Marantz 1200B

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » lør 29. jul 2017 22:59

mashuro skrev:Jeg brugte " fuldt skrivefelt" - upload fil -vælg arkiv - også mit eget bibliotek.



Nå - Ok, men det er også sådan vi normalt bør gøre. Billederne er meget skarpe og lige i øjet :thumbsup: men mon de fylder for meget (jeg tænker her "resizing"?)

læs gerne MDA's indlæg af 22. marts 2014 i denne tråd:

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... 569&t=3160


Tak for info om serienummer :-)

Det er jo en ægte og officiel Italiener - Den er særdeles fin.

Vær i øvrigt opmærksom på det absolut specielle ved 1200 og 1200B er, at logoet på frontpladen "MARANTZ" er skrevet bredere end på alle andre Marantz. Lige de to nævnte modeller har det brede logo.

Man kan tydeligt se det, hvis man har noget at sammenligne med.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » lør 29. jul 2017 23:12

Der skal sidde en 4A slo-blo (træg - Träge) sikring i hovedsikringen på bagpanelet. (havde det været en 110V's-enhed, skulle der have siddet en 6A - men altså 4A er den rigtige (slo-blo) - disse oplysninger stammer fra servicemanual, som du kan downloade fra Hifiengine. Den hedder kun "1200" - men servicemanualen gælder for dem begge. Dog er der også et service-addendum, som dækker 1200B. Der findes ingen separat servicemanual for 1200B.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1200B

Indlægaf mashuro » søn 30. jul 2017 11:45

Tak for info om manual, den finder jeg lige.
Der står 250V på sikringen så den skulle vist være iorden.
Med toppen af så kan man tydelig høre at brummet kommer fra trafoen.
Iøvrigt er jeg svært imponeret over standen på så gammel sag :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mashuro
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 14 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » søn 30. jul 2017 12:01

Det er ikke nok, at der står 250v på sikringen. Der skal stå 4A, gerne 4AT.......ikke fordi jeg tror, at du har den forkerte sikring, men når du nu er i gang, så er det jo let at checke. Måske står det i den anden ende af sikringen. Den 1200B ser jo ud til at være fuldoriginal.....helt forrygende.

Det er en af de sidst producerede - serienummeret ligger højt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1200B

Indlægaf mashuro » søn 30. jul 2017 12:17

Der står 4A i den anden ende.
Hvor mange blev der lavet af dem? Og hvad år er vi så ude i hvis det er en af de sidste?
Og så tror da faen at den er så fin ;)
Og så kom den ovenpå ;) den spiller sammen med TL 3520 og en fin Pioneer pladespiller.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mashuro
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 14 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » søn 30. jul 2017 20:38

Marantz 1200: '71-'73
Marantz 1200B: '73-'74

fra ret udokumenteret hold skulle der være produceret omkring 2200 af den første i årene 1971- 73 - og da serienumrene starter ved #1000 - så slutter den version omkring #3200

Hvad angår model 1200B - så fortsætter de fra hvor Model 1200 slap - så de tidligste model 1200B skal vel hedde fra ca. #3200 og op. Jeg har på få tidspunkter set en amerikansk produceret Marantz forstærker passere #11000 - så produktionstallene er relativt beherskede.(undtaget er dog model 510M - som for eksportmodellernes vedkommende har fået putttet et 50- foran produktionsnummeret. Min 510M er fx #50220). Desuden findes model 1120 også med højere numre. Mit eksemplar er #13058. Forforstærker-modellerne model 7c samt 7T er også høje i numrene - model 7 (rør) kører op til ca. #22000 samt 7T kommer knapt nok deropad. Begge starter ved #10000.
Dit 1200B-eksemplar er nummer #9391 - og jeg mindes ikke at have se et eksemplar med højere nummer - så mit bud på produktionstidspunkt er omkring slutningen af 1974 - en mikrochance for at den kan være fra det tidlige '75 - indtil ny serie tager over...

Mine to (hhv. en 1200 og en 1200B er hhv. #2081 (1200) og #7873 (1200B)

Jeg fører et pænt lille privat bogholderi over serienumre på primært Marantz - finansieret af psykiatrien i region Midtjylland :Skor: - og er endnu ikke stødt på en 1200B over #10000.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1200B

Indlægaf mashuro » søn 30. jul 2017 22:22

Tusinde tak for informationen. Meget spændende læsning.
Godt at du holder styr på enhederne :cool1:
mashuro
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 14 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » søn 30. jul 2017 22:33

velbekomme -

Hæ - ja, det er nemlig godt (eller bare sjovt for mig) at der er lidt styr på det.:-)

Men jeg kan da, udfra mit tidligere indlæg, se, at blandt Marantz' amerikansk fremstillede modeller faktisk ikke er nogen, som er fremstillet i over ca. 10.000 stk. (undtaget model 7 (rør) - som er fremstillet i ca. 12000 stk. - højeste konstaterede serienummer på model 7 (rør) er #22014)

Mange er fremstillet i ganske få tusinde - model 500 kun i 1000 stk.

Og altså Model 1200B mellem 6000 og 7000 stk.

skøn og særdeles brugbar viden........ :Skor:

Og- Mashuro: En lidt vigtig ting for mig: Hvis du på et andet tidspunkt flår låget af den igen- kan jeg så ikke få dig til at se, hvilken GE-lampe, der sidder i pilotlampen? Netop nummeret på den er lidt "svævende" - for at sige det mildt. Den sidder i en bajonetfatning og drejes forsigtigt rundt indtil den slipper. Samme vej tilbage igen, når den skal i. Det står på den, hvilket nummer den har. Dit eksemplar ser nemlig så tilpas urørt ud, at der kan være grund til at tro, at denne lampe er original ab fabrik.

og så en tilføjelse: Jeg har netop detektet en model 1200 m. serienummer #4160 - hvilket betyder, at denne model fortsatte op til mindst dette tal ( = mindst 3160 eksemplarer - og dette påvirker så igen antallet af model 1200B, som må skæres ned fra de tidligere 6000-7000 stk til ...mellem 5000 og 6000 stk. (indtil videre :p ).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1200B

Indlægaf mashuro » lør 28. okt 2017 10:27

Nu har jeg haft fornøjelsen min 1200b i er par måneder og har brugt den både på mine TL 3520 og på B&W DM12. Først nævnte er klart bedst men denne forstærker. En smule indelukket men det kan måske skyldes min placering af HT oppe i reolen?
Dm12 skal vist have mere power før de spiller optimalt så de må gemmes væk.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig en mere åben lyd og har læst at JBL har præcist dette som særkende? Er det noget som Marantz kendere kan genkende med deres forstærkere?

Mht til forstærkeren har jeg observeret at når den starter op så er der en ubalance i kanal opdelingen. Efter lidt tid kommer den i stereo men hvad kan man gøre med dette? Måske den skal forbi en fagmand til check up..
nogen anbefalinger her i Kbhs området?
mashuro
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 14 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » lør 28. okt 2017 22:28

Ja- jeg har spillet med JBL på mine Marantz'er, så længe jeg kan huske og synes, at det er fantastisk....og har læst og hørt mange andre, bl.a. på Audiokarma.org, udtale sig om, at de synes, at Marantz og Jbl er tæt på et "perfect match" - hvad der end ligger i det. Det er og bliver vel en smagssag, men jeg tænker da, at de to mærker generelt er et godt match. Nu er JBL jo efterhånden er vidt begreb, men hvis vi lægger os ned i vintagerækken, hvad vi jo gør her, så vil jeg synes, at du med fordel - og indledningsvist, måske kunne låne et sæt JBL fx L100 - L65 - L166 el lign, så du kan danne dig dit eget indtryk af lyden.

Desuden vil jeg bemærke at du oplyser, at dine højttalere er sat i en reol, hvilket i princippet giver dem en MEGET stor baffel = øget bas. Hvis du eksperimenterer lidt med at trække højttalerne ud af reolen (ved godt, at der også er indretningsmæssige hensyn at tage) - så vil jeg tro, at bassen/de lavere frekvenser trækker sig lidt ned og dermed giver det plads til noget mere mellemtone og diskant. Det er hørt før, at dette giver en bastung lyd - altså når højttalere er "sat ind" i noget eller placeret i et hjørne, hvor de dybest set OGSÅ er "sat ind i noget".

men prøv at trække dem ud af reolen og lyt efter igen - jeg vil tro, at dette hjælper på den "lukkede" lyd.

Og....JBL's vintagemodeller fra 70'erne og 60'erne af dem vi kender, vil normalt være et godt og kendt match til Marantz.. (men husk ... smag og behag ;)

- Jbl fra starten af 80'erne kunne også være en løsning, da mange af disse har fået en lidt mere pågående diskant monteret.
- Marantz indtil ca. '77-'78 har ry for at være lidt mørkere og fast lydende end senere Marantz. Din er fra den tidligere periode (ca. 1974) som vi tidligere i tråden har været inde på. Japansk producerede Marantz fra før '78 lyder groft set ca. som de amerikanske enheder. (din er Amerikansk med stort A)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » lør 28. okt 2017 22:33

mashuro skrev:Mht til forstærkeren har jeg observeret at når den starter op så er der en ubalance i kanal opdelingen. Efter lidt tid kommer den i stereo men hvad kan man gøre med dette? Måske den skal forbi en fagmand til check up..
nogen anbefalinger her i Kbhs området?


Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad du mener med "ubalance i kanalopdelingen" ..Kan du forklare nærmere?

Hvad angår teknikere, som man pr. omdømme kan have tillid til i Kbh-området, ja, så er jeg ret sikker på, at AnalogBo.dk i Glostrup (også bruger her på forum under navnet "analogbo") - kan hjælpe dig. Der er vist bred enighed om, at han er et rigtig godt valg til disse opgaver.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster