bukkehave
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 12 apr 2011
Lokalitet: Århus C

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Ehapa » fre 23. jan 2015 17:09

Fedt projekt, desværre har jeg ikke 124 mere, kan man få den motor til at kører "spot on" på omdrejningerne, synes altid de kører lidt ujævnt?.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf his067 » fre 23. jan 2015 17:29

Helikon skrev:Her fås sae20 monograde til dem med gamle biler og grammofoner :p
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol- ... -202p.html




Billede
Man kan sært nok ikke få denneher olie i Europa, men Amazon.com kan sende: http://www.amazon.com/3---ONE-10045-Motor-Pack/dp/B0083V8MMG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1422026799&sr=8-1&keywords=electric+motor+oil.

Det er den jeg bruger (og den der generelt anbefales i DIY-Audio tråden).
Den har den fordel at der ikke er additiv tilføjet.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 26 gæster