Trafo-snerren (50Hz) Marantz 1200B - fejlsøgning

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Tonni » man 29. aug 2016 21:42

Jeps! - Og håb på det er nok... Værste fald kortsluttet vinding/lag... Syder det, hvis du lytter rigtig godt efter?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Fredmarantz » man 29. aug 2016 21:55

Nå - men lige for at spole lidt tilbage - eller hvad man nu kan sige, så er det vel velkendt, at alle trafoer tilkoblet AC skal "knurre" ganske lidt - men kan mærke det og lægger man øret lidt til, så er det der også - i hvert fald på alle de apparater, som jeg gennem tiden har haft fingrene i. Den trafo-summen er mekanisk, det er der ingen tvivl om - den fremstår nærmest som en summen, hvor man fornemmer, at noget "svinger med"/resonnerer- dette kunne vel udmærket være "klokkerne" på trafoen, som står og "tikker" de 50Hz? - jeg vil spænde den lidt hårdere sammen, hvis jeg kan, ved førstkommende lejlighed og oplyse her, om det hjalp.

Siger man ikke, at hvis noget i interiøret i en bil gør det samme - relaterende til motorens omdrejninger, at det "klevrer" ?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Fredmarantz » man 29. aug 2016 21:56

Tonni skrev:Jeps! - Og håb på det er nok... Værste fald kortsluttet vinding/lag... Syder det, hvis du lytter rigtig godt efter?


Hej Tonni - nej, jeg synes ikke, at det "syder" - det er den omtalte "klevren", som er der og kun det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf spuncut » tirs 30. aug 2016 00:15

"Klevrer" det må være jysk for "kleprer"? som når et halvt åbent vindue kleprer i beslaget under en brise?

Tjek lige om spoleformen evt. sidder løs. måske kan du komme til at mokke (andet godt ord) en skruetrækker ind under formen, hvorved kleprer-lyden ændres/forsvinder.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Fredmarantz » tirs 30. aug 2016 00:23

Jep - Spuncut - det må sgu være det næste træk. Jeg må traske lidt rundt i forstærkeren og undersøge, om noget "svinger med" - og manipulere med spoleformen og se, hvad det så gør. Jeg håber saftsuseme ikke, at jeg skal ud og finde en anden 1200B- trafo - de hænger ikke på træerne, og den skal jo være original :Skor:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf spuncut » tirs 30. aug 2016 00:50

Nu skal vi jo ikke male fanden på væggen, men vil en eventuel omvikling stride mod det "vintageetiske codex" der hersker på Herningegnen?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Fredmarantz » tirs 30. aug 2016 00:56

Ja- det vil det. Det er egentlig belastende, men samtidig med til at sørge for "Marantz-fuldblod"s overlevelse. :cool1:

Jeg har en ekstra trafo fra en Marantz 250 (som altid har været ment til hug) - hvis den trafo har samme partsnummer, kunne den jo komme i spil. Bare partsnummeret er identisk, er det ok. :thumbsup:


Edit: Model 250 og model 1200B har mange fælles træk. De lidt populært skrivende på udenlandske fora, har ofte slået sluttrinsdelen fra en 1200B i hartkorn med en 250. (sluttrin) - men dette kan jeg nu ikke helt tilslutte mig. Men de har mange fælles dele - måske også trafoen?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Tonni » tirs 30. aug 2016 05:56

Fredmarantz skrev:
Tonni skrev:Jeps! - Og håb på det er nok... Værste fald kortsluttet vinding/lag... Syder det, hvis du lytter rigtig godt efter?


Hej Tonni - nej, jeg synes ikke, at det "syder" - det er den omtalte "klevren", som er der og kun det.

Vh
Freddy

Pfhew! Det var en god nyhed!
Grunden til jeg var omkring en evt. short, var at det "trådte ind" ved en rimelig defineret spænding. - I stedet for at komme snigende... Gnist spring ell lign...
Ville det være mod de Freddyske kodeks, hvis man "tabte" trafoen i en spand trafolak, og bagte den?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Fredmarantz » tirs 30. aug 2016 12:54

Nu har jeg tændt den igen - men uden noget tilkoblet (via skille/vario 230V) - foreløbig, efter ca. 10 min, er trafoen helt tavs.

Dette for at kunne finde ud af, om nogle af de tilkoblede apparater, eller kablerne derimellem, skulle skabe miséren.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Fredmarantz » tirs 30. aug 2016 13:02

Tonni skrev:
Fredmarantz skrev:
Tonni skrev:Jeps! - Og håb på det er nok... Værste fald kortsluttet vinding/lag... Syder det, hvis du lytter rigtig godt efter?


Hej Tonni - nej, jeg synes ikke, at det "syder" - det er den omtalte "klevren", som er der og kun det.

Vh
Freddy


Ville det være mod de Freddyske kodeks, hvis man "tabte" trafoen i en spand trafolak, og bagte den?


Ja- det ville det. Det skulle i hvert tilfælde være sidste udvej inden en original erstatningstrafo med samme pertsnummer blev monteret. Som beskrevet ovenfor, så er det sgu besværligt at være som jeg er med sådan noget..... ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Tonni » tirs 30. aug 2016 13:10

ggg Jeg tror jeg ved hvor du befinder dig! - Men har bare ikke selv mulighederne for at dyrke mit vanvid, endnu!
Ungerne må først flyve... :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf his067 » tirs 30. aug 2016 13:43

Jeg havde et lignende problem med mine Radford MA50. Det viste sig at være min FM antenne som lavede en brumsløjfe. En galvansisk isolering gjorde underværker.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf spuncut » tirs 30. aug 2016 22:19

his067 skrev:Jeg havde et lignende problem med mine Radford MA50. Det viste sig at være min FM antenne som lavede en brumsløjfe. En galvansisk isolering gjorde underværker.


Brum som blander sig med signalet og ender op i højtalerne?
Eller
Mekanisk brum som kan høres fra en transformator?

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf his067 » tirs 30. aug 2016 22:22

Jeg bilder mig ind at det også reducerede mekanisk snerren/brum (men jeg kan huske forkert).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Fredmarantz » tirs 30. aug 2016 23:18

Nå -men fejlsøgningen fortsætter med uformindsket styrke:

Marantzen er taget ud af anlægget - sat på skillevario-forsyning uden tilkoblinger i . ø . = 0 snerren (det var jo det rigtige ord :-)
Herefter:
Forbindelse mellem for-og slutdel genetableret = 0 snerren
Højttalere sat på = 0 snerren
Lydkilde (FM-tuner) sat på = 0 snerren

Nu mangler jeg at afprøve CD - båndoptager ind/ud - pladespiller + pladespillerground - skridt for skridt - med de samme kabler. Så må jeg jo kunne se, hvornår det opstår. Meget tyder på, at fejlen skal findes UDEN for Marantz'en eller i et specielt dårligt samspil med en af disse ting incl. et halvdårligt kabel måske?

Melder tilbage...

NB: Marantz'en opfører sig i . ø,. eksemplarisk - lyder super - bias spot on og stabil - DC-balance tæt på 0V - stabilt - så derfor kaster jeg ikke så meget energi ind i dét.. Helt tavs for mislyd i højttalerne - kun musik og intet andet - lyder, som den skal.. (Kun trafo-snerreriet er et problem, som forhåbentlig snart er løst. jf. ovenstående.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster