Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf Nillerviborg » man 27. apr 2015 22:59

Hello World..:

- Jeg har nylig afsluttet en komplet renovering med en ornli' røvfuld billeder - og beskrivelse ( på engelsk ), og som så mange andre spændende renoveringer og reparationer er de endt på Facebook.
Jeg ved fra tidligere, at man ikke er Vildt tilfredse med at billedserierne laves / lægges på FB - Men det er sgu' et interface jeg nemmere hitter ud af ( Og som - undskyld udtrykket - rammer bredere ). Af samme årsag bliver der kun linket / oprettet poster herinde, når det er "noget lidt specielt"
Så bær over med mediet - ellers må vi få Mads til at slette posten - og nyd billeder + beskrivelse. ADVARSEL - L550 er ikke et begnderprojekt, så skulle nogen kaste sig ud i lignende, så sørg for at have minimal erfaring i baghånden, + evt. en "prof"...

OBS..: FB Album kan nydes uden at man har selv har en FB Profil...

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 360&type=1

( I nærmere fremtid vil osse komme en komplet Renovering af en Krell KSA100mkII - fra vel lige snævert omkring 80' ... )

Mvh. Lars / Viborg
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf Fredmarantz » man 27. apr 2015 23:10

Flot og grundigt arbejde - på en rigtig fin ting. Sådan et gennemgribende check er vel i sagens natur også netop nødvendigt på sådan en fætter, med den varme, som den genererer. Det er desværre hagen (udover el-regningen og miljøet) ved at at have sådan én varmt kørende sag.

Men ... flot billeddokumentation.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf acj1980 » tirs 28. apr 2015 09:09

Altid godt at se og følge sådan et projekt, jeg har selv lavet det nogle gange med mine vintage radioer/fjernsyn
acj1980
 

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf High Sky » tirs 28. apr 2015 09:32

Flot. Dælme grundigt arbejde. Forresten gad jeg godt høre den hemmelige opskrift på "op-farvning" af membraner. Du bruger vel en slags tush i flydende form.

Jesper
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf Highmass » tirs 28. apr 2015 10:06

Hej Jesper.
Ja nu er jeg jo ikke den "rigtige" Lars, men jeg har da et bud. Narvsværte er cellulosebaseret, fuldstændigt ligesom pap. Jeg bruger det altid, normalt den variant som bare hedder sort (Der findes også en "ekstra sort". Giv membranerne én eller to gange, og de ser ud som om de aldrig har set sollys. HUSK at lade det tørre godt inden du spiller på højttalerne igen. Jeg har hverken været i stand til at høre eller måle forskel før/efter. Pas på det sviner, og det er meget tyndtflydende. Tag evt. en gammel skodenhed at øve dig på først.
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf High Sky » tirs 28. apr 2015 13:11

Super. Takker for rådet.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf Stereofun » søn 3. maj 2015 02:25

Flot og grundigt arbejde ! - koebte en brugt tilbage i midt 90'erne - min sidste forstaerker inden jeg flyttede til USA. Re-cap'd de to driver boards, samt justerede dc/bias - kan huske der var noget boevl med plastic connectoren til driver boards, saa jeg endte med at lodde direkte paa, ellers kunne der komme grimme "pop" lyde. Ja, den varmede hele min lejlighed op om vinteren. LC audio fra Holstebro, dengang vaerkstedet var i en baghave - skiftede mine lade lytter fra 2x 15k til 10 x 12k - Den loed fantastisk, men maatte desvaerre saelge da jeg rejste. Tak for gensynet !!
Brugeravatar
Stereofun
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17 maj 2012
Geografisk sted: Tucson, Arizona
Lokalitet: Tucson

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf Jogvan » tirs 5. maj 2015 23:15

Dejlige billeder, jeg ville så gerne ønske, at min gamle trofaste L550er kunne få sådan en omgang
Jogvan
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28 dec 2014
Lokalitet: Torshavn

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf LektorBlomme » man 15. feb 2016 00:04

Hejsa (Lars og andre der har godt styr på Luxman L550)

Min egen udgave spiller stadig rigtig fint, og jeg har ikke haft behov for at pille ved den indtil videre.

Nu er der efterhånden lidt skatten og udfald på enkelte kontakter, og jeg tænker at det er på tide, at jeg får renset nogle kontakter i den, og måske lidt almindelig rengøring indeni.
Efter at have pillet toppen af, slår det mig, at denne forstærker er noget mere kompakt pakket, end andre jeg har rodet lidt i.

Spørgsmålet er: Hvordan kommer jeg nemmest til kontakterne? det drejer sig primært om indgangsvælgeren og MM/MC-vælger, som vidst sidder tæt på bagpladen(?)
Skal jeg "bare" afmontere køleribberne - med transistorerne - eller er det slet ikke nødvendigt, eller findes der et helt specielt trick?

Mvh en forsigtig LektorBlomme i livrem og seler
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf acj1980 » man 15. feb 2016 01:08

Sidder selektoren forrest eller med båndtræk bagerst? hvis det er det sidste er det jo relativ let.. så godt dit projekt, det er en pæn omgang, men de print giver mig kuldegysninger, jeg husker dem og placeringerne af komponenter og øer som noget forfærdelig skrald når det var blevet lidt træt af dage
acj1980
 

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf Nillerviborg » man 15. feb 2016 01:15

Blomme, du kommer nemmest til Phono indgangsvælger og Phono belastningsomskifteren ved at tage bagpladen af - Altså angrib enheden heeeelt bagfra. Det hjælper ikke en dyt og pille køler mm. ud af forstærkeren...

Mvh. Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf LektorBlomme » man 15. feb 2016 22:11

Tak, så blev jeg så meget klogere - så entrerer jeg den vej.

Jeg mener de begge er med båndtræk, og placeret bagest i maskinen, så jeg tager bagvejen, som Lars skriver.

Heldigvis fejler min egentlig ikke noget - bare lidt skrat - så jeg skal ikke have skiftet nogen dele. Den er - som der skrives længere oppe i denne tråd - ikke for begyndere, og jeg fik da også skiftet et par kondensatorer og justeret den, da jeg havde købt den, men det overlod jeg til en professionel.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf LektorBlomme » fre 19. feb 2016 12:24

Så er de renset, og alt knas og udfald er væk :OLO:

Så har den kun en lille skavank tilbage... Det hjælp ikke at rense kontakten til "tone in", så problemet er stadig:
Når "tone in" trykkes ind ( og altså aktiverer tone-kontrollerne) falder lydniveauet markant - måske 20 db eller deromkring - det lyder som om man muter. Der er dog stadig lyd igennem, og skruer man op, er det fint, og tone-kontrollerne virker fint.
Hvad kan det være, der forårsager så drastisk et lydfald, når "tone in" aktiveres?
Kan der sidde et træt "lyt" i et lille kredsløb? - eller er det noget helt andet?
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf Nillerviborg » fre 19. feb 2016 20:47

- der sidder serielytter til tonekontrollerne... - men det er en væsentlig større operation du er på vej ud i, hvis du vil lyt-vejen...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Luxman L-550 Renovering - Billedserie på FB

Indlægaf LektorBlomme » fre 19. feb 2016 21:02

...Det må jeg hellere overlade til en pro
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster