Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf beodude » søn 1. maj 2016 19:36

Hejsa. Jeg har fået fat i sådan en receiver, den virker fint. Men de 2 tandhjul markeret med grøn farve, sidder ikke tæt nok sammen til at skifte frekvens med tuning knappen. Jeg mistænker det stykke mørkgrå metal det hele sidder fast på. Det synlige af den er markeret med rød farve. Det er flækket flere steder.
Er der noget jeg kan gøre ved det, for at få det til at virke igen?
Eller ville man være nød til at skulle, tage stumper fra en anden receiver?
Det er lidt surt at skulle have låget af, og være nød til at bruge en skruetrækker eller lignende. Hvis man vil skifte radiokanal.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
beodude
 

Re: Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf cdp » man 2. maj 2016 18:25

Det er svært at gennemskue på billedet, men hvis akslen til drejekondensator kører ok , dvs. der er luft og lamellerne ikke skraber mod hinanden nogen steder, er det vel enten et plast tandhjul der er defekt eller manglende indgreb i hinanden... hvis det store hjul til skalasnoren er løst, eller leje/bøs er defekt, ville jeg overveje en donor eller bare transmissionen, hvis muligt, og får du dem tll at funke igen, skal de nok lige kalibreres til en station du kender og ved hvor ligger på fm-båndet.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf beodude » man 2. maj 2016 19:24

Det hele kører fint rundt og sidder ok fast, tandhjulene sidder bare ikke tæt nok sammen. Og det mørkgrå stykke metal som det hele sidder på, er flækket rigtig mange steder. Så tror at det har lavet lidt afstand imellem de 2 tandhjul.
Men tænkte på, om man kunne løsne tandhjulene lidt og justere dem tættere på hinanden?
Vil ikke bare begynde, at løsne det hele. Uden at vide hvad man kan gøre ved det.
Det med at sætte den til en stadion jeg kender er nemt nok, den eneste jeg kan modtage her. Det er radio nord 92,6, ellers skal jeg have en meget bedre antenne for at kunne tage andre, uden at der er for meget støj.
beodude
 

Re: Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf cdp » tirs 3. maj 2016 10:16

Aaarhh, det lille plasthjul ser ud til at være forskubbet på akslen..
Hvis det er problemet, må det tilbage igen og fastgøres..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf beodude » tirs 3. maj 2016 11:22

Det lille plastiktandhjul sidder fint og kører fint rundt, men er nødt til at trykke på det store. For at de får nogenlunde kontakt.
Man kan vist ikke rigtig se det lille tandhjul på billedet. Det stykke plastik imellem den røde og grønne streg sidder på ydersiden af det lille tandhjul. Ved ikke lige hvad den er til eller gør godt for. Men tror at det har været forsøgt repareret før, det lyse metal plade med et beslag der går ned og holder ved det store hjul til snoren. Ser noget hjemmelavet ud.
Men ellers må jeg bare opgive tuneren, og sælge den som den er. For resten spiller som det skal, da jeg testede den.
Defekter er desværre bare skidt for salgsværdien :(
beodude
 

Re: Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf jan_stevns » tirs 3. maj 2016 12:33

Kunne godt tænke mig at se et lidt mere skarpt billede :)
jan_stevns
 

Re: Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf beodude » tirs 3. maj 2016 13:56

Det ville jeg gerne tage, men min mobiltlf er ikke super til nærbilleder.
Og har desværre ikke andre kamera´er. Men kan lige lægge et link med billeder som ikke er blevet lavet mindre. Om ikke andet.
beodude
 

Re: Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf beodude » tirs 3. maj 2016 14:02

Får ikke bedre nærbilleder med min mobil. Men nu er der billeder fra lidt flere vinkler.
http://www.hifigalleri.dk/fotoalbum/div ... e_sa_5360_
beodude
 

Re: Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf cdp » tirs 3. maj 2016 16:45

hjul til skala snor ser ud til at være forskubbet (skulle mene akslen bør flugte med hjulkant) - den metalbøjle som ses øverst ser lidt mystisk ud..
Hvad sker der, hvis du forsigtigt rykker lidt i banditten ?? :p (skalahjul/lejring) - noget må jo være galt et sted..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf beodude » tirs 3. maj 2016 18:09

Hvis jeg trykker den øverste del af hjulet ud og det nederste ind imens jeg drejer. Så får tandhjulene faktisk ok fat i hinanden.
Men som skrevet tidligere. Det mørkegrå metal er flænget flere steder, så tror det er gået i stykker før og er blevet lappet sammen. For at holde tandhjulene tæt nok sammen. Hvis man ser billede 2 i høre side i linket, kan man se en modstand eller hvad dimsen nu hedder, stå lodret helt i ude i siden. Som er skåret over og sat fast der med tape. Har ingen ide om hvorfor, andet end jeg kan se snoren går imod den.
beodude
 

Re: Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf beodude » tirs 3. maj 2016 18:51

Kan se at hvis jeg sætter noget i spænd, i det markerede sted. Så kommer tandhjulene tæt nok sammen og virker.
Men det vil stadig kun være en lappeløsning mere, oveni den gamle lappeløsning. Skal nok have slagtet en anden receiver, magen til hvis jeg skal have lavet det på en fornuftig langtidsholdbar måde :(
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
beodude
 

Re: Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf cdp » tirs 3. maj 2016 22:25

- Det ligner overlast/vold på det stykke støbe gods du indkredser - og hvis stykket danner styr for transmissionen ligger hunden begravet her.. som du selv nævner, er løsningen nok desværre udskiftning. Måske kan hele printet med kondensatoren byttes over fra en anden, men så skal andre nok lige byde ind med gode råd eller advarsler omkring dette.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Technics SA-5360 med defekt tuner del.

Indlægaf beodude » tirs 3. maj 2016 23:58

Printpladen er jo næsten al indmaden i receiveren, bortset lige fra køleribbene og strømforsyningen :)
Og det føler jeg mig ikke kvalificeret nok til, må jeg ærligt indrømme.
beodude
 


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster