Luxman L-100

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » søn 4. feb 2018 13:59

Hej alle i kloge mennesker har lige et lille spørgsmål. Findes der nogen måde hvorpå jeg selv kan teste om min L-100 er helt sund og rask jeg har ikke noget udstyr jeg mener bare findes der en måde hvorpå jeg kan teste det ved noget specielt musik eller sådan noget jeg synes den spiller som en drøm men øøøøh :-)
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » søn 4. feb 2018 14:35

Hvad er JERES meninger om equalizere er det fedt eller gør det lyden ringere????
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf his067 » søn 4. feb 2018 14:57

Hvis de er vintage (i.e. før 1985) gør de lyden ringere...
I vores "baby-forum" (vintage 1985-2000) kan man vidst lige snige de tidlige Lyngdorf/TACT produkter ind, og dem har jeg selv et godt øje til, så måske en dag i fremtiden.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » søn 4. feb 2018 15:00

Jeg havde stillet equalizeren som et v et meget fladt symetrisk v og selvfølgelig ens for begge kanaler men synes at lyden blev for skinger nu har jeg pillet den fra og nu spiller det vidst som det skal og er ægte high end hifi
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » søn 4. feb 2018 15:15

Men som jeg ser det så er der folk der synes godt om equalizere og dem der ikke gør min egen far er jo tilhænger af surround og netop equalizere og alt sådan noget men JEG har bare lært da jeg kendte en hifi ekspert at det skulle være stereo og ikke med en subwoofer der bare står og brummer han havde nogle hjemmebyggede højttalere som var SERIØST fede jeg sad og lyttede til dem en dag og så fangede jeg mig selv i på et tidspunkt at sidde og kigge rundt i rummet jeg troede der fløj en jumbojet over huset så var det hans 16 tommer JBL`ere der var gået i gang de gik ned til 5Hz han var seriøs hifi mand han snakkede om stående bølger og sådan noget
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf cdp » søn 4. feb 2018 16:17

Stående bølger og jumbojetten har jeg da hørt om - men de 5 Hz lyder interessant ;) Hvis du kigger på youtube under kraftig bilstereo, er der sikkert nogle anlæg, som blæser hår og andet pynt tilbage, men mine ører fornemmer vist først reelle toner fra omkring 25-30 Hz. Det der ligger under, er mere som fysiske rystelser, som kan ødelægge et samlet stereo/lyd billede. Men det afhænger jo af musik, ører og meninger.. ;)
En avanceret tonekontrol, læs equalizer, kan pynte på et anlæg, hvor der mangler lidt her og der. F.eks. brugte de gamle Nad 3140 en bas eq., som hævede de nederste oktaver en smule, til gavn for de mindre højtt., hvilke jeg synes var udmærket, når bare det hele ruller af inden armresonansen på pladespilleren.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » søn 4. feb 2018 16:26

Det var var Niels Lan Doky med nummeret Karumi vi hørte der er meget dyb bas på bare en lille info og øhh tjaee det har du jo nok ret i at vores ører ikke fanger så lave Hz jeg ved ikke han sagde i hvert fald at de gik ned til 5 Hz :-) He he
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf cdp » søn 4. feb 2018 16:29

deuce232 skrev:Det var var Niels Lan Doky med nummeret Karumi vi hørte der er meget dyb bas på bare en lille info og øhh tjaee det har du jo nok ret i at vores ører ikke fanger så lave Hz jeg ved ikke han sagde i hvert fald at de gik ned til 5 Hz :-)

:thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. feb 2018 16:44

deuce232 skrev:Det var var Niels Lan Doky med nummeret Karumi vi hørte der er meget dyb bas på bare en lille info og øhh tjaee det har du jo nok ret i at vores ører ikke fanger så lave Hz jeg ved ikke han sagde i hvert fald at de gik ned til 5 Hz :-) He he


Ingen musikere producerer musik ned til 5Hz. - heller ikke techno...

Måske man har brug for at kunne opfange 5Hz hvis man studerer hvallyde - eller Elefantlyde - eller sidder på en undersøisk lyttepost - evt. i en Ubåd. Der kan vel også blive tale om, at man som seismolog kan have interesse i 5Hz i forbindelse med opfangning af pladetektoniske fænomener.

Vi kravler i musik max ned til ca. 16Hz (store kirkeorgler)

Alle højttalere (dog ej diskanter) kan i princippet spille 5Hz-frekvensen - men det kan godt være, at de har svært ved at blive hørt. Hvis jeg sætter en tonegenerator på 5Hz og spiller gennem hvilken som helst af mine alm. højttalere, og skruer nok op, så vil denne basenhed bevæge sig ind og ud 5 gange i sekundet. Jeg kan bare ikke høre det. Er lyden kraftig nok, kan jeg måske mærke det. 5 Hz er ikke relevant for hifigengivelse af musik og kan ofte være en ret dårlig egenskab - da buler i grammofonplader pludselig kan ødelægge oplevelsen og aftastningen.

Hvis man har behov for at fortælle, at ens højttalere går ned til 5Hz - sååå......kan du jo fortælle, at det gør dine nok også. På med tonegeneratoren.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » søn 4. feb 2018 16:57

Ok tak for din ekspertise endnu engang Freddy Jeg ved bare at det var seriøs bas der var på det kan jeg huske
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. feb 2018 17:02

Jeg tror nu ikke, at det ligefrem kan kaldes ekspertise ;)

20-30Hz, som kan findes i musik en sjælden gang, ER seriøst dybt - og kan højttalerne gengive disse frekvenser lineært (ift. resten af det hørbare frekvensspektrum), kan man blive temmelig forbavset, hvis der spilles højt og hvis man ikke er forberedt på det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. feb 2018 17:23

deuce232 skrev:Hej alle i kloge mennesker har lige et lille spørgsmål. Findes der nogen måde hvorpå jeg selv kan teste om min L-100 er helt sund og rask jeg har ikke noget udstyr jeg mener bare findes der en måde hvorpå jeg kan teste det ved noget specielt musik eller sådan noget jeg synes den spiller som en drøm men øøøøh :-)


Hvis du gerne vil være sikker på, at din Luxman L100 er sund og rask - og hvis du ikke selv er manden, der skal gøre det, så er der kun én vej , nemlig at Luxman'en skal til en dygtig tekniker, der har forstand på den slags Vintagegrej. Lad ham checke den igennem - og evt. foretage nødvendige udskiftninger af mulige aldrende/dårlige komponenter. Man kan jo sige, at sådan en opgave vil kunne give din dejlige Luxman mange flere år at spille godt i .
Nu kan jeg se, at du bor i det sønderjydske - og jeg kender altså ikke lige nogen dernede. Men længere oppe i Jylland er der vist "Bjarne" i Vejle? - "Arnborg" i ....Arnborg :p - og Lars, som har en forretning i Viborg (Sound2vision). Der kan være flere, men disse er kendte dygtige teknikere, som ved, hvad de har med at gøre og som er vante til at give vort elskede vintagegrej nyt og forlænget liv..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » søn 4. feb 2018 17:26

Ok tak for det men kan jeg ikke spille noget bestemt musik og høre det derufra?
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. feb 2018 17:29

nej - det kan du bestemt ikke .

Nu når du er i tvivl, så ville det vel også være dejligt og trygt at få den tjekket igennem og evt. justeret og muligvis repareret og få at vide, at den NU er sund?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf LektorBlomme » søn 4. feb 2018 18:09

Jeg købte engang en billig L100 til renovering. Da jeg satte den til stikket derhjemme; sagde det KNALD! ...og den var helt død.
Det ærgrer mig stadig, at jeg ikke tog den til en ekspert til at starte med.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: pqrannes og 23 gæster