Beomaster 4000 renovering

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Udgange til Beomaster 4000 renovering

Indlægaf kj2005 » tors 30. jan 2020 21:50

fejl
Senest rettet af kj2005 fre 31. jan 2020 10:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf D.Duck » fre 31. jan 2020 03:24

Hvorfor ikke bruge de originale typer, de er da stadig til at få fat i.

Nu får jeg nok ørerne i maskinen, men vover alligevel at stille et forsigtigt spørgsmål. Hvorfor skifter du f.eks alle elektrolytter ? Er det for at radioen skal holde 30-40 år mere? Eller er det for at forbedre lyden? Jeg er udemærket klar over at “Roe” elektrolytter har fået et meget dårlig ry, helt fortjent for de mørkerøde udgaver, men de orange typer som i din radio fejler sjældent noget. Lidt værre var det dog i farve tv, men her er det også helt andre arbejds betingelser.

Hvorfor nu bekymre sig over det. Jo for rigtig mange B&o samlere (og dem er der mange af ) betyder originaliteten rigtig meget, jeg har selv samlet B&o i en 30-40 år og kender mange der kunne finde på at sige at det ikke er en rigtig B&o længere. Uden at sammenligne B&o og Marantz, hvad ville en inkarneret Marantz samler sige til et få alle kondensatore udskiftet i sin klassiske forstærker

Jeg ved godt at mange vil være lodret uenig, jeg synes blot at recap bølgen har taget overhånd

Det var slet ikke for at kritisere dit arbejde Kim, det ser godt ud, men kun nogle generelle tanker

Mvh Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf Tophøj » fre 31. jan 2020 07:46

Nu kan det godt være jeg får på puklen, men belært af erfaringer, især fra Facebook, er det oftest folk uden en teknisk uddannelse der råber op om recap. Reelt uden at vide ret meget om det. Når det er sagt, så ses der ofte dårlige elektrolytter, men er det grund nok til at skifte alt?
Jeg er af den opfattelse, lydsignaturen ændrer sig når man skifter ukritisk. Jeg kunne aldrig finde på at gøre det nogle af mine egne apparater.

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf Gah » fre 31. jan 2020 10:27

For at fortsætte i samme spor, som gammel teknikker forstår jeg det heller ikke.
Jeg kunne aldrig drømme om at købe en forstærker hvor sælger skriver at han har renoveret den og bl.a. skiftet alle kondensatore.
Efter min mening så er denne kondensator udskiftning noget over-hypet vrøvl.
Selv lytter jeg hver dag til min 51 år gamle og rigtigt gode og yderst vellydene Philips 22RH591 forstærker, som aldrig er blevet serviceret og derfor aldrig har fået udskift en eneste elektrolyt kondensatore.
Og det ved jeg fordi at jeg selv købte den fra ny.
Min mening er, at så længe de to kanaler lyder ens, så regner jeg med, at der ikke er en fejl og selvfølgelig kigger jeg måske hvert andet år ind i forstærkeren for at se om der er lækkende kondensatore.
Men igen personligt kunne jeg aldrig finde på at købe en renoveret forstærker hvor jeg ikke har haft mulighed for, at se hvorfor den er blevet renoveret.
Senest rettet af Gah fre 31. jan 2020 18:32, rettet i alt 4 gange.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 31. jan 2020 10:39

D.Duck skrev:Hvorfor ikke bruge de originale typer, de er da stadig til at få fat i.

Nu får jeg nok ørerne i maskinen, men vover alligevel at stille et forsigtigt spørgsmål. Hvorfor skifter du f.eks alle elektrolytter ? Er det for at radioen skal holde 30-40 år mere? Eller er det for at forbedre lyden? Jeg er udemærket klar over at “Roe” elektrolytter har fået et meget dårlig ry, helt fortjent for de mørkerøde udgaver, men de orange typer som i din radio fejler sjældent noget. Lidt værre var det dog i farve tv, men her er det også helt andre arbejds betingelser.

Hvorfor nu bekymre sig over det. Jo for rigtig mange B&o samlere (og dem er der mange af ) betyder originaliteten rigtig meget, jeg har selv samlet B&o i en 30-40 år og kender mange der kunne finde på at sige at det ikke er en rigtig B&o længere. Uden at sammenligne B&o og Marantz, hvad ville en inkarneret Marantz samler sige til et få alle kondensatore udskiftet i sin klassiske forstærker

Jeg ved godt at mange vil være lodret uenig, jeg synes blot at recap bølgen har taget overhånd

Det var slet ikke for at kritisere dit arbejde Kim, det ser godt ud, men kun nogle generelle tanker

Mvh Per H


Det er helt iorden med mig at have en holdning til vintage udstyr, og ønsker man originalitet i det apparat man forsøger at reparere fremfor stabilitet, bliver den enkelte nødt til at lede efter bestemte komponenter i radioen som ikke længere fungerer og kun skifte dem.
Det er hensynet til holdbarhed i denne radio der betyder noget for mig.... har man været ejer af en Beomaster 4000, kender de fleste lydkvaliteten fra sådan en, og lyden vil sandsynligvis forblive sådan uanset hvor mange kondensatorer der bliver skiftet.

Denne Beomaster 4000 fik jeg oprindeligt doneret gratis som reservedele, hvor den har stået under mit værkstedsbord og spillet i lang tid.... der bliver den stående....den er sammen med mine Beovox 1600 en hyggespreder og skal ikke sælges.
Nu da den ene kanal forsvandt, og jeg alligevel var nødsaget til at adskille Beomaster 4000, havde jeg valget mellem at skifte nogle komponenter, som så trætte ud , eller bare være sikker på at forforstærker printet kunne tåle den opdaterede spænding fra Nippon lytterne.....derfor fik driver printet en opdatering.

Hvad angår søgning på udgangstransistorerne kommer denne hjemmeside fra Kina op(Multicomp.com) http://pdf.eepw.com.cn/m20091013/c838a36689b5848445cba6aca443ba54.pdf
Jeg har altid brugt Motorola, da transistorer derfra altid målte bedre end alle de andre kopier, og de originale Motorola udgange er så langt at foretrække! Men at bestille fra Farnell's "nye" brandname "multicomp" og få transistorer fra Kina, så foretrækker jeg dem fra On-semi.

Denne Beomaster 4000 har ikke været behandlet godt...den sort anodiserede profil hvor udgangstransistorerne er monteret var helt skæv, netreguleringen fra 110V ~ 220VAC sad derfor skævt og "gabte" 4-5mm .. jeg har rettet det hele op.....alle udvendige skruer rustne så radioen må have stået meget fugtigt?... alle indvendige alu-dele har korrosion. Der er en del småridser på forpladen af "regnestokken".... der er flere uoriginale skruer i radioen?..hvorfor de er skiftet vides ikke?...underligt er det at træsvøbet ser rimeligt ud?
Set fra en samlers synspunkt ville denne radio under alle omstændigheder ikke være interessant, da den lagt fra er mint.

Set fra mit "synde-punkt" valgte jeg at få radioen tilbage til funktions duelig stand. Min tilgang ville have været en anden hvis radioen havde stået original.

Havde jeg været klar over hvor stor betydning en Beomaster 4000 alligevel har herhjemme, ville jeg have valgt en mere behersket fremvisning af renoveringen, så derfor trækker jeg mig lidt tilbage.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf Gah » fre 31. jan 2020 11:05

Hej Kim
Du skal ikke føle dig stødt over mit indlæg det du har gang i er da et helt fint hygge projekt.
Det jeg harcelere over er den generelle konsensus, der åbenbart er hos mange, om at ALLE elektrolyt kondensatorer ALTID skal udskiftes.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf Tonni » fre 31. jan 2020 11:12

Jeg synes det er en hver ros værd, at du har kastet dig over projektet!
Og ud fra de stumper du bruger, er jeg overbevist om du ikke skifter ukritisk.
Faktisk bider jeg mærke i, du reagerer på en ustabilitet. Og holder gang i en receiver, der langt fra er en museumsgenstand.
Igen kun cadeau her fra!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 31. jan 2020 15:03

Tonni skrev:Jeg synes det er en hver ros værd, at du har kastet dig over projektet!
Og ud fra de stumper du bruger, er jeg overbevist om du ikke skifter ukritisk.
Faktisk bider jeg mærke i, du reagerer på en ustabilitet. Og holder gang i en receiver, der langt fra er en museumsgenstand.
Igen kun cadeau her fra!


Meninger om vintage, ja......jeg har vendt Beomasteren om på siden, så man ikke ser for mange nye komponenter.
Højtaler udgangs kondensatoren er ændret til 4900uF/80V.......

Bortset fra det.....jeg er glad for dine ord, da jeg aldrig tænkte vintage men "fungere på værkstedet igen".

Der lå et par "tusse -gamle" Motorola MJ11015/MJ11016 i skuret....i med dem og sørme om ikke Beomaster 4000 spiller igen....jeg glemte i første omgang signal ledningen :oops:

.....det ville have været rart med lidt info om darlington transistorer...... jeg har ikke engang en transistortester som kan måle dem ordentligt, bortset fra lidt diode gennemgang, og der kom forskellen på de transistorer som sad i BM 4000, og det sæt jeg havde hjemme.


Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf D.Duck » fre 31. jan 2020 17:28

hej Kim
her hvad der står om darlington transistorer i manualen over Beomaster 4000
Hvis jeg får din e-mail adresse kan jeg sende dig hele manualen

mvh Per h

3555E0C9-ABAC-4FF0-891B-C30725C77C1B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf kj2005 » lør 1. feb 2020 12:18

D.Duck skrev:hej Kim
her hvad der står om darlington transistorer i manualen over Beomaster 4000
Hvis jeg får din e-mail adresse kan jeg sende dig hele manualen

mvh Per h

3555E0C9-ABAC-4FF0-891B-C30725C77C1B.jpeg


Tak for data bladet over MJ2501/MJ3001...den information ville have hjulpet mht. fejlfinding.

Dukker der endnu en Beomaster 4000 op, som må have et eftersyn, vil manualen blive en stor hjælp.
Send venligst til

Mvh Kim
Senest rettet af kj2005 tors 8. apr 2021 11:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

MJ2501 / MJ3001 til Beomaster 4000

Indlægaf kj2005 » man 3. feb 2020 21:25

Efter at have søgt på de originale Motorola MJ2501 / MJ3001 skal man til USA for at finde flere sæt. Jeg har fundet MJ3001 fra Motorola i Danmark men ikke MJ2501 PNP.

Det er godt nok ærgerligt, at de originale transistorer befinder sig i stort antal på den anden side af Atlanterhavet :Tanke:

I de gode dage gik man til København's Motorola forhandler ("køb eller ud") Aage Nielsen's eftf. v/Ole Friederichsen og købte det man havde brug for.

Ole Friederichsen havde en temmelig langhåret elektronik kyndig mand ansat....kunne man ikke lige huske eller bestemme sig for et styk antal komponenter, kunne man forføje sig ud til siden.. eller udenfor forretningen. Den slags usikkerhed var der ikke tid og plads til på Sortedam Dossering 1, 2200 Kbhn. N....det var dengang mange unge mænd var beskæftiget med at lodde forstærkere sammen.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf highfive » tirs 4. feb 2020 08:33

Hej

JEC i Sverige, Japan Electronic Center har MJ 2501på lager.

https://www.jec.se/produkt/mj-2501/
https://www.jec.se/

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf kj2005 » tirs 4. feb 2020 10:09

highfive skrev:Hej

JEC i Sverige, Japan Electronic Center har MJ 2501på lager.

https://www.jec.se/produkt/mj-2501/
https://www.jec.se/

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg


Hej Björn...og tak, Jeg spørger Jec.se om hvilken type de har på lager?... Jeg har her til morgen spurgt EL-Supply på Bornholm om erstatnings typer, som ikke er fra Kina. Vi må se hvad svarene bliver.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf x-tian » tirs 4. feb 2020 10:46

Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Beomaster 4000 renovering

Indlægaf kj2005 » tirs 4. feb 2020 11:36



tak..Jeg har sendt forespørgsel til
Harald Tittel
Eichholzstrasse 4
Deutschland

og spurgt om han har flere sæt

Mvh. Kim

Jeg har bestilt et sæt hos Harald ...og fire andre sæt rundt omkring :!:
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 166 gæster