Luxman L-100

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » søn 4. feb 2018 18:15

Ja ok men den bliver altså først sendt til tekniker den dag den slet ikke virker fordi jeg gruer for at pille anlægget fra hinanden jeg kan komme til at tabe det og sådan nogle ting ved ikke om i kan forstå mig men altså så længe den spiller ret godt er det nok for mig
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » søn 4. feb 2018 18:19

Ja ok det er også rigtigt nok Freddy men jeg gruer bare for at pille anlægget ned der kan gå meget galt jeg kan tabe det og sådan nogle ting ved ikke om i kan følge mig men den bliver først sendt til en tekniker den dag der bliver noget alvorligt i vejen med den


Kenneth
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. feb 2018 19:07

Nå - men så kan jeg prøve at svare på dit indledende spørgsmål, så godt jeg kan:

Hvis du synes, at alle funktioner på din Luxman virker problemfrit uden støj.. - og relæet klikker ind efter ca. 3-6 sekunder (der ér vel relæ i sådan én?) - og lyden ikke bærer præg af knas og skrat i, så er den vel grundlæggende ikke helt skæv. Hvis den står med god luft over sig (= der ikke står apparater lige oven på den, så den ikke kan komme af med varmen) - og du ikke spiller på meget drilske højttalere ( lave ohm) og du ikke spiller hjernen ud på den, så er det vel nogenlunde ok at lade den fortsætte. Hvis du synes, at alt lyder godt og som det plejer, så er det også ok.

Jeg kan dog ikke lade være med at tage alle mulige forbehold- da nogle fejl først viser sig, når det er kommet langt ud. - Der findes tikkende bomber i gamle apparater og pludselig en dag......

Men jeg forstår ikke helt, hvorfor du ikke kan koble den af anlægget og drible den til tekniker. Det er selvfølgelig dejligt at vide, at du passer rigtig godt på dine ting - og hermed også den skønne Luxman , men det er vel "bare" at trække den ud af netstikket - koble højttalere og signalkilder af og løfte den ned fra hylden. Anyway...det er din forstærker, og du kan selvfølgelig gøre, hvad du vil og ikke vil. så det er helt fint.

Jeg er ikke bekendt med, at der er noget speciel musik, som man kan teste dens sundhed med. Det har jeg aldrig hørt om at man skulle kunne.

Håber, at svaret kunne bruges......

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf Sorenki » søn 4. feb 2018 21:06

Jeg forstår godt din tankegang - den virker fint nu, og at flytte introducere rigtigt nok en risiko. At tage den til en tekniker kan også blive unødigt dyrt, hvis den er tip top, er det jo spild af penge.
MEN, jeg ser lidt ældre gear som gamle biler, det kan godt være den kører fint og virker sund, men jeg ville stadigt lade den syne og servicere. Man ved jo ikke om der er rust eller andet der ligger og lurer og har risiko for at tage apparat, og ting der er sat til den med.
Du kan som Freddy siger gøre hvad du vil, men hvis bevaring og at have tingene i lang sigt er i søgelyset, ville jeg som minimum lade den blive tjekket for sundhed. Mange ting kan billigt skiftes inden det går galt, og når
Det først går galt tager en fejl typisk andre ting med sig - både komponenter og fx højtalere.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Ehapa » søn 4. feb 2018 22:02

Jeg havde engang sådan en L100, blot et par måneder efter modtagelsen fik den en fejl på relæet, det kunne ikke reppes selv af en der havde meget styr på dens teknik...vist noget med reservedele der ikke kunne skaffes,..så det blev en nødløsning...blev skræmt af alt den teknik..og røg på rørgrej. Så hvis det er en du vil beholde i en del år..så få den ordnet ..før eller siden går den død med de gamle stumper.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Strandvaskeren » søn 4. feb 2018 23:55

cdp skrev:En avanceret tonekontrol, læs equalizer, kan pynte på et anlæg, hvor der mangler lidt her og der.

God skik og brug er vist at bruge equalizers til at fjerne uønskede ting frem for at booste det man vil have mere af, ikke at jeg selv helt overholder det.

Generelt vil jeg anbefale at anskaffe en parametrisk equalizer i stedet for en af de "normale" grafiske med en masse skydepotmetre. Min erfaring er, at de parametriske er langt nemmere for menigmand at bruge.
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 11:11

Jamen altså tak for alle jeres svar men jeg kan bare fortælle at nu har jeg vel haft den over 5 år og den spiller stadig som en drøm det irriterer mig bare fordi jeg kan ikke huske om den var nyrenoveret da jeg købte den på DBA det kan jo godt være at den har været det jeg gav 4000,- for den kan jeg huske :-)
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Sorenki » man 5. feb 2018 14:16

Tja - jeg synes prisen er fair for en i flot kosmetisk stand som virker - den behøver ikke være nyrenoveret for den pris.

Hvis du er villig til at indkøbe et multimeter (bare et billigt et, hvis du ikke allerede har), ville jeg tjekke DC på udgangen, det siger meget om et apparats "sundhed" hvis dette ligger indenfor det anbefalede ift manualen.
Det er et simpelt tjek og gøres ved at tage højtalerkablerne ud, sætte multimeteret på og så tænde den op med volumen i 0 på en linje-indgang (fx AUX).
Vent 10-15 min og aflæs meteret.

Jeg tror ikke du har noget at frygte, det er mere at "vide" den er sund - jeg har selv svært ved at "fornemme" på et apparat om den er "på vej væk" for det meste så spiller de fremragende indtil de ikke gør det længere.

Jeg tjekker alle mine ting på den måde ihvertfald en gang om året, og har tingene i rotation sådan at de kommer op og spiller i måneder af gangen, netop for at holde dem igang og være sikker på deres sundhed.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 14:22

Jeg lytter sgu til jeres gode råd og får den tjecket og ordnet så kan jeg også bruge min pladespiller på den der er noget der hedder radio toft hernede i Sønderjylland skal lige have snakket med dem om de har forstand på at renovere sådan et klenodie som det er skal også lige finde nogle penge til det men går nu nok tak for alle jeres gode råd :-)
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » man 5. feb 2018 14:30

Altså jeg tror ikke, at der ligefrem bliver tale om en renovering, men blot en gennemgang af dens tilstand og muligvis et par forebyggende udskiftninger af ét eller andet -derefter et check og justering pr. servicemanual. Toft Radio? - ja- muligvis, men du bør sikre dig, som du også skriver, at de vitterlig HAR forstand på den slags inden du afleverer den, vil jeg mene.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 14:34

Ja ok men fortæl mig lige nøjagtigt hvordan jeg foretager den DC måling jeg har fundet et multimeter og det står nu på DC og viser ca 65mV (svinger lidt)
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 14:54

Er det lige meget om jeg sætter sort til sort og rød til rød eller kan jeg gøre det omvendt? Skal min equalizer være med indover eller skal jeg slå den fra? Og skal jeg måle begge højttalerudgange???
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 14:58

Skal jeg simpelthen slukke for equalizeren eller er det nok jeg bare slår den fra? Og er der nogen der kan fortælle mig hvad multimeteret skal vise for at den er god???
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » man 5. feb 2018 16:07

Du skal koble Luxman'en fra alt (kabler ud) incl. højttalere - ud med dem også. Den skal kun være sat til 230V i væggen.

Luxman'en er slukket: Monter proberne sikkert med rolig hånd på højttalerterminalerne, så de sidder godt og for guds skyld ikke rører hinanden. . Du har to prober fra multimetret - sæt den sorte på venstre kanal sort terminal og den røde på venstre kanal rød - skrue helt ned for Luxman'en og sæt indgangsvælgeren på aux - sørg for, at balance står lige og alt er i neutral. (højttalerudgang skal være koblet ind). Sæt dit multimeter på volt 0-200mV skalaområde - Tænd for Luxman'en - og lade den falde til ro i ca. 10min - aflæs multimetret. Hvis multimetret viser en værdi under plus/minus 50mV er det ikke helt skidt. Jo nærmere 0mV metret viser , jo gladere skal du være.

Sluk Luxman'en - montér herefter de samme prober på højre kanals Rød/sort højttalerterminlaer og gentag proceduren.

Aflæs - og sluk herefter Luxman'en. Hvis værdierne er gode ( lavere end plus/minus 50mV pr. kanal) - så er det som skrevet ikke helt skidt.

Du står selv med ansvaret, hvis noget skulle gå galt. Er du bare det mindste i tvivl, så lad være.

tilføjelse: Hvis du får fine målinger med DC-balancen (som beskrevet i det forgående) - så er det IKKE ensbetydende med, at der ikke skal foretages nærmere check/service af Luxman'en - men det er en fornuftig indikator på, at det ikke står HELT galt til. Hvis værdierne er skæve - skal det undersøgs, hvorfor de er det - og så skal DC-balancen justeres ind efter service.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 16:16

Ok er det ok at stel ledningen til pladespilleren er på?
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 129 gæster