LL Piccolo Box 647

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

LL Piccolo Box 647

Indlægaf Poul » fre 29. jan 2016 23:09

Er i gang med at restaurere den gamle LL-radio.
Nu spiller den fint på FM-båndet, men den finder ingen stationer på AM-båndet (LB, MB, KB I, KB II).
Hverken på den indbyggede ferrit-antenne eller på ekstern antenne. Den suser, men ingen lyd.
Alt ser iøvrigt fint ud, og der har tilsyneladende ikke været arbejdet på radioen.
Har renset omskifterkontakterne, men har ellers ikke været i gang med AM-delen, da jeg først lige vil prøve at høre, om de erfarne folk i forummet kan give mig et tips.
Vil helst have det hele til at virke, da det jo er en fin gammel radio.
På forhånd tak! Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: LL Piccolo Box 647

Indlægaf acj1980 » fre 29. jan 2016 23:43

Hej Poul.. har du en målsender til at sende med? du kan checke om støjen bliver lidt kraftigere ved at stikke en skruetrække ind i t stikket eller det stik der er am tilslutningen, du kan også lave en lille snyder for at høre om der er åbent igennem am´s mf del ved at have en ganske alm fjernbetjening til et fjernsyn, radio etc. tæt ved radioen og tryk på på en af knapperne på fjernbetjeningen, er mf delen iorden vil radioen kunne opfange det svage signal fjernbetjeningen udsender fra dennes keramiske filter, dette svinger nemlig lige omkring de fleste radioer´s am mellemfrekvens, ca 455 Khz.

Jeg håber det kan hjælpe dig lidt på vej, du skriver at den suser, er det den standard radiosus vi normalt hører eller er det en stille sus som i pssssss ? for er det sidstnævnte, er det med rimelig sikkerhed en transistor der er smuttet, eller en diode der er afbrudt, germaniummerne var desværre ikke "langtidsholdbare"
acj1980
 

Re: LL Piccolo Box 647

Indlægaf Poul » lør 30. jan 2016 10:07

Hej acj.
Tak for forslagene. Jeg prøver først med min fjernbetjening i nærheden af radioen.
Med hensyn til "suset" så synes jeg, at det er for ensartet i forhold til et normalt "radiosus".
Der er dog et enkelt sted, hvor den giver en slags fløjten, noget lignende som en støjsender.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: LL Piccolo Box 647

Indlægaf MaxJ » lør 30. jan 2016 10:18

Jeg har diagram hvis det kan hjælpe.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: LL Piccolo Box 647

Indlægaf Poul » lør 30. jan 2016 10:33

Hej acj og Max.
Har prøvet med fjernbetjeningen, men der er overhovedet ingen reaktion.
Fandt iøvrigt ud af, at den "fløjter" flere steder på skalaen, både på MB og LB.
Der er vist en defekt komponent et sted i AM-delen, så det ville jo være dejligt med et diagram Max.
Hvordan kan det evt. sendes?
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: LL Piccolo Box 647

Indlægaf MaxJ » lør 30. jan 2016 10:44

Hvis du sender din private mail adresse til mig i en PB så sender jeg det til dig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: LL Piccolo Box 647

Indlægaf Rolf Zetterberg » lør 30. jan 2016 18:40

http://www.radiohistoriskforeningvest.d ... iagram.png

Eftersom AM och FM har gemensamma transistorer i MF kan det inte vara någon av dem.
Återstår HF och blandare för AM eller fel på detektor AM.
Man kan testa blandaren om man ställer en annan transistorradio bredvid.
Gissar dock på HF-transistorn-den "ökända" AF115.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: LL Piccolo Box 647

Indlægaf Tube mania » søn 31. jan 2016 00:30

Denne fejl kan meget vel skyldes transistor 117 som er AM oscillator. Den kan finde på at kortslutte, men kan checkes ved at stille radioen på mellem eller langbølge og så måle om der er 9V på emitter. Hvis der ikke er det...så mål på den anden side af modstanden 163, 3,3K. Hvis der er spænding her...skift transistor.

Hvis der som der skal være er spænding på emitter kan transistoren stadig være defekt og man må gå til normal diode-check med transistoren ude af kredsløb. Her skal erindres diode-check ikke som normalt viser 0,5-0,7V, men kun ca 0,2 V for OK transistor (Germanium). Er alt som det skal være, men AM stadig nægter at fungere skal de højere magter tages i brug ;)
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: LL Piccolo Box 647

Indlægaf acj1980 » søn 31. jan 2016 14:37

Tube mania skrev:Denne fejl kan meget vel skyldes transistor 117 som er AM oscillator. Den kan finde på at kortslutte, men kan checkes ved at stille radioen på mellem eller langbølge og så måle om der er 9V på emitter. Hvis der ikke er det...så mål på den anden side af modstanden 163, 3,3K. Hvis der er spænding her...skift transistor.

Hvis der som der skal være er spænding på emitter kan transistoren stadig være defekt og man må gå til normal diode-check med transistoren ude af kredsløb. Her skal erindres diode-check ikke som normalt viser 0,5-0,7V, men kun ca 0,2 V for OK transistor (Germanium). Er alt som det skal være, men AM stadig nægter at fungere skal de højere magter tages i brug ;)



Fuldstændig rigtig TM, som jeg vidst nok også skrev, så er det ikke unormalt at germanium transistorene forgår, jeg har oplevet lignende fejl med gernanium dioder, her var det så FM der var tavns da denne sad i detektoren
acj1980
 

Re: LL Piccolo Box 647

Indlægaf Poul » søn 31. jan 2016 15:41

Tak for de gode forslag - jeg går i gang med at prøve dem, men vil lige afvente diagrammet fra MaxJ.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: LL Piccolo Box 647

Indlægaf Poul » tors 4. feb 2016 21:09

Så kom der også gang i AM-delen på Piccoloen - dejligt!
Det var HF-transistoren (Nr.145/AF115), der havde en intern kortslutning til stel.
Jeg læste på en engelsk hjemmeside (markhennessy.co.uk), at det var en almindelig fejl på de gamle germanium transistorer, og at man kunne forsøge at afbryde kortslutningen med et "lille dask" på transistoren med en skruetrækker - og minsandten om det ikke virkede med det samme, og nu spiller den fint på LB, MB, KB I og KB II.
På samme hjemmeside var der også en anvisning på, hvordan man kunne forsøge at "afbrænde" kortslutningen, men det har jeg dog afholdt mig fra at prøve.
Nu er jeg spændt på, om den senere kortslutter igen, og så må jeg jo nok i gang med en udskiftning, men den gamle Ge-transistor er vist svær at få fat på.
Kan man mon erstatte den med en mere moderne Si-transistor, f.eks. en BC558B, som har næsten de samme data som AF115?
Endnu engang tak for jeres hjælp med gode råd og Service-Anvisningen fra MaxJ.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: LL Piccolo Box 647

Indlægaf MaxJ » tors 4. feb 2016 21:36

Jeg er da glad for at kunne hjælpe.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster