Marantz Model 16 og Model 33

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf spuncut » tirs 24. okt 2017 15:09

Hej Søren
Tillykke med det fine sæt :cool1: Ja, har man først solgt sin sjæl..... :lol:
Helt enig med tcla, Recap!
M33hp.PNG

Som jeg ser det har alle kondensatorer i kredsløbet (C128-C131) særdeles høj indflydelse på overføringsfunktionen. Udgangen er en "gainpump" der holdes under kontrol vha. modkoblingen og hvis C130 fejler vil det uden tvivl resultere i forvrængning og skæv frekvensgang. Man har tilsyneladende ikke helt troet på DC-modkoblingen og derfor sat en kondensator (C131) i serie med udgangen, burde det ikke være en bipolar? :Tanke:
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » tirs 24. okt 2017 19:59

spuncut skrev:Man har tilsyneladende ikke helt troet på DC-modkoblingen og derfor sat en kondensator (C131) i serie med udgangen, burde det ikke være en bipolar? :Tanke:

Nej! Den koster jo 3 øre ekstra!

- men ellers har du helt ret...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » tirs 24. okt 2017 20:40

ralphandersen skrev:Med hensyn til hovedtelefonudgangen: Min drillede (på en Luxman godt nok), men det forsvandt da jeg rensede stikket med kontaktrens og vatpinde.

Der lader til at være fin og stabil forbindelse, så jeg tror ikke det er det :/
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Fredmarantz » ons 25. okt 2017 21:44

Så, nu har jeg prøvet at sætte noget lyd til min Marantz model 33 - og lyttet på det gennem hovedtelefonudgangen på et sæt RS-1 fra Grado.

Jeg må med skam meddele, at jeg ikke kan finde min DSOTM - jeg har den et sted, men ....... :oops:

Jeg fandt i stedet en anden plade - "OPUS 3 - Testskiva 1" - akustisk optaget musik med akustiske instrumenter i mange genrer, hvor der fra svenskens side er kræset en hel del for lyd og detalje.

Pladespiller: Strathclyde 305 STD - SME 3009R - Denon DL-160 High output MC pu. proppet direkte i Model 33 - alle filtre neutrale eller "out"

Lyden?

For mig at høre, er der i denne opsætning ingen mislyde eller "dårlig lyd" -

Det står rent og krystalklart - med balanceret frekvensgang (bunden står i.ø. dejlig fast og tør) - god stereoseparation - dynamik ok - ingen støj og det spiller "lige".
Når man sidder med hovedtelefoner, får man mere rumlig oplevelse af optageakustikken, synes jeg og rummet her fejler ikke noget. Lyden får mig ikke til, som gamle lydmænd ellers altid sidder og lytter efter, at skulle korrigere for ét eller andet mærkeligt..
Jeg har både spillet lavt og halvhøjt og lydens karaktér ændrer sig ikke rigtigt. Jeg sidder faktisk og nyder lyden.

Jeg vil synes, at jeg kan frikende min egen headphone-amp i Model 33 for kondensatortræthed eller andre fejl.
Dermed kan vi vel også konkludere, at en headphone-amp i en Marantz 33 SKAL lyde rigtigt - og hvis vi begge ved, hvad "rigtigt" betyder, så er der vel en klar konklusion?

Disclaimer: Jeg kan ikke høre en døjt over 10-11K - så min hurtige anmeldelse her skal ses i dette lys.

Hvad oplever du i din 33?


Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf tctla » ons 25. okt 2017 21:49

Fredmarantz skrev:Disclaimer: Jeg kan formentlig ikke hørt en døjt over 10-11K - så min hurtige anmeldelse her skal ses i dette lys.
Vh
Freddy


I bund og grund er det vel "Tilfredsheds-Meter'et", der skal aflæses, og hvis dit står på "Sol", selvom det godt nok ender ved 11KHz, kan det vel ikke gøres meget bedre? :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » tors 26. okt 2017 10:05

Hej igen - Tak for den udførlige beskrivelse Freddy! - både her og over telefonen.
Jeg har en mistanke om, at de unoder jeg hører skyldes et impedans misforhold mellem hovedtelefonforstærkeren og de hovedtelefoner jeg har til rådighed her.

hvorfor jeg har arrangeret en lytte-session med et sæt Grado RS-1 - spiller de som du beskriver, og ved den volume som du beskriver, ville jeg være i stand til at erklærer min hovedtelefonforstærker sund.
Jeg lytter på et nummer jeg kender og som jeg ved "hvordan skal lyde".


for at beskrive det jeg oplever, og for at uddybe "lyder dårligt" som skrevet før:

jeg har et sæt Beoplay H6 - de passer i min Iphone og mine computere, og er egentligt indkøbt til arbejdet, da jeg sidder meget foran en skærm, og det hjælper på at kunne isolere sig om opgaven i et ellers åbent kontorlandskab.

Det er 30 Ohms hovedtelefoner, og de er relativt letdrevne - de kan nemlig trækkes direkte fra Iphone hovedtelefonudgangen.
Marantz model 33 hovedtelefonudgangen skulle jf. servicemanualen være en 300 ohms udgang.

Det jeg oplever:
Ved stikket helt inde har jeg fin velopløst mellemtone ved volumen klokken 12, det er dog ret lavt ift lyttevolumen. Der er ingen bund og ingen lysere top - jeg vil tro at alt under 50-70 hz er helt væk. Ved at skrue længere op for volumen bliver lyden meget anmast, der kommer måske en smule mere i den høje ende, men det lyder fortsat helt forkert. Ved fuld skrue er lytteniveau stadigvæk ret lavt - jeg må ihvertfald indrømme at jeg lytter til musik ved et højere niveau normalt.
Lyden opleves ens i begge sider, og bruger jeg tone-controllerne til at skifte balance, så kan jeg klart dele venstre og højre kanal i hovedtelefonerne.

Jeg oplevede så en ting: hiver jeg jackstikket halvt ud af stikket, således at venstre kanal i stikket berører begge kontaktflader i hovedtelefonens jackstik (dvs. jeg lytter til venstre side af hovedtelefonudgangen med begge hovedtelefon-sider) så kommer bassen pludselig på og toppen ditto - jeg oplever en flot og veloplyst lyd, der er bemærkesværdigt højere end før og jeg kan skrue mere op. Giver jeg den mere havre en kl. 2-3 bliver lyden igen anmast og klemt, men så spiller vi også over et behageligt lytteniveau.

Ovenstående får mig til at tænke at
1. der ER ren lyd i "stikket".
2. jeg kan, uden at pille ved forstærkeren opnå "normal" lyd, ved at koble mine hovedtelefoner, så problemet jeg oplever må på en måde ligge her.
3. Hovedtelefonerne lyder godt og naturligt i andre enheder, så det må være et spørgsmål om "Match" af enhederne.

et spørgsmål til teknikerne:
Hvis det jeg oplever ved normal operation er et spørgsmål om impedans misforhold (og jeg er ingen ekspert i hvordan dette misforhold kommer til udtryk i lyden) kunne man så netop ikke forvente en anden oplevelse hvis man parallel-kobler højtalerne til den ene side af signalet, da dette vel må være samme øvelse som at parallel-koble en højtaler, ergo 30 --> 15 ohm istedet.
hvorfor oplever jeg så en mere naturlig lyd ved 15 ohm, istedet for 30, hvis den korrekte impedans er 300?

Til reference, lader det til at Grado RS-1 er en 32 ohms hovedtelefon.

Jeg lytter med et sæt Grado senere idag og vender tilbage med "findings" - er der fortsat problemer, skulle det jo være en smal sag at sætte et skop på udgangen og tage en mere teknisk approach.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » tors 26. okt 2017 13:32

Sorenki skrev:Det er 30 Ohms hovedtelefoner, og de er relativt letdrevne - de kan nemlig trækkes direkte fra Iphone hovedtelefonudgangen.
Marantz model 33 hovedtelefonudgangen skulle jf. servicemanualen være en 300 ohms udgang.

Der har du nok problemet. Nye hovedtelefoner er konstrueret til en udgangsimpedans på ca. 0 (som i din iPhone). I de gode/dårlige gamle dage var hovedtelefonudgangene normalt højimpedante (som de 300 ohm her) - og det var hovedtelefonerne selvfølgelig konstrueret til dengang. En moderne hovedtelefon forventer dæmpning fra forstærkeren - og det får den ikke fra din Marantz (dæmpningsfaktor 30/300 = 0,1!).

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » tors 26. okt 2017 15:46

Men ville Freddy så ikke opleve det samme, siden hans hovedtelefoner er 32 ohms enheder?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » tors 26. okt 2017 15:52

Sorenki skrev:Men ville Freddy så ikke opleve det samme, siden hans hovedtelefoner er 32 ohms enheder?

Hvis det er de samme hovedtelefoner, så jo. At moderne hovedtelefoner ikke er konstrueret til at blive trukket af en gammel Marantz, er ikke ensbetydene med at de alle lyder dårligt i den situation. Nogle højttalere lyder også fint på en SE rørforstærker uden modkobling (meget lav dæmpningsfaktor), mens andre lyder elendigt.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » tors 26. okt 2017 18:01

mcs_5 skrev:
Sorenki skrev:Men ville Freddy så ikke opleve det samme, siden hans hovedtelefoner er 32 ohms enheder?

Hvis det er de samme hovedtelefoner, så jo. At moderne hovedtelefoner ikke er konstrueret til at blive trukket af en gammel Marantz, er ikke ensbetydene med at de alle lyder dårligt i den situation. Nogle højttalere lyder også fint på en SE rørforstærker uden modkobling (meget lav dæmpningsfaktor), mens andre lyder elendigt.

Mikkel

Skide godt! - så er testen stadig interessant.
Jeg var nede ved butikken som jeg har lavet en aftale med, men de lukkede tidligt idag :?
Så jeg fik ikke testet med et par Grado.
Jeg fandt imidlertid en løsning på mit problem med "stikket halvt ud"
siden de hovedtelefoner jeg har er født med mini-jack, satte jeg en adapter på, og jeg tænkte denne måske var defekt, så jeg lavede et lille forlængerkabel Neutrik Jack til hun mini-jack og nu spiller hovedtelefonerne rent i begge sider, med både bund, mid og top - MEN skal jeg skrue op bliver lyden stadigvæk noget anmast at hører på. Det lader ikke til at selve forstærkeren, forstærker særligt meget og når potmetret står kl 3 er det et fint volumen, men der begynder at være hørbar sammenkludning i dynamikken - lidt svært at forklare. :?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Fredmarantz » tors 26. okt 2017 18:20

Måske vi skal til at interessere os for, hvornår noget synes “højt” eller “tilpas” - “behagelig lydstyrke” eller “lavt” ?

Har ikke tid til debat i dag (øvning), men måske en gang i weekenden. Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » tors 26. okt 2017 18:55

jeg tror der må en sinustone til ved fx 1khz til og så ind i en linie indgang ved 100mV så ellers måle udgangsspænding på hovedtelefonforstærkeren ved potmetret kl. 9, 12 og 3 - det må vel give et indtryk af, om der er en volumen-mæssig difference?
tænker det måtte kunne måles med et multimeter i AC ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » tors 26. okt 2017 19:20

Her til aften besluttede jeg mig for at rense og pille lidt,
Så jeg er nu igang med at polere tilslutningerne bagpå:
Før:
99685624-44C1-46A3-9D6A-A17F651C58EE.jpeg

Og her er øverste række poleret:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » tors 26. okt 2017 22:32

Så fik jeg testet output af hovedtelefonforstærkeren med et scop - (andre gode ideer til hvordan jeg bruger dette værktøj til fx at finde støj, modtages med kyshånd)
Jeg satte min iphone som tonegenerator - justerede output til 700mV ved først 1kHz derefter 2.5 kHz.
jeg lavede så 4 målinger ved hver frekvens:
klokken 9, 12, 3 og "Fuld skrue" som vel er omkring kl 5.
udover de 8 målinger lavede jeg også en nulpunkts-måling:
altså hvor der er skruet helt ned - denne så sådan ud:
Image1.png

Dvs 6.25 mV AC på hovedtelefonerne med volumen i nul - dette er uanset indgangsfrekvens og hørbart.
(Bemærk måle-værdierne der er anført på grafområdet)

derefter målinger for 1kHz:

Image2.png

Image3.png

Image4.png

Image5.png


herefter med 2.5kHz:
Image6.png

Image7.png

Image8.png

Image9.png


Nu er det med den præcise placering af potmetret i specifikke positioner jo lidt en tilnærmelsessag, men jeg er lidt overrasket over de maksimale 797 mV output ved fuld skrue.
Det er ikke meget over de 700mV input :?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » tors 26. okt 2017 22:41

Så hvis du kan Freddy - lave en måling af output af din hovedtelefon-forstærker ved fuld skrue og med 700mV input, så kan vi se om det er i samme omegn ;)

EDIT: Jeg skulle måske have lavet målinger med min Fluke og ikke bare stole på mit oscilloscope.

;)

Jeg laver lige en "fuld havre" test mere på 2500 hZ, ved et bestemt AC mV input (som målt med min fluke) og vender tilbage :oops:
Senest rettet af Sorenki tors 26. okt 2017 23:03, rettet i alt 2 gange.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 113 gæster