Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iorden?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » fre 2. nov 2018 22:33

Dynaudio og som pc højtaler, også når der skal laves mad,gøres rent og så videre, så det også det anlæg der skal spille musikken.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf Rysz » fre 2. nov 2018 22:45

gasolin skrev:
Jeg havde solgt for ikke så lang tid siden min nad 3020i til en for 500kr + fragt, brugte den ikke, havde ikke helt nok effekt til 84 db højtaler og den rigtige lyd, for mørk i det (havde måske haft den i 9-10 måneder,måske 1 år) få dage senere havde han en nad 3020i til salg for 1250kr (er stadig til salg), der var nummer bag på og det var ikke det samme som min, tænkte omg, var lige ved at skrive til ham om han var sindsyg, men kunne se det var han der havde købt min nad og man kan jo ikke sige han er sindsyg at sælge en nad 3020i til 1250kr (på et tidspunkt var ny prisen 995kr) før man reelt ved om det lykkedes ham.


Jakob er den rolige type. Han har tid til at vente på et salg til prisen. Som regel lykkes det at få tingene solgt. Han købte min Dali Gravity for 30.000,- og solgte den igen et halvt år senere til Tyskland for over 40 af de lange. Tænkte bagefter i mit stille sind...."det var lige godt sa...s ?!"
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 nov 2013
Lokalitet: Hobro

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » fre 2. nov 2018 23:44

Fredmarantz skrev:
gasolin skrev:Altså trækker alt med måde,trækker nok ikke svære 4 ohm højtaler med slem facevinkel og lave følsomhed,mine højtaler er så heller ikke den værste belastning for en forstærker selv de kun er på 84db, men ihverfald kan spille alt fra baggrunds music med få instrumenter,stemmer ved lav lydstyrke til live rock musik ved høj lydstyrke (relativt til hvad forstærkerne kan spille) ac/dc,led zeppelin eller f.eks pink floyd, rolling stones uden at rode det hele sammen som en pærevælling uden hoved og hale, jazz,blues spiller jeg også engang imellem samt edm,techno.


Lige ovenstående vil jeg nok mene i højere grad hidrører højttalerne og den akustik, de skal spille i, end forstærkeren. Forstærkeren har en lydmæssig betydning, ja, men den er minimal i forhold til de to andre ting, som jeg nævnte. Hvis Led Zeppelin ikke roder i dit nuværende set-up, vil jeg mene, at der skal en decideret dårlig, underdimensioneret eller defekt forstærker til, hvis det skal mudre. Høj lydstyrke med 84dB-højttalere (hvad "høj" end betyder), ja, det kræver en voksen og veldimensioneret forstærker - meget voksen ... og de hænger ikke på træerne til lave priser.

Hvilke højttalere drejer det sig om? - og hvilket lokale skal det spille i?

Vh
Freddy


Altså hvis nu forstærkeren ikke har mere en ca 50 watt så er det endnu mere vigtigt at den har den rigtig lyd og at den trækker hvad som helst, er overdimensioneret.

Eksempel Min mor havde på et tidspunkt en philips 22AH305 forstærker samme med et sæt beovox S 45 3 vejs med 8" bass, den forstærker kunne levere noget strøm,power selv om den ikke have mere end ca 2x45 watt i 8 ohm.

Højtalerne stod i et hjørne, forstærkeren har en rigtig bas eq,kontrol, 14 db ved 50 hz, loudness 11 db også ved 50 hz, loudness on,volumen op på kl 12 eller højere og så langsomt bassen helt op, sindsygt så meget bas højtalerne kunne få før der opstod forvrængning.

Den forstærker kunne altså levere noget power,bass til de s45 foruden at de kunne tåle effekten, også selv om det kun var ved 50hz men var langt over 20db med den effekt et hjørne havde på bassen når de netop stod i et hjørne.

Sådan noget som den philips med en rigtig god strømforsyning, evne til at levere noget strøm til højtalerne, kunne være interessant at eje, det lød som men helt ok, men højtalerne har også en god lyd.

Om forstærkeren lød bedre end tilsvarende gamle (ca 81) modeller fra technics,denon,sony,pioneer med mere skal jeg ikke kunne sige. Tidligere trak de et sæt Jamo digital 90 eller 120.

Fandt en Technics, SU -7300 dur sådan en til noget?
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » lør 3. nov 2018 01:38

Technics, SU-V4A ikke den vilde effekt men fandt den her youtube video og så meget det er muligt at høre hvordan en forstærker lyder via youtube, så lyder den godt.

Hvad er operation straight dc og via tone?

https://www.youtube.com/watch?v=WnhjpK_s98E

Holy..... se lige logoet der lyser under volumeknappen
https://www.youtube.com/watch?v=sa2Llh_5Fvo
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. nov 2018 02:24

Jeg må erkende, at jeg ikke forstår dine pointer om forstærkere. Jeg forstår ikke dine pointer omkring "watt" - og "bas" - toneregulering osv...

I mine ører lyder langt de fleste rimelige forstærkere temmelig "ens" ved moderate lydtryk - hvis de vel at mærke er spændt på et par højttalere, som ikke tager livet af dem undervejs. Jeg har herhjemme henved 50 forstærkere til at stå og jeg synes ærligt talt ikke, at jeg kan høre de store forskelle på disse ved moderate lydtryk. Flytter jeg derimod mine højttalere ( eller mig selv) lidt - eller bruger andre højttalere - evt. spiller i et andet lokale....ja, så sker der noget.
Hvis du synes at en given forstærker lyder lidt "mørk" - kan du vel give den en tand på diskantreguleringen? Eller omvendt?

Dette understreger, at højttalere og deres placering og akustik betyder 85-90% af den lyd, der nu engang kommer ud til ørerne. så tegner transducere (pick-up'er - båndoptagere mv..) sig vel for 5% og de sidste procenter kan man vel knalde ud på forstærker/sluttrin/preamp. (dette forudsat, at udstyret ikke er defekt og bruges som tilsigtet fra fabrikanten))

Den lyd, som du kan høre på Youtube - er, som du også selv er lidt inde på, fuldstændig ubrugbar. Du aner jo ikke, hvilke højttalere, der spilles på og i hvilket miljø - selv hvilken mikrofon, der bruges. Du kan heller ikke høre, hvor højt, der spilles. Enhver blot semi-rimelig forstærker ville kunne levere den vare, som du hører der.

Det eneste, som jeg med sikkerhed kan sige, er, at dine 84dB-højttalere skal have en voksen fætter med nogle kilo på vægten for at kunne fylde disse højttalere med høj musik, som ikke forvrænger. (læg mærke til, at jeg ikke snakker om watt)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » lør 3. nov 2018 03:10

Personligt kan jeg høre forskel på en nad 3020i og en moderne forstærker.

Personligt har jeg aldrig de seneste 9 år benyttet benyttet mig af tonecontroller på det anlæg jeg bruger til at lytte til musik på, da bas såvel som diskant kontrollen kun justere i et smalt område, jeg vil gerne have at lyden er som jeg kan li det uden at skal bruge tonekontrol,eq, derfor har jeg fundet ud af at jeg gerne vil have en anden forstærker med en lidt mere varm og fyldig lyd.

Selvfølgelig kunne jeg bare justere lidt på diskanten og bassen, men de gør det kun i et smalt område, istedet for at fremhævet alle lyde fra f.eks 50 til 200hz så sker det hos mig kun ved 100hz.

I gamle dage lavede man ofte tunge forstærker der trods lav watt kunne lyde godt,god bas og kontrol, lige som originale lper ofte lyder bedre end remasterede plader, man brugte simpelthen i gamle dage materiale som gav god lyd uden at skulle tænke på f.eks strømforbruget, samlignet med i dag hvor små forstærker næsten ikke må bruge noget strøm og hvor en ældre model ofte lyder bedre end en ny billige forstærker fra samme mærke.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf janfroerup » lør 3. nov 2018 07:57

gasolin skrev:.....Selvfølgelig kunne jeg bare justere lidt på diskanten og bassen, men de gør det kun i et smalt område, istedet for at fremhævet alle lyde fra f.eks 50 til 200hz så sker det hos mig kun ved 100hz.


Jeg sidder altså her med rynkede øjenbryn og undrer mig over den lydmæssige opfattelse du giver udtryk for - det virker skruptosset at du mener tonekontrollen kun ændrer lyden i det område du nævner - det er atypisk, og stik mod hvordan kredsløbet virker, men bevares, hvis det er sådan du 'oplever det' - så er det jo sådan _du_ oplever det .

Normalt vil en tonekontrol af gængs type ikke være parametrisk - men virke lidt anderledes

problemet i den her tråd er jeg tror dit ønske vil være utroligt svært at opfyld af 2 årsager - den økonomiske ramme, og det jeg mener er nogle lidt urealistiske forventninger - men hvem ved :) - måske du finder noget, der falder i din smag.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » lør 3. nov 2018 11:45

Den nad jeg havde, havde kun 20 watt i 8 ohm og det er ikke så meget trods det at det er nad watt, det er ikke nok til 84db højtaler.

Når det så er sagt så spillede den faktisk ok højt. Forstærkeren var i god stand men spillede ikke optimalt ved høj lydstyrke som integrerede forstærker, selv om alene effektdelen spillede fint når den spillede højt.

Har haft 2 nad 3020 en e og i, begge fundet og købt til under 1000kr.

Har tit hørt at en kæmpe forstærker gør noget ved lyden især bassen skulle få et løft, jeg vil ihvertfald se om jeg kan finde en ikke alt for dyr vintage forstærker, kan selvfølgelig være svært at vide om den virker,er helt 100% iorden og især hvordan den lyder, men der er det lige som at vintagehifi kommer ind med jeres erfaringer om hvordan forskellige forstærker som jeg finder lyder (hvis i altså kender dem).

Basalt set en forstærker med god warm og fyldig lyd med en god stram bass og evne til at kontollere højtalerne, ca 40-50 watt rigtige watt 20-20.000hz,optimalt ville være ca det dobbelte men ikke et must have, fandt en nikko na-2090 som har ca 85 watt pr kanal til under 1000kr som endda er en gammel topmodel, men en nævnte den var lidt lys i lyden.

ca 90 watt pr kanal i 8 ohm,mørk farve og højtalerterminaler det kan tage bananstik (helst ikke klemterminaler) er nice to have men ikke need to have.

Har ikke nævnt et budget, men alle dem jeg har fundet koster under 1000kr, det skal være en speciel forstærker før jeg ofre over 1000kr her og nu.

Har oplevet nemt at kunne finde forstærker før og omkring 85 til under 1000kr, endda masser, men det er lige at finde dem (man kan ikke vælge vintage forstærker som kategori på dba) og så på en eller anden måde finde ud af om den er mekanisk iorden og læse folks erfaringer med den forstærker, ikke kun fordel,ulemperne,problemer med den (f.eks reservedele eller ting der bare hele ikke holder særligt længe), men også at finde nogen som beskriver lidt om hvordan lyden er, mørk og behalig lyd,stor,stram og punchy (nogen der tænkte pink floyd), neutral og lidt kold,analytisk lyd, lige som forskellige musik gener kan have forskellig lydkarakter,områder der fokuseres på.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf ole n 84 » lør 3. nov 2018 23:26

Hej

Hvad med denne her Marantz forstærker https://www.dba.dk/forstaerker-marantz- ... n=VersionB
ole n 84
 
Indlæg: 1106
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » lør 3. nov 2018 23:43

ole n 84 skrev:Hej

Hvad med denne her Marantz forstærker https://www.dba.dk/forstaerker-marantz- ... n=VersionB


Alt for lidt effekt

Indtil videre har jeg fundet følgende vintage forstærker + et par nyere modeller som jeg skal undlade at nævne

Nikko Na-2090 gammel topmodel på ca 2x85 watt

Technics, SU-V4A ikke den vildeste effekt men den ser ud til at være i god stand, skulle være serviceret og renset.

Begge kan sendes
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf ole n 84 » søn 4. nov 2018 00:21

ole n 84
 
Indlæg: 1106
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » søn 4. nov 2018 00:37

Har ingen fidus til den carver der 200 watt for under 1000kr ikke rigtig informationer på nettet

Sansuien har jeg ikke set, den skulle virker og billeder er uden tvivl fra nettet, så man kan ikke se standen af den, men den yder godt ca 2x100 watt.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf Louis » søn 4. nov 2018 08:25

gasolin skrev:Har ingen fidus til den carver der 200 watt for under 1000kr ikke rigtig informationer på nettet

Sansuien har jeg ikke set, den skulle virker og billeder er uden tvivl fra nettet, så man kan ikke se standen af den, men den yder godt ca 2x100 watt.


Det er fordi den hedder Carver M400t og ikke M440t. Den yder også 200w pr kanal - men et sluttrin og ikke en integreret.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » søn 4. nov 2018 11:28

Når jeg googler carveren så kan jeg ikke finde alder på den, men umiddelbart er den for speciel til at jeg vil eje en

Indtil videre har jeg følgende

Nikko na 2090 800kr maser af effekt sølv

Technics, SU-V4A 800kr, ikke så meget at sige, den er i pæn stand serviceret og kontakter renset, skulle købe en nad af ham men ringede inden han sendte den at den var defekt og fik mine penge tilbage, også sølv farvet.

nad 3240pe sælger har ikke skrevet tilbage 600kr fragt? super dynamisk med typisk nad lyd fra 80'erne, lidt mørk i lyden så vidt jeg kan læse mig til.

Sansui AU-D55X billede fra nettet og sælger har ikke skrevet tilbage 650kr fragt? sort,ikke blandt de pæneste forstærker men hvis man skal gå ud fra billedet er den sort (mørk) og det fortrækker jeg, billige klemterminaler som jeg bestemt ikke er fan af, minder mig om mine gamle jamo højtaler som jeg har haft ihvertfald 3 sæt af med klemterminaler og de var ikke noget særligt.

Og har også technics tidligere digitale topmodel 900kr og SU-7300 850kr (har ikke skrevet til sælger af SU-7300)

Det sådan en fed lyd jeg er ude efter, en god dyb stram bas, en behalig top og så ellers en forstærker der bare lyder rigtigt,feed uanset hvad man spiller. Alt fra jazz,blues,rock,pop til elektronisk musik.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf stiv » søn 4. nov 2018 11:56

gasolin, du har jo efterhånden fået afprøvet et pænt antal forstærkere, så det får mig til at tænke på, hvor hurtigt du kan godkende eller kassere en forstærker !...

Vh
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster