Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf Junker » søn 15. jan 2017 23:41

Er der nogen der kan anbefale en til ovenstående i eller nær Frederikshavn?
Junker
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11 dec 2016
Lokalitet: Frederikshavn

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8

Indlægaf Fredmarantz » søn 15. jan 2017 23:54

hmmm..

Kan du evt. fortælle lidt om, hvad der får dig til at ønske rep og eftersyn af dette dejlige sæt? - måske er det noget, som du evt. selv kan klare? - med lidt hjælp herfra forummet?

Det eneste ordentlige, som jeg lige kan komme på her, er at vi har et forummedlem, som hedder tctla, som vist bor lidt syd for Aalborg. Måske han kunne noget? - ville noget?

Ellers synes jeg ikke lige, at i hvert tilfælde JEG kender nogen "nordenfjords" - som jeg tænker kunne påtage sig opgaven - men jeg kender jo heller ikke alle - der skal nok være nogen deroppe.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf Junker » søn 15. jan 2017 23:59

Købt billigt på auktion, der liv i den men næsten ingen lyd. Har kun prøvet phono indgang. Har ikke teknisk forstand. Mest købt af nostalgiske årsager, havde en pa8 modificeret med for mange år siden. Kunne jo prøve med rensning osv først. Lugtfri petrolium vat pinde og lidt trykluft?
Junker
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11 dec 2016
Lokalitet: Frederikshavn

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf Fredmarantz » man 16. jan 2017 00:05

Ja- jeg tænker at du skal tage den fra strøm først. Dernæst noget rens (rensevædske - søg lidt om det) af div. trykknapper - og nok også drejeknapper (potentiometre og omskiftere). Dernæst give det en ordentlig omgang motion (trykke/dreje mange gange). Måske kunne du ofre lidt ekstra opmærksomhed på "tape monitor"-knappen. Den er ofte, men ikke altid en synder, da alt signal ofte går igennem denne omskifter.

Hvad har du haft tilsluttet? - phonoindgangen vil jo , hvis du fx har brugt en low output pick-up (fx en MC-type), ikke sige ret meget. Har du prøvet at sende noget CD-lyd gennem en AUX-indgang? - og hvad var resultatet af dette?

Hvordan opfører den sig? - er der mislyde i form af skrat - brum - deciderede udfald eller er det rent nok, bare for lavt? - er det begge kanaler? osv osv - detaljer please :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf Fredmarantz » man 16. jan 2017 00:17

Her er en formodet fremragende side til viden og service-hjælp til Sentec-produkterne:

Om ikke andet, så kan en mulig kommende tekniker til opgaven da bruge det.....

http://www.tekniken.se/sentec/


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf spuncut » man 16. jan 2017 01:25

Hej Junker
SC8 er en slemt fed forforstærker, modulopbygget og med omskifter som volumenkontrol. Nu da alle modulerne sidder på stikforbindelser kunne det da sagtens være et modul der har en dårlig i forbindelsen til strømforsyningen. Derfor bør alle stikforbindelser til modulerne have en ordentlig gang rens. Jeg vil anbefale at du først giver alle stik, omskiftere og potmetre en gang kontakt60, en gang massage, derefter en rensning med lugtfri petroleum, petroleum blæses derefter væk med trykluft. Resterende petroleum fordampes væk ved at varme apparatet godt igennem fx. med hårtørrer eller lignende. Slut af med at behandle kontaktoverflader med en smule WD40.
HUSK! Kontakt60 er et effektivt middel til at fjerne oxyderinger af kontaktflader. Men kontakt60 må kun have lov til at virke i kortere tid, et par dage betyder ikke noget men hvis der efterlades kontakt60 fx. i kontakter kan kontaktfladerne tage skade da kontakt60 er ætsende. Derfor bør kontakt60 ALTID skylles bort med fx. petroleum efter endt behandling.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8

Indlægaf tctla » man 16. jan 2017 07:25

Fredmarantz skrev:Det eneste ordentlige, som jeg lige kan komme på her, er at vi har et forummedlem, som hedder tctla, som vist bor lidt syd for Aalborg. Måske han kunne noget? - ville noget?


Jeg kan da godt tage et kig på sættet.
Det bør være muligt, at renovere det inden for rimelighedens grænser.
Jeg ved, at der i nogle modeller, har været brugt røde ROE-elektrolytter, og de er helt sikkert potentielle "spielverderbere" som bør udskiftes, hvis de findes i dit sæt.

Er det et problem for dig, at transportere sættet til Aars, hvor jeg bor, kan det i stedet afleveres nær Vodskov, adresse i PB.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf Junker » man 16. jan 2017 19:38

Har sendt PB tror jeg...
Junker
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11 dec 2016
Lokalitet: Frederikshavn

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf tctla » tirs 24. jan 2017 18:18

PA8 står nu i adskilt stand på bordet foran mig.
Lidt et sørgeligt syn, faktisk.
Der er virkelig en klaphat løs i det ganske, danske land, der bør forbydes al omgang med en loddekolbe.
Det bliver selvfølgelig nok lidt svært, at finde ud af, hvem klaphatten er, så det nytter vel ikke, at spilde mere tid på det !
Såeeehmm, altså:
Det indre af forstærkeren knaser godt af sand og støv.
Det er så-som-så med originale skruer og møtrikker.
Hovedprintpladen er VIRKELIG beskidt. Nullermænd og koner i rigt mål.
Det er selvfølgelig kun skønhedsfejl og en rengøring samt lidt passende hardware sætter det på plads.
Så det mere alvorlige:
Omtalte klaphat har "repareret" forstærkeren og derved ødelagt printet omkring driver- og udgangs-transistorer.
Virkelig superb dilletant-arbejde, se vedhæftede billede.
Et par Frako-lytter er skiftet ud til gu'-ve'-hva' for nogen lytter. Lige for en sikkerheds skyld ikke to ens selvom de burde ha' været.
Så til den HELT store øjen-åbner: :QQS:
Idioten, for det må klaphatten efterhånden omdøbes til, har gu' hjælpemig erstattet et Motorola DuoWatt driver-transistor sæt (BD419/BD420 eller BD529/BD530) med et sæt BD809/BD810.
Her falder kæden helt af !!
DuoWatterne har en Ft på 75MHz, erstatningerne 1,5MHz. Godt nok en nedgradering, der er til at tage og føle på.
Faktisk er de anvendte transistorer kun en VCEO på 80V mod de originales 100V.
Jeg vil slet ikke nævne hvor galt, det står til med hFE, suk !
Selvfølgelig, kan det være svært (læs: rimelig umuligt) at få fat på de originale DuoWatt transistorer, men Motorola anbefaler selv, at man anvender MJE243/MJE253 til erstatning, og dem er det absolut ikke et problem, at få tag i.
De ligner de originale tæt nok på VCEO, Ft & hFE til, at det går an, selvom de godt nok er en hel del kraftigere (PD = 15 Watt mod DuoWatt)
De originale udgangs-transistorer er 2N5880/2N5882 og de er udskiftede til BD317/BD318.
Her går det også galt med fT der dropper fra 4MHz til 1MHz.
Lidt mærkeligt, at man gider ulejlige sig med uoriginale transistorer, Farnell har stadig 2N5884/2N5886, der er helt lig de originale, kun en tand kraftigere.
-
Pause, indtil MJE243/MJE253 ankommer.......
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf Junker » tirs 24. jan 2017 20:47

De lodninger kun selv jeg gøre bedre. Nå men det bliver sjov at se en grim ællings forvandling.
Hvis det er til nogen hjælp har jeg set de tekniske beskrivelser tegninger her http://www.tekniken.se/sentec
Junker
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11 dec 2016
Lokalitet: Frederikshavn

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf KlausM » tirs 24. jan 2017 22:32

MJE243/MJE253 har vist ikke samme benkonfiguration???

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf tctla » tirs 24. jan 2017 23:27

KlausM skrev:MJE243/MJE253 har vist ikke samme benkonfiguration???

Mvh Klaus



Det kan du nemt have ret i; jeg har slet ikke checket.
Det er ikke noget jeg sædvanligvis bekymrer mig om før, de skal iloddes.
De er jo ikke spændt op på faste køleplader, så det er ikke vigtigt.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf kj2005 » søn 5. feb 2017 12:00

KlausM skrev:MJE243/MJE253 har vist ikke samme benkonfiguration???

Mvh Klaus


Hej KlausM,
Claus K. søger videre på BD419..."de almindelige nos-lagre er udsolgt"...men vi opgiver ikke endnu :p
ser ud til at BD420 har benforbindelse : EBC ...det gamle datablad siger Ft= 75~350mHz min.~max.
BD419/BD420 pdf.: https://img.ozdisan.com/ETicaret_Dosya/336505_9109221.pdf

Alternativt EL-supply under "BD" side 11 http://el-supply.dk/v-182/b/?page=11:
BD829/BD830 til henholdsvis 5,93kr / 5,25kr pr styk ~
Vbo= 100V, Ic= 1A , Ptot= 8W , Ft= 75mHz Benforbindelse: ECB

BD830/BD829 pdf: http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/B/D/8/3/BD830.shtml

Ser ud til at kunne gå selvom Ptot= 8W

.....hvis tanken om uoriginale transistorer ikke generer for meget, ser de gode Motorola BD139/BD140 ud til at kunne klare arbejdet. samme benforbindelse: ECB , og bestiller man transistorer fra Motorola loves der Vbo= 100V

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf KlausM » søn 5. feb 2017 12:25

kj2005 skrev:
KlausM skrev:MJE243/MJE253 har vist ikke samme benkonfiguration???

Mvh Klaus


Hej KlausM,
Claus K. søger videre på BD419..."de almindelige nos-lagre er udsolgt"...men vi opgiver ikke endnu :p
ser ud til at BD420 har benforbindelse : EBC ...det gamle datablad siger Ft= 75~350mHz min.~max.
BD419/BD420 pdf.: https://img.ozdisan.com/ETicaret_Dosya/336505_9109221.pdf

Alternativt EL-supply under "BD" side 11 http://el-supply.dk/v-182/b/?page=11:
BD829/BD830 til henholdsvis 5,93kr / 5,25kr pr styk ~
Vbo= 100V, Ic= 1A , Ptot= 8W , Ft= 75mHz Benforbindelse: ECB

BD830/BD829 pdf: http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/B/D/8/3/BD830.shtml

Ser ud til at kunne gå selvom Ptot= 8W

.....hvis tanken om uoriginale transistorer ikke generer for meget, ser de gode Motorola BD139/BD140 ud til at kunne klare arbejdet. samme benforbindelse: ECB , og bestiller man transistorer fra Motorola loves der Vbo= 100V

Mvh. Kim


Hej Kim
Tak, jeg ville helst have de originale BD419, ikke mindst pga benkonfigurationen (EBC), der er svær at finde hos alternativerne.
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf kj2005 » søn 5. feb 2017 12:42

KlausM skrev:
Hej Kim
Tak, jeg ville helst have de originale BD419, ikke mindst pga benkonfigurationen (EBC), der er svær at finde hos alternativerne.
Mvh Klaus


Hej Klaus,
Jeg kan godt forstå, at du søger de originale transistor typer med rigtig benkonfiguration.
Claus K. forsøger at finde BD419 blandt mange gamle støvede poser....det kan tage tid.
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster