Hjælp til Beomaster 3000 (og S45)

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hjælp til Beomaster 3000 (og S45)

Indlægaf spalthe » man 1. okt 2018 21:54

Hej!

Jeg står i den situation at jeg flytter sammen med et par gode venner fra studiet, og i den forbindelse skal vi have et lækkert vintage anlæg i vores stue. Jeg er lige nu i kontakt med en der sælger en Beomaster 3000 med S45 højtalere til, men han skriver at der er gået en udgang i forstærkeren så det kun er den ene højtaler der kommer lyd ud af.. Vil i umiddelbart tro at det er til at reparere? Ved godt at det nok er svært at svare på.

Derudover, hvis i har anbefalinger til et forholdsvis billigt vintage anlæg, eller selv ligger inde med i vil sælge, tager jeg gerne imod råd/anbefalinger. :cool1:
spalthe
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 jan 2016
Lokalitet: København N

Re: Hjælp til Beomaster 3000 (og S45)

Indlægaf Fredmarantz » man 1. okt 2018 22:46

12 points for at i ønsker et vintage-anlæg :thumbsup:

Når tankerne flyver hen på Beomaster 3000 - parret med et par S45 - så er det jo klassisk og dansk. Disse ting kan findes relativt billigt (hvad "billigt" end betyder) - men man skal ofte påregne nogle penge for at få det tjekket og muligvis repareret ordentligt, så det er driftsikkert og sundt kørende. Der er heldigvis folk her på forum, som kan hjælpe med disse ting på en forsvarlig måde- de melder sig måske og forhåbentligt på banen.

Ellers er der masser af andre fede kombinationer af vintagegrej, som måske? også kunne bruges:

En lækker og velbygget receiver (ikke nødvendigvis med mange kraftreserver) - med en flot skala og masser af vintage-funktioner som fx mulighed for pladespiller :-)

Sansui - Marantz- Pioneer - Kenwood - Tandberg - Yamaha - Akai osv har lavet fine og flotte receivere i nærmest alle prislag - dér kunne man godt finde en fin én for relativt moderate penge. Ved højttalere så er det fint med et par flotte B&O, som i også selv har i tankerne. Ellers kunne et sæt "mellemklasse" JBL - Pioneer - ScanDyna m.fl. være gode bud.

NB: Beomaster 3000 er der stadig rigtig mange af rundt omkring - og jeg ville måske kigge efter én, som var mindre "defekt" end det eksemplar, som i har fået tilbudt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til Beomaster 3000 (og S45)

Indlægaf Poul » tirs 2. okt 2018 00:08

Først ville jeg kontrollere, om begge højttalere virker. Prøv begge højttalere på den aktive udgang.
Dernæst ville jeg prøve at sætte en CD-spiller og/eller en pladespiller til den.
Hvis den ene udgang stadig mangler, ligger fejlen sandsynligvis i udgangsforstærkeren.
Hvis den derimod spiller på begge udgange på CD eller GR, så ligger fejlen sandsynligvis i selve radiodelen før volumenkontrollen.
På denne måde kan du nærmere afgrænse, hvor fejlen ligger, uden at skille radioen af fra starten.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Hjælp til Beomaster 3000 (og S45)

Indlægaf cdp » tirs 2. okt 2018 08:42

Fin konstellation - prøv om I kan finde tingene i samme træsort og evt. med original manual, - det er altid godt hvis der senere skal videresælges. Afprøv grundigt FM-delen med og uden AFC, de 2 lamper der indikerer midtpunkt på instilling, må meget gerne ramme ens, både med og uden AFC. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hjælp til Beomaster 3000 (og S45)

Indlægaf Helikon » tirs 2. okt 2018 17:56

Hej
Velkommen til
Til info, der er 2 modeller af 3000 en tidlig med mange knapper og svøb i træ og en yngre i alu og glas helt uden knapper, jeg går ud fra det er den er den første i træsvøb. Den har en masse orange eller grå cylinderformede komponenter (kondensatorer) på printet, de helt sikkert defekte og skal skiftes (det er en kendt svaghed ved mange af B&O's apparater fra den tid) og det er stort set uanset hvad for et apparat fra B&O i vælger. Det er ikke noget stort og i kan selv klare det med vejledning her fra hvis i har brug for det.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Hjælp til Beomaster 3000 (og S45)

Indlægaf spalthe » tirs 2. okt 2018 19:31

Tak for alle jeres svar! :)

Jeg er nået lidt videre med projektet, og en Beomaster 3000 er ikke længere aktuel - det er derimod en Beomaster 4400 som jeg tænker at parre med S45. Er det ikke også en bedre forstærker? Dog skal diskanten skiftes på den ene højtaler, men tænker at det er til at gøre?

Og så lige et ekstra spørgsmål; vi skal jo helt sikkert have tilsluttet et minijack-stik, og kan se at det også er muligt at få et DIN-stik til minijack, men vil det ikke være hvis man har en forstærker med phono til minijack?
spalthe
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 jan 2016
Lokalitet: København N

Re: Hjælp til Beomaster 3000 (og S45)

Indlægaf cdp » tirs 2. okt 2018 20:28

Og så lige et ekstra spørgsmål...... vil det ikke være hvis man har en forstærker med phono til minijack?


- Så længe det er input, betyder det mindre.. og en 4400 har justerbare inputs, så hut jeg visker.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hjælp til Beomaster 3000 (og S45)

Indlægaf highfive » tirs 2. okt 2018 23:58

Beomaster 4400 är en riktig godbit, en TOTL

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Hjælp til Beomaster 3000 (og S45)

Indlægaf spalthe » ons 3. okt 2018 22:07

Godt at vide at en Beomaster 4400 ikke bare ser lækker ud, men også er værd at bruge :)

Jeg er lige nu i kontakt med en der vil sælge en fejlfri 4400 med et par S45 til en god pris, dog skal diskanten skiftes på den ene højtaler. Er det til at gøre selv? Og hvor skal jeg købe en henne? Behøver det at være en original? :-)
spalthe
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 jan 2016
Lokalitet: København N


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster