Meridian 105

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Meridian 105

Indlægaf mcs_5 » ons 28. feb 2018 21:54

PerHej skrev:Kan vi få et diagram med MOSFETs vil det være fint

Det kan du finde f.eks. på Rod Elliots side. Jeg skulle måske også bare tage mig sammen til at få lavet et print med delay, DC-detektor og MOSFETs - jeg mangler det jo selv! ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Meridian 105

Indlægaf his067 » ons 28. feb 2018 22:33

YES, please.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Meridian 105

Indlægaf his067 » tors 15. mar 2018 16:47

OK folkens, nu har jeg så et nyt spørgsmål:

På diagrammet ser jeg at der sidder en (åben) temperatur-kontakt imellem plus og minus forsyningen efter indgangstrinnet og før driver-trinnet. Den skal kortslutte +55V og -55V hvis temperaturen på udgangstransistorerne stiger over 75°C.

Billede


Da jeg skilte de to trin ad, opdagede jeg at en fortidig reparatør har "monteret" en uoriginal temperatur-kontakt som svæver højt over kølepladen, så den gør jo ikke megen nytte. Jeg har brug for en kontakt som er spændt fast imod kølepladen, som er åben indtil 75° og som slutter kontakten hvis temperature stiger over 75°.

Jeg gik derfor til RS og søgte på "closing temperature=75°". Men se nu: jeg får fem mulige kandidater som alle siger at den åbner ved 60° eller 90°.

Kan det være rigtigt?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Meridian 105

Indlægaf Tonni » tors 15. mar 2018 17:21

Nej! - Den skal slutte ved 75 grader.
Kan du ikke finde sådan en, kan en brydekontakt sættes i serie med et relæ, som så trækker så snart der er power på. Er det et relæ med skift har du så muligheden for en kortslutning der.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Meridian 105

Indlægaf PerHej » tors 15. mar 2018 17:52

nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Meridian 105

Indlægaf his067 » tirs 3. apr 2018 16:37

Jeg synes lige jeg ville følge op på denne historie.
Jeg synes stadig at de er super-elegante og så hjælper det jo at de spillede rigtigt godt.

I de forløbne uger har jeg så fundet tid til at sætte nye kondensatorer i stømforsyningen. Det viste sig at være en god ide:

Bulede kondensatorer.jpg


IMG_0007.jpg


Nu ser de begge sådan ud:
IMG_0026.jpg


Jeg købte også nogle (kinesiske) termo-kontakter som Per Hej foreslog og har nu sat en i den venstre kanal istedet for den der hang og flagrede så nytteløst, men den tog jeg ikke nogle billeder af.

Jeg venter for tiden på nogle af Niels Larsens højtalerbeskyttelseskredsløb, som jeg vil sætte i istedet for den dumme serie-sikring i udgangen.

Men alt i alt er jeg mægtigt glad for dem...Og nu lyder de endnu bedre end de gjorde da de ankom :?

Radforderne står for tiden og samler støv.....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster