Jeg har nu og da hørt fra folk, der har købt en "ny" vintage forstærker, har tilsluttet den til deres højttalere og givet den et godt signal fra en (forholdsvis) moderne CD-afspiller,har kommenteret i stil med " jeg drejede kun lydstyrken op til klokken 10 og hele huset rystede - hold da kæft den forstærker er kraftig .
De har aldrig tænkt på, at deres forstærker godt kunne være tæt på fuld udgangseffekt, selvom volumen knappen ikke er i nærheden af maksimum - en konsekvens af følsomheden forskel mellem vintage og moderne udstyr.
Det forekommer mig, at det ville være nyttigt komme rundt om et par grundlæggende ting om decibel (dB)-skalaen og hvordan det relaterer til følsomheden af indgangene på vintage forstærkere.
Først et par principielle ting om dB-skalaen (og en lille smule af matematik).. ..undskyld...
1. Decibel er en relativ snarere end en absolut måling, dvs den anvendes til at måle forholdet mellem et signal ifh til et andet. Jeg tror de fleste er fortrolige med db's anvendelse ifh til signal støjforhold af udstyr.
2. Positive dB værdier betyder, at et signal er større end den referenceværdi (forholdet større end 1), negative dB-værdier, at det er mindre end referencen (forholdet er mindre end 1).
3. Hvis et signal forstærkes genem flere led lægger man blot sammen eller trækker fra
(+ dB) eller dæmpning (-dB) , så den samlede forstærkning findes. For eksempel antager vi at et signal passerer gennem komponenter med følgende typiske forstærkning: phono forstærker +60 dB, pre amp-20dB, power amp +30 dB: Den samlede gevinst er derfor 70 dB.
4. Hvis vi vil konvertere forholdet mellem to spændinger, V1 og V2, bruges formlen:
dB = 20 X log (V1 / V2)
En fordobling af spænding = +6 dB.
Omvendt, at konvertere en dB værdi til forholdet mellem to spændinger bruges formlen:
(V1 / V2) = 10 ^ (dB værdi / 20)
5. Hvis vi vil konvertere forholdet mellem to effekter, P1 og P2 til decibel bruges formlen:
dB = 10 X log (P1 / P2)
En fordobling af effekt = +3 dB.
Omvendt, at konvertere en dB værdi til forholdet mellem to effekter bruges formlen:
(P1 / P2) = 10 ^ (dB værdi / 10)
Så tilbage til det oprindelige spørgsmål: Hvor langt skal vi skrue op for lyden for at få maksimal udgangseffekt fra vores forstærker?
Kig i din forstærker manual og find følsomheds værdien for den indgang, du bruger. Det er den input spænding der kræves for at opnå maksimal nominel effekt, når lydstyrken er indstillet til maksimum. Hvis indgangssignalet du giver forstærkeren er større end den følsomheds værdi, vil maksimal udgangseffekt opnås før volumen-knappen er drejet helt højre om.
Lad os kigge på et reel eksempel for at gøre tingene lettere at følge (ved hjælp af data for min Pioneer SX-1080 receiver og Marantz CD-65SE CD-afspiller) - en typisk konstellation...
Indgangsfølsomhed SX-1080 "Aux" (og "Tape") indgange: 150mV
Udgangsspænding fra CD-65SE ved maksimal signal niveau: 2000mV (2V)
Så CD-afspilleren udgangssignalet er 20 * log (2000 / 150) = +22 dB højere end hvad der kræves for fuld udgangseffekt fra SX-1080.
Dette betyder , at modtagerens fulde effekt på 120 wat vil opnås med volumenkontrol indstillet til -22 dB (reference til maksimum = 0dB). Heldigvis, i lighed med meget high-end udstyr (uden sammenligning iøvrigt), har SX-1080 en volumenkontrol mærket i dB, hvilket gør det nemt at se, hvor dette sker.
Måske er den mest "overraskende" ting ved denne beregning hvor lidt volumen skal være skruet op for at få fuld effekt:-22 dB på SX-1080 svarer til et sted mellem kl 11 og 00:00.
Så næste gang nogen fortæller dig, hvor højt deres system spiller selv ved lav "volumen" (og antyder, at det ville være ti gange højere, hvis man lukkede helt op), så prøv at forklare lidt om disse forhold....om muligt..
Endelig kan vi anvende de samme beregninger til brug af grafisk equalizer og bas / diskant / loudness kontrol. Hvis +3 dB boost anvendes på nogle frekvenser, så vil den effekt, der kræves ved denne frekvens være fordoblet. Hvis +10 dB boost anvendes, så vil effekten stige med en faktor 10 (ca en fordobling af lydtryk). Bruger man den metode til at kompensere for et bas-tab i en dårlig højtaler skal der et ordentlig kraftværk til at levere effekten.
Just my 10cent