Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iorden?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » søn 4. nov 2018 12:06

kan jo være svært lytte før køb og vide om den lyder godt, når det måske ikke er samme højtaler som jeg har der bruges.

Om den lyder godt pga af højtalerne og når man ikke har nogen bil kan man jo ikke køre rundt til 10 forskellige sælger med de højtaler man har for at lytte.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » man 5. nov 2018 11:41

Nu tror jeg at jeg har fundet den forstærker jeg skal have, en Sansusi AU 317 II mørk farve og ser ud til at være i god stand.

Vurdering af pris ?

http://www.worldofhifi.dk/?page=galleries&album=050-119_forstaerkere_(hi-fi_aarbogen-80)&img=7992

Desværre er der klemterminaler, men hvad tykkelse kabel er der plads til?

Findes der alternative til banastik til klemterminaler eller er afisoleret kabel fint nok?

Er det eneste alternativ og er de gode nok? Hvad hedder sådanne stik på dansk og hvor kan man købe dem henne?
Billede


Alle der skriver om den skriver den lyder overraskende godt og nogen at den har en god bass da den er fra en tid hvor forstærkere skulle have en god bass,ikke var så tynde i bunden og så har den en rigtig bass kontrol,eq hvor mange high end forstærker havde ved f.eks 100-200hz nogen havde 2 forskellige frekvenser man kunne vælge (og som var ret højre) hvor sansuien har ved 50hz og 15 khz (selv om jeg nok ikke kommer til at bruge det,så det rart nok at vide)

http://www.audioreview.com/product/amplification/integrated-amplifiers/sansui/au-317.html
Senest rettet af gasolin man 5. nov 2018 12:22, rettet i alt 1 gang.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf Dan63 » man 5. nov 2018 12:05

Hej Gasolin.

Nu læste jeg lidt om den Sansui du kigger på og så vidt jeg kunne læse det, så anbefaler Sansui minimum 8 ohms højtalere og da jeg går ud fra at dine Dynaudio er 4 ohm, ved jeg ikke om den får problemr når du "giver den hele armen", men det tror jeg andre herinde bedre kan vurdere.:-)
Noget andet så har jeg selv haft en Sansui, dog lidt nyere end den her, nemlig en AU-D7, som også havde flere tonekontroller. Dem valgte jeg at koble fra da når de var indkoblet fik de lydbilledet til at "klappe sammen".
Så hvis det har nogen betydning for dig, at du fik mulighed for at prøvelytte den før køb.
Blot et foreslag.

Held og lykke med dit forstærkerkøb!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » man 5. nov 2018 12:09

nej mine er ikke 4 ohms højtalere.

Sælger har lige sat prisen op,men har fået lov til at købe den for 1100kr.

Mere 8 end 4 ohm

Impedance
modulus of left (red trace)
and right (yellow trace)
speakers without port
bung, and with port bung
fitted (green trace). Phase
(without bung) is blue
trace.


Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf Dan63 » man 5. nov 2018 12:19

Hej igen Gasolin.

Det er fint at dine Dynaudio'er er nærmere 8 end 4 ohm, men derudover forstår jeg pga. jeg er blind, ikke resten af dit indlæg.

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » man 5. nov 2018 12:25

Det vel ikke så svært.

Rød og gul skulle skulle impedansen for begge kanaler (korriger mig gerne hvis det er forkert).

Grøn er med skumfiduserne i basrefleks porten.

Blå er facevinkel.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf Sorenki » man 5. nov 2018 12:27

gasolin skrev:Det vel ikke så svært.

Rød og gul skulle skulle impedansen for begge kanaler (korriger mig gerne hvis det er forkert).

Grøn er med skumfiduserne i basrefleks porten.

Blå er facevinkel.


Jeg tror lige du skal læse Dan's indlæg igen ;)
=

Dan63 skrev:Hej igen Gasolin.

Det er fint at dine Dynaudio'er er nærmere 8 end 4 ohm, men derudover forstår jeg pga. jeg er blind, ikke resten af dit indlæg.

Mvh Dan
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » man 5. nov 2018 12:30

:Bange:
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf cdp » man 5. nov 2018 17:59

Hvad mener du med bas eq. ? Ex. Nad 3140 og Onkyo 8017 har et booster kredsløb, på Nad hæves niveau' et omkring 40-50 Hz, men afskæres stejl under ca. 20 for at undgå problemer med bulede plader, armresonanser mv. Den er fin til mindre højtalere. Onkyo kalder deres system kontra bas og virker stort set på samme måde, dog variabelt. Traditionelle tonekontroller har et begrænset område omkring angrebsfrekvensen , som giver en mere eller mindre udstrakt 'hængekøjefacon' i lydbilledet. På de gamle Phillips, Scandyna, Itt, B&o mv. ligger loudness/bas regulering
typisk i området 40-50hz, mens diskant måske omkring 4-5 khz - det giver indtryk af mere power når de bruges. Desværre har mange Diskantenheder ladet livet på den konto. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » man 5. nov 2018 18:38

Mange forstærker har en bas eq som ofte kaldes tonekontrol

Typisk er det 100hz og nogen som den her sansui AU-717 der har 2 frekvenser, som jeg synes på så stor en model er mærkeligt, nemlig 200 og 400hz, personligt er bas for mig noget som helst ikke skal dæmpes,fremhæves ved så høje frekvenser, det jo næsten i mellemtone området hos dem med dybe stemmer som leonard cohen.

Der har sansui AU 317 II trods det at det faktisk er en mindre udgave af den på billede, en rigtig bas kontrol som hvis det bliver nødvendigt er på 50hz, forstår bare ikke så høje frekvenser som 200 og 400hz (3 og 6khz i toppen synes jeg også er helt forkert, 10-15khz er mere normalt for mig).

Personlig hvis jeg havde en subwoofer og ville have mere bas, så ville jeg fremhæve gain istedet for at bruge bas kontrollen, netop fordi at bas kontrollen justere smallere end gain.

Har aldirg følt behov for at have en bas kontrol der justere 200/400hz , under eller omkring 80/100 hvor små kompakte højtaler ofte mangler lidt niveau (begynder at falde) og hvor store gulvhøjtaler måske lyder lidt kraftigt i det område.


Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf Fredmarantz » man 5. nov 2018 19:41

Hvis vi skal til at debattere tonekontroller på vintageforstærkere, så vurderer jeg, at det er off-topic i denne tråd, som handlede om, at du gerne ville vide, hvordan man får fat i en billig vintage-forstærker, som er i orden. Du har fået nogle indspark - og du har selv kigget én ud i DBA, som du har handlet dig til - og så må du/vi jo håbe, at den lever op til dine krav og behov.

hvis der skal debatteres tonekontroller, skal det foregå i en ny tråd :-)

Emnet er bredt og kan stort set dække over flere fora, men at oprette den her i vintage transistorudstyr-forummet kan sikkert fint gå.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » man 5. nov 2018 19:59

Nu svarede jeg bare på cdp's spørgsmål

Tilbage til tråden, pga youtube videoer, pga reviews som jeg også linker til og den var serviceret af en radiomekaniker, så købte jeg sansui AU 317 II
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf cdp » man 5. nov 2018 21:59

- og den var serviceret af en radiomekaniker, så købte jeg sansui AU 317 II...


Den går du vist ikke helt alt med, fornuftig opbygning og egentlig lidt undervurderet.
http://omordicai.tripod.com/hifi/AU317.html
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » man 5. nov 2018 22:16

Tænker jeg også

Nu jeg bare gået væk fra en kæmpe forstærker (watt mæssigt) måske under 10% at de gange jeg spiller høj er over normalt højt, jeg har fokuseret på lyden da mange watt der lyder godt er dyrt.

Generalt skriver alle den lyder overraskende godt, nogen at den har en god bass (fra en tid hvor forstærker havde en god bas, den er fra før 85),en skriver den lyder som en 100 watt forstærker (dobelt effekt),en anden var forbeholden over for knapperne som er af plastik, men skriver de føles lækkre og som en sjælden detalje har den ikke trinløs knapper,den har klik knapper, lige som når man skifter input med en dreje knap.

Skrev til sælger hvordan og hvorledes den var serviceret, om han selv havde gjort det, han skrev den var serviceret af en radiomekaniker, ser pæn ud (er sort) selv om der ikke var billede af den bagfra

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » man 5. nov 2018 23:41

gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster