Sansui indgangs overstyring

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Sansui indgangs overstyring

Indlægaf exlærer » søn 31. dec 2017 20:54

Hej og tak fordi du kigger på dette spørgsmål

Jeg har en Sansui555 forstærker som jeg bruger i mit hovedanlæg. Der er to pladespillerindgange, aux 1, aux1/mic, aux 2, tapehead og montering. pladespiller indgang
1 og aux 2 er cd-afspiller

Problemet opstår hvis man vil høre YouTube eller sporttyfy og fx sætter det til tapehead eller aux 1(mic har egen indgang) overstyrer det. Selvfølgelig er det ikke bedste kvalitet fra de steder men flytter jeg kablet til aux2 er der ingen problemer. Desværre bruges denne indgang til cd-afspiller.
Hvad kan det skyldes og hvad kan man gøre?
På forhånd tak
Mvh

NB: nu rettet for talfejl
Senest rettet af exlærer tirs 2. jan 2018 22:01, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Sansui indgangs overstyring

Indlægaf Struktør » søn 31. dec 2017 21:06

Har du været inde på Hifiengine og hente manualen..? Det kunne være at de indgange du benytter er forskellige mht. Spænding? Ellers vil jeg da flytte cdafspilleren, hvis dette kan gå an...
Med venlig hilsen
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Sansui indgangs overstyring

Indlægaf exlærer » søn 31. dec 2017 21:40

Hej Birger
Det har jeg ikke, men cd-afspilleren kan heller ikke bruges på de andre indgange. Så det er lidt irriterende så måske den må flytte sin plads.
Vil lige se hvad der skrives der. Tak for henvisningen
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Sansui indgangs overstyring

Indlægaf mcs_5 » man 1. jan 2018 02:08

Hvis det virkeligt er en "tape head" indgang, er den lige så følsom som pladespillerindgangene - bare med NAB eq i stedet for RIAA. Den kan ikke bruges til ret meget - med mindre du har en spolebåndoptager uden egen elektronik ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Sansui indgangs overstyring

Indlægaf cjdanmark » man 1. jan 2018 02:58

Det ser ud til at det kun er AUX1 du kan bruge til dit formål, da den er opgivet til 200 mV, imens AUX2 er på 140 mV, så en DAC til at samle dine digitale enheder på AUX1 eller et dæmpeled til AUX2 kan være en mulig løsning.

MVH
Carsten

exlærer skrev:Hej og tak fordi du kigger på dette spørgsmål

Jeg har en Sansui555 forstærker som jeg bruger i mit hovedanlæg. Der er to pladespillerindgange, aux 1, aux2/mic, tapehead og montering. pladespiller indgang 2 og aux 1 er cd-afspiller

Problemet opstår hvis man vil høre YouTube eller sporttyfy og fx sætter det til tapehead eller aux 2(mic har egen indgang) overstyrer det. Selvfølgelig er det ikke bedste kvalitet fra de steder men flytter jeg kablet til aux1 er der ingen problemer. Desværre bruges denne indgang til cd-afspiller.
Hvad kan det skyldes og hvad kan man gøre?
På forhånd tak
Mvh
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
cjdanmark
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13 mar 2016
Lokalitet: Lolland

Re: Sansui indgangs overstyring

Indlægaf larsne » man 1. jan 2018 04:13

Billede
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Sansui indgangs overstyring

Indlægaf exlærer » man 1. jan 2018 07:49

1000 tak for alle de gode indlæg. Det giver en positiv begyndelse på det nye år. Så må jeg nok vælge at bruge den et andet sted og så sætte en anden op da jeg ikke er så meget til splitbokse. Har heldigvis gode alternativer i en Sansui 7000 som spiller fuldtone pt. Endnu en gang tak for hjælpen.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Sansui indgangs overstyring

Indlægaf Fredmarantz » man 1. jan 2018 13:45

Kan du ikke bare dæmpe outputtet (skrue lidt ned) fra kilden? Går i sagens natur ud fra, at du bruger en mobiltelefon eller noget computer til det.

Eller er det bare ikke så simpelt?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sansui indgangs overstyring

Indlægaf exlærer » man 1. jan 2018 23:22

Hej Freddy
Rigtig gættet.. Sony Xperia men det har vi desværre også prøvet. Så vi har selv haft det i tankerne.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Sansui indgangs overstyring

Indlægaf Sorenki » man 1. jan 2018 23:28

Hvilken indgang brugte du til det forsøg?
Jeg tænker, at du skriver AUX1 virker fint, og vi ved den har en følsomhed på 200mv, tester du så imod AUX2 med 140mV følsomhed, BØR apparetet ikke overstyre.
hvis det at skrue ned for volumen på telefonen stadigvæk gør at det overstyre, så tror jeg mere der er en fejl end at der er forskellen mellem 200 og 150mv input-følsomhed.
Som nævnt ovenfor - Tape head indgangen kan ikke bruges.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sansui indgangs overstyring

Indlægaf Fredmarantz » tirs 2. jan 2018 00:55

"Hvad kan det skyldes?"

Det kan skyldes:
- at du hælder for voldsomt et signal ind i AUX 2 = skru ned for mobilen
- at indgangen er defekt = rep
- at der er et i øvrigt dårligt samspil mellem den mobil og AUX 2 = prøv med en anden mobil

Jeg har aldrig selv været ude for at signalet fra en mobiltlf skulle være overstyret i en AUX-indgang - tværtom - så synes de nogle gange for svage til at fylde en AUX-indgang med et ordentligt signal.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sansui indgangs overstyring

Indlægaf exlærer » tirs 2. jan 2018 21:57

Sorenki skrev:Hvilken indgang brugte du til det forsøg?
Jeg tænker, at du skriver AUX1 virker fint, og vi ved den har en følsomhed på 200mv, tester du så imod AUX2 med 140mV følsomhed, BØR apparetet ikke overstyre.
hvis det at skrue ned for volumen på telefonen stadigvæk gør at det overstyre, så tror jeg mere der er en fejl end at der er forskellen mellem 200 og 150mv input-følsomhed.
Som nævnt ovenfor - Tape head indgangen kan ikke bruges.


Det er aux 2 der er god ( har lige måttet se efter igen).
AUX 1/ mic overstyrer selv om vi prøver at skrue den helt ned på telefonen
Ja det er lidt sært... Tak for indlægget
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Sansui indgangs overstyring

Indlægaf exlærer » tirs 2. jan 2018 22:13

Fredmarantz skrev:"Hvad kan det skyldes?"

Det kan skyldes:
- at du hælder for voldsomt et signal ind i AUX 2 = skru ned for mobilen
- at indgangen er defekt = rep
- at der er et i øvrigt dårligt samspil mellem den mobil og AUX 2 = prøv med en anden mobil

Jeg har aldrig selv været ude for at signalet fra en mobiltlf skulle være overstyret i en AUX-indgang - tværtom - så synes de nogle gange for svage til at fylde en AUX-indgang med et ordentligt signal.

Vh
Freddy


Hej Freddy
Tak for en udførlig gennemgang. Det viste sig at jeg her havde byttet om på tallene da jeg skrev indlægget .. Sorry.
Det er Aux 1 der er problemer med. Vi har forsøgt med forskellige kabler, Sony Xperia z 1 og IPhone 5(ikke min), skruet op og ned...så dit første bud med indgangen som defekt nok er det der er galt. Der har på den indgang været problemer med at den kun ville spille i den ene side. Mic/ aux1 deler samme sted men ikke samme phonostik..
Så du har nok ret
Tak for hjælpen
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster