Yamaha R-2000

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Yamaha R-2000

Indlægaf sejdenfaden » man 3. dec 2018 10:47

Køb og opdatering af Yamaha R-2000
Jeg købte denne for mig ukendte reviever på DBA for et par måneder siden.
Yam01.png

Den viser sig faktisk at spille helt fantastisk, RIIA med både MM og MC fungerede også bedre end noget jeg havde hørt før.
Der er meget delte meninger om denne model, den var kun på markedet i 3 år 1980-1982, da Yamaha løb ind i problemer med patent rettigheder Carver havde patent på X-Power, så den er ret sjælden. Den har en del mærkelige funktioner som f.eks. Spatiel stereo (anvender jeg ikke) og automatisk skift til grammofon når en plade startes, nice.
Da jeg modtog den var der de sædvanlige problemer med skrat og kontakter som ikke fungerede, de belv renset og fungere nu 100%. en effekt på 2*165 watt i 8 ohm syntes at være nok til hjemme brug. Den levere varen må man sige, jeg har et par helt renoverede BeoVox MS-150.2 inkl. alle kondensatorer er opdateret til Janzen, de passer fint til forstærker, den kan levere så højtaler går i sikkerheds tilstand ved 150 watt.
Jeg besluttede at prøve at opdatere alle kondensatorer til nye high grade audio, det job er nu gennemført, dog ikke på FM og AM delen, jeg mangler stadig at opdatere RIIA, det må vente lidt. Det viste sig at man kunne adskille hele systemet uden brug af loddekolbe, så jeg kunne tage print ud. Jeg havde læst at denne model havde problemer med varme i X-Power kredsløbet så jeg monterede ekstra køling her.
Før:
Yam02.png

Efter:
Yam03.png

Så nu er hele power delen inkl. Effekt forstærker opdateret, dog ikke de helt store effekt kondensatorer.
Yam04.jpg


Hvad så kan jeg høre forskel? Jeps, det kan jeg den er nu langt mere krisp og bassen er virkeligt mærkbar og kontant. Den har kun spillet i ca. 20 timer så den kan stadig ændre sig. Næste og sidste opgave bliver at opdatere phono delen og justere hele forstærker helt op til specifikation.
Yam05.png

Jeg lader FM/AM være da jeg ikke anvender AM og FM bare spiller fantastisk, jeg har ikke instrumenter til at justere FM, så det er nok bedst at gå uden om denne del.
Yam06.jpg


Sony PS-6750/Ortofon 2mBlue Sony XA20ES og Yamaha R-2000.
Yam07.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
sejdenfaden
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14 dec 2015
Geografisk sted: Jordrup
Lokalitet: Jordrup/Kolding

Re: Yamaha R-2000

Indlægaf larsne » man 3. dec 2018 14:18

Flot arbejde, og flot Receiver.

Yamahas CR receiver serie er heller ikke at kimse af.
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Yamaha R-2000

Indlægaf sejdenfaden » man 3. dec 2018 14:47

Mange tak,
Jeg er lige begyndt at kigge på Yamaha, har længe haft en Optonica SM 4646. Jeg har en CR-1020 som virker men trænger til en kærlig hånd som står og venter på mere tid.

Mvh Jan S.
sejdenfaden
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14 dec 2015
Geografisk sted: Jordrup
Lokalitet: Jordrup/Kolding


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster