Anbefal mig en forstærker

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf spuncut » søn 16. okt 2016 01:49

Her er mit bedste bud fra dba lige pt.
http://www.dba.dk/forstaerkersaet-nikko ... 027406951/
Nikko's Alpha'er har generelt ry for at kunne trække det meste og levere et dynamisk og levende lydbillede.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf MAJ » søn 16. okt 2016 08:36

Du er velkommen til at låne en Harman Kardon 665 VXI og se hvad det gør for dig. Den er, om nogen, strømstærk og har muskler i overskud tillige med, at den spiller meget musikalsk. Så kan du få en indikation om, hvilken vej du skal gå, eller ikke.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf Captain Phoenix » søn 16. okt 2016 09:15

K_50 skrev:Jeg tror, det er grafen for en anden model, du har fundet der. Mine er Compact Monitor 2 med 8" bas og en følsomhed på 86db/1w/1m.

K_50 - du har ret.
De data + grafen jeg skriver om er fra IMF Compact 2 - altså uden "Monitor". *)

Nå - det stiller jo sagen noget bedre ift. bas-niveau (8" bas isf 6,5") og lydtryk (1w/1m/86 dB).
Der er dog stadig ikke tale om en følsom højttaler - omregnet til "driftseffekt" svarer det til 10 watt (96dB/1m).

Kbekke (godt at høre fra dig igen, Kim - altid læsværdigt) er inde på noget helt rigtigt med forstærkeres forskellige evne til at drive højttaler-belastninger, der jo netop ikke "bare er 8 ohm", selv om det måske står opgivet som sådan.
Impedansen varierer over højttalerens frekvensområde så der kan være udfordringer ift. lavere impedanser ved bestemte frekvenser samt fasevinkler (kort fortalt hvor strøm og spænding er ude af sync. hvilket udfordrer nogle forstærkere mere end andre) *).
Disse ting spiller dog knap så stor en rolle ved lave niveauer, hvor forstærkeren generelt er mindre belastet. Men enig med kbekke: Gå efter en strømstærk forstærker.

Den af MAJ foreslåede HK 665 VXI er netop sådan én (og næsten vintage :p ).
Harman Kardon var én af de producenter, som var mest opmærksomme på at designe deres forstærkere/receivere ift. den belastning som højttalere reelt udgør (inkl. impedans-variation og fasevinkler).
Det illustreres - f.eks. for forgængeren til den foreslåede - ved en 3D-graf som ses nedenfor:

Skærmbillede 2016-10-16 kl. 08.57.14.png

God forstærkerjagt - keep us posted :p

*) Jeg fik også omregnet disses driftseffekt forkert (den er faktisk 20 watt for 96dB/1m - ekstremt højt). Flot Phoenix... Eneste undskyldning er, at jeg ikke havde fået mere end én Gin-Tonic fredag aften...

*) Det er bare ikke nemt at forklare - eller måske forstå - fænomenet fasevinkler, synes jeg. Engelske Wiki har en artikel om dette (=Phasor), men det siger jo ikke noget om hvad der er på spil ift hver enkelt højttaler - eller hvad det kræver af forstærkeren. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Phasor
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf ole n 84 » søn 16. okt 2016 16:05

Hvad med den her Kenwood Basic M1/ C2 http://www.dba.dk/forstaerkersaet-kenwo ... n=VersionA
ole n 84
 
Indlæg: 1106
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf K_50 » man 17. okt 2016 20:13

Så var der sgu en billig Nikko NA-890 i den blå, som jeg skal op at hente i morgen. Der er lys men ingen lyd i. Men den ser ret pæn ud, så jeg satser på, at der bare skal skiftes et par sikringer.
Hurra for impulskøb - måske...
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf K_50 » tirs 18. okt 2016 12:28

Således hjembragt fra Kokkedal:

Billede


Jeg satte den til med det samme i håb om, at den ville du virke. Men ak, som manden sagde, var der lys men ingen lyd.
Ud på værkstedet og af med frakken for finde sikringerne:

Billede

Lidt støvet, men ellers et pænt apparat, synes jeg. Og der var ganske rigtigt to af sikringerne, der så temmelig ristede ud. Så nu går turen ud i Amagers gader for at finde et elektronik-etablissement, hvor jeg kan få nogle nye.
Fortsættelse følger...
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf K_50 » tirs 18. okt 2016 16:35

Fortsat...

De friske sikringer gav et festligt lys fra sig og døde øjeblikkeligt, da jeg tændteforstærkeren. Hvad gør man så?
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf Louis » tirs 18. okt 2016 17:33

K_50 skrev:Fortsat...

De friske sikringer gav et festligt lys fra sig og døde øjeblikkeligt, da jeg tændteforstærkeren. Hvad gør man så?


Så skal den til doktor - sikringer sprænger ikke for sjov:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf rørglad » tirs 18. okt 2016 17:35

K_50 skrev:Fortsat...

De friske sikringer gav et festligt lys fra sig og døde øjeblikkeligt, da jeg tændteforstærkeren. Hvad gør man så?


Så afleverer man den til reparation eller sætter den til salg som defekt :)
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf cdp » tirs 18. okt 2016 18:23

- lidt ærgerrigt - tør man spørge efter prisen du gav..??
Det koster jo ikke noget lige at give den en storrens. Husk god lang/lun tørretid, ved brug af glasrens o. Lign.
Det er nemmere at spotte fysiske defekter i et rent indre og hvis du vælger service/rep. skader det ikke..
Ellers en ok amp. , lige før Nikko udfasede kvaliteten.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf K_50 » tirs 18. okt 2016 18:31

Jeg skulle slippe 250, så jeg tænkte det var risikoen værd. Det havde jo været billigt, hvis den kunne klares med nye sikringer.
Hvor sender man sådan en til rep. i København og omegn? (og til hvilken pris?)
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf Louis » tirs 18. okt 2016 18:53

K_50 skrev:Jeg skulle slippe 250, så jeg tænkte det var risikoen værd. Det havde jo været billigt, hvis den kunne klares med nye sikringer.
Hvor sender man sådan en til rep. i København og omegn? (og til hvilken pris?)


Analog bo kunne være et godt bud - det er vist i Glostrup
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf Helikon » tirs 18. okt 2016 19:30

ole n 84 skrev:Hvad med den her Kenwood Basic M1/ C2 http://www.dba.dk/forstaerkersaet-kenwo ... n=VersionA


det er ellers et ok fed sæt, havde engang C2 den har 2 valgbare knækfrekvenser i tonekontrollerne
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf Ehapa » tirs 18. okt 2016 19:36

Køb hellere noget der er recappet!..måske fra en sælger herinde..sådan en gammel defekt integreret skal nok have skiftet alle kondensatorer m.m.. også phono delen hvis den skal swinge...bliver temmeligt dyrt hvis man ikke selv kan.

Held og lykke..anyway.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf K_50 » lør 22. okt 2016 18:48

Så kom der en Luxman R-1050 ind ad døren. Jeg har lige kort testet den med lidt af Svanesøen (det Kongelige Kapel/Michael Schønwandt), som er det mest dynamiske, jeg har på CD, og der er væsentligt mere hul igennem, især i de svage passager, og totalt gåsehud når svanen dør :)
Næste skridt er helt sikkert tæppe på gulvet. Kolde klinker gør hihat og guitar til øredrabsmaskiner!

Billede


Udsigten fra sofaen:

Billede
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster